Deauville aandrijflijn herrie
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 838

Gepost: 05 september 2008 06:05 PM

Hallo,

Onze 2de deauville maakt sinds kort een onprettig geluid. Onder het rijden maakt de auto een zoemend geluid, dat gelijk met de snelheid omhoog gaat. Als ik de koppeling intrap is het geluid weg.
Het geluid is het hardst bij optrekken en remmen op de motor.

De koppeling zelf slipt niet, getest door de handrem aan te lieren, en dan optrekken in de 1e versnelling. De auto slaat dan iedere keer af.
De koppelingspedaal gaat redelijk soepel in, en er is niet al te veel kracht voor nodig.

Net ook even de versnellingsbakolie ververst, en daar kwam rommel uit; het magneetje zat vol vijlsel, en in de olie dreven 2 kevers/torren?
Verder was de olie nogal vervuild met “stof”, hij was ondoorzichtig, en je zag er zooi in zweven.

Het geluid is wat minder geworden met de nieuwe versnellingsbakolie (1.8 liter 75w80), maar is er nog steeds. Het klinkt als het geluid van een lijnbus met automaatbak (dat gezoem).

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 05 september 2008 06:21 PM
  [ # 1 ]

Re: Deauville aandrijflijn herrie

Mighel schreef:

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Ja,dat zijn waarschijnlijk je prise-as lagers in de versnellingsbak. Goed dat je de olie ververst hebt. Ik hoop voor je dat het geluid niet erger wordt, maar ik denk niet meer dat het verdwijnt. MA bakjes op leeftijd maken wel vaker herrie bij remmen op de motor of andere aandrijfkrachten. Daar kunnen ze nog best oud mee worden. Als je elkaar niet meer kan verstaan door de herrie of het wordt snel erger dan zou ik mij wel zorgen gaan maken.

Kortom: je bak heeft zijn beste tijd wel gehad, maar kan het nog best een lang pensioen genieten voordat magere Hein em daadwerkelijk komt halen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook