Edgewalker schreef:IK stond op het punt hem een beurt te laten geven, maar heb de apk afgewacht. Heb geen nieuw keuringsrapport gekregen, zodat ik kan bedenken wat ik ermee wil doen.
Wat kan ik hiervoor vragen?
Een groene vrijwaring, wellicht met een paar tientjes.
Al met al een schadepost van rond de 600 euro.
Nix schade, maar gewoon normaal onderhoud. Oja, om op je openingspost terug te komen. Geen enkel punt dat je noemt is echt specifiek ZX. Gewoon allemaal reparaties die je bij elke auto van 14 jaar kan hebben na een jaar rijden die het jaar daarvoor nog net door de APK kwam.
Ik zou em als ik jou was gewoon weggooien en voor 300 EUR een ander barrel kopen met een APK zodat je weer een jaar er tegenaan kan.
Ik ga hem, gezien de berichten hier, denk ik toch maar op laten knappen. Afgezien van een verstokte BX-rijder geeft iedereen toch aan dat dat de beste optie is.
Ik krijg nagenoeg niks terug voor deze auto, dus dan hou ik hem liever. Heb er toch al een jaar plezier van, en ik MOET en ik ZAL de teller over de 200dkm zien gaan
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dan is ie nog niet eens ingereden man
Maar veel werk is makkelijk zelf te doen.
De mistlampjes voor hoef je trouwens helemaal niets aan te doen, gewoon het knopje daarvan uit je dashboard trekken, dan zitten ze er namelijk voor de sier op en hoeven ze niet te werken, zo doe ik dat ook altijd omdat ik die dingen nooit gebruik en er al zo lang ik mijn auto heb een van stuk is.
Kenteken verlichting en de rest van de kerstboom is waarschijnlijk gewoon een kwestie van nieuwe lampjes steken, kost geen moeite en je bent wsl voor minder dan een tientje klaar.
Claxon, zoek dat ding ff op (ergens onder je voorbumper) en schuur de verbindingkjes even schoon, goeie kans dat ie het dan weer doet.
Remblokjes voor heb je zo gedaan, zelfs als je dat nog nooit gedaan hebt (koop ff een vraagbaak, kost ca. 2 tientjes… jaren plezier van!) blokjes kosten rond de 30 euro voor een set en monteren is hooguit een uur werk voor beide kanten.
Dan blijven de achterrem, de stuurhuishoes en de aandrijfas (of alleen de homokineet+hoes, maar een ruilasje is wsl net zo duur) over als je even rondshopt kom je waarschijnlijk een stuk lager uit dan die 600 euro en je hebt weer wat ervaringen erbij.
Nog een tipje trouwens, HEGRU in Veldhoven is snel en goedkoop het kan zo maar zijn dat het ritje Valkenswaard<->Eindhoven je een bak knaken uitspaart.
Succes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb nog 4 originele 16V velgen met 195/55/15 banden(lichtmetaal)te koop voor 150 euro,banden hebben nog 6 a 7 mm profiel
Het eerste wat ik dacht toen ik het verhaal gelezen had was “man zeur niet zo”
en dus eigelijk nog steeds het geval. Het hele setje dat een reactie heeft gegeven heeft gelijk. Je ziet toch zelf wel of banden kaal zijn ? afgekeurde banden hebben minder dan 2 mm. Das dus gewoon kaal. Banden hebben nu eenmaal de neiging om te slijten als je ze gebruikt.
Ter info… banden slijten ook van ouderdom als je ze niet gebruikt
Lampjes kun je zelf zo vervangen, das kinderspel. en de hoesjes… ach, als je ze niet bij de merkdealer laat doen is dat ook zo gebeurt voor een redelijke prijs.
Waar je wel op bedacht moet zijn is dat je homokineten wellicht richting einde zijn aangezien je schijnbaar al een tijd met gescheurde hoezen rijd.
Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
ik denk als je het slim aanpakt heb je een heerlijke auto voor haast geen geld.
En als je nou die lijst hebt afgewerkt, check gewoon even de rest van de auto ed. Misschien dat er dingen aan zitten te komen die je dan gelijk kan meenemen!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
En vergeet niet dat je dit voor jezelf doet!! Banden, remmen en werkende verlichting hebben toch wel een redelijke impact op je eigen veiligheid!!
Banden die afgekeurd worden hebben < 1,6 mm profiel!! Met de herfst die er aan zit te komen wil je toch wel zeker weten dat je niet al aquaplanend over de weg gaat.
Ik zal je even de vergelijking geven, we hebben 3 maanden geleden 2 auto’s gekocht hier in Australie, 1 Saab 900 cabrio en 1 Toyota Landcruiser, allebei uit 1995. De eerste maand waren we 1.800 Euro kwijt aan achterstallig onderhoud en dat is pas het begin. Je hebt al een jaar rondgereden voor 600 Euro, dat vind ik nogal meevallen.
Nog wel even voor je verdediging, als je op een klein budget leeft is 600 Euro best veel.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Waarom vraag je wat er kapot zou kunnen zijn. De helft van de lijst met kapote dingen had ieder leek van te voren kunnen weten.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
jaimieberkhout schreef:Waarom vraag je wat er kapot zou kunnen zijn. De helft van de lijst met kapote dingen had ieder leek van te voren kunnen weten.
Idd, allemaal standaard dingetjes. Dat noem ik dan ook geen “opknappen” maar gewoon onderhoud.
joehooeee vandaag de xsara naar de dealer voor alleen de dist. riem, airco slang en bijvullen vd airco…. ook 600 eur plusminus.
elke auto die je koopt moet toch snel weer 300 euro in…. dus stel je koopt een andere voor 300 eur (uiterste prijs lijkt me) dan zit je ook weer op 600 en nu weet je wat je hebt!
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Re: Ojee…
Edgewalker schreef:Luitjes, slecht nieuws…
Ik heb m’n ZX vandaag laten keuren en het was bar en boos…
Hier komt de waslijst:-3 banden moeten vervangen,
- Aandrijfashoes en homokineet linksvoor
- Rechter stuurhuishoes
- Rem rechtsachter
- Claxon
- Remblokken voor NOG geen afkeur, wel advies om te vervangen
- Kentekenverlichting
- Stadslicht Rechtsvoor
- Mistlampen voor +achterAl met al een schadepost van rond de 600 euro. NU heb ik jullie advies nodig. Wat te doen? Ik denk aan inruil, maar wat krijg ik ervoor?
Is er hier iemand die een uitdaging zoekt? Of zal ik het toch gewoon laten repareren, want het is zo’n fijn bakkie…Keuzes, keuzes…
Wie weet raad? Als ik hem wil houden, moet het voor 13 oktober verholpen…
Heb zelf nog een 1995 ZX 1.8i Furio met inmiddels bijna 190.000 km op de klok.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij een aantal mede forumleden, het hebben van een auto kost geld. Helaas weet ik niet hoeveel je rijdt per jaar, maar gebruik kost geld.
Zie gebruikersslijtage (normaal) daarom los van echt kapotte zaken. Ik ga er bij mijn commentaar wel van uit dat jij en je inzittenden heel thuis willen komen. Je rijdt wel in een model met pit die 195 km/u kan rijden. Dat moet wel veilig
Je APK lijstje
- Lampjes vervangen, als je dat zelf niet kan moet je je diep gaan schamen.
-3 banden moeten vervangen. Drie? De vuistregel is om per as te vervangen, dus gewoon 2 of 4. Gewoon een stukje veiligheid en gelijk profiel en gelijke slijtage. Of krijg je op dezelfde as een band met dezelfde profieldiepte, dan krijg je zeker een deal met de prijs?
Je merkt wel wat ik bedoel als je op de snelweg zit tijdens een flinke hoosbui.
De band van het reservewiel inzetten kan alleen als de resterende band nog als reservewiel mag dienen en niet te oud is (>1,6 mm met gelijkmatige slijtage over het loopvlak). Dan zou 3 kunnen.
- Claxon, gewoon uitbouwen en bij de universele handel/sloop een werkende halen. Zelfs voor een nieuwe ben weinig kwijt. Dit is ook simpel te doen
- Remblokken voor NOG geen afkeur, wel advies om te vervangen
Toekomstige vervangpunten moeten ze verplicht aangeven, helaas geef je geen resterende dikte (mm) aan. Voor hetzelfde geld rijdt je er nog een jaar mee.
-Rem rechtsachter? Trommel, schoenen, cylinder, alles samen? En ook hier geldt, beide zijden tegelijk (muv als het de cylinder is)
-
Kortom de rem rechtsachter, de stuurhuishoes, de aandrijfhoes/homokineet en 3/4 andere banden
voor aanzienlijk minder dan 600. En dan kan je er weer langere tijd tegenaan.
Gewoon doen, een probeer snel twee rechterhanden te krijgen. Scheelt bakken met geld. Succes
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]
Dat zit er niet in, ik ben zo technisch als een aardappel. ZAl het dus echt moeten laten doen…
Weet er iemand een goedkope garage omgeving Valkenswaard-Bergeijk? Wil graag voor minder klaar zijn, maar zelf doen zit er niet in…
Totaal aantal Berichten: 3830
- CX 2200
- CX 2200
hegru is dus niet zo ver weg…
Dus dat is een garage? Ik dacht dat dat een automaterialenzaak was…
Je kan toch wel een paar lampjes verwisselen en een nieuwe claxon er in zetten.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF