beste lezer,
Ik ben fan van mijn bx, geniet van die bak maar mijn bx 1.9 break u9 komt met knarsend geluid omhoog en af en toe als ie level komt voor het stoplicht hoor ik ook een knarsend geluid. is dit roest? heb m op de brug gehad en ziet er prima uit van onderen. soms hoor ik m ook wel eens tikken maar iemand anders die bx had zij dat mijn prima reed.
suggesties?
mvg. thomas
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Is dat kraken voor of achter?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Kraken komt vaak door versleten achterdraagarmlagers.
Hoe staat het verder met het onderhoud aan het veersysteem? Netjes iedere 60.000 km of 2 (?) jaar LHM ververst, systeem doorgespoeld?
Kunnen ook reumatische voorveerpoten zijn als het duidelijk van voor komt. Dan wat olie gieten in de gaatjes boven de veerpoten.
dit is achter, hmmm versleten lager…. is dat makkelijk te vervangen en kost dat een fikse duit?
Heb het even opgezocht.
Voor mijn TZI 3 uur arbeid. (reken maar 40 euro / uur)
4 lagers à 21,50 per stuk. Dat is 2 jaar geleden.
Kost 110 euro per kant, bij de Hegru in Veldhoven. Is niet echt een heel simpel klusje om eventjes te doen. Vraag maar eens wat de dealer ervoor vraagt, dan zul je zien dat ‘t waarschijnlijk de moeite waard is om naar Veldhoven te rijden.
Harm schreef:Kost 110 euro per kant, bij de Hegru in Veldhoven. Is niet echt een heel simpel klusje om eventjes te doen. Vraag maar eens wat de dealer ervoor vraagt, dan zul je zien dat ‘t waarschijnlijk de moeite waard is om naar Veldhoven te rijden.
Dat is dan zowat hetzelfde wat ik heb alles bij elkaar heb betaalt. Ik heb het gewoon bij een allround garage laten doen . Daar werkt wel iemand met veel citroën ervaring.
Ver rijden is dus niet nodig. Gewoon even in de buurt rondbellen.
Sable Doré schreef:Harm schreef:Kost 110 euro per kant, bij de Hegru in Veldhoven. Is niet echt een heel simpel klusje om eventjes te doen. Vraag maar eens wat de dealer ervoor vraagt, dan zul je zien dat ‘t waarschijnlijk de moeite waard is om naar Veldhoven te rijden.
Dat is dan zowat hetzelfde wat ik heb alles bij elkaar heb betaalt. Ik heb het gewoon bij een allround garage laten doen . Daar werkt wel iemand met veel citroën ervaring.
Ver rijden is dus niet nodig. Gewoon even in de buurt rondbellen.
Ik heb bij mij om de hoek 120 per kant betaald, idd gewoon ff rondbellen.
In mijn ervaring zijn het vaak de wat oudere citroen garages die goeie prijzen bieden.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
ja ja $$$ hmmm, is geen vet pot maar goed ik moet niet klagen ben erg blij met mn bx station…. GE WEL DIG !!! ook oude space wieldoppen heerlijke vering. is echt een een kameraad die auto!!! matras achterin en pleite, ook met verhuizen… denk ik 3 keer te moeten rijden, past alles er in 1 keer in, net tetris!
ik ga eerst even wat olie proberen in die gaatjes te doen, hij heeft nog maar 95.000 gelopen dus vesleten lagers hmmm… maar ja alles is mogelijk.
eerst olie!
bedankt voor jullie reacties als jullie nog meer tips hebben dan… graag ook over andere dingen waar ik tegen aan zou kunnen lopen met bx’en.
t
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Trouwens, je zit niet zo heel ver van het BX clubmagazijn af, daar liggen vast nog wel wat draagarmpjes met goede lagers.
Even lid worden en dan mag je dingetjes kopen daar.
Een draagarm is ook helemaal niet zo ingewikkeld om te vervangen, Wiel los. auto op bokken achter, even de wielen met een stok ofzo omhoog duwen om het systeem drukloos te maken (uiteraard met de hoogteregeling in de laagste stand) Wiel verwijderen, remklauw losschroeven en voorzichtig vastmaken met een touwtje zonder dat de leiding buigt draagamr loshalen van de veerpoot (zit met een borgpen vast) draagarm losschroeven nieuwe monteren en de zooi weer vastzetten. Je bent er nooit langer dan een uur mee bezig (en dat is al overdreven lang) als je een andere arm eronder hangt. Als je er nieuwe lagers in wilt persen dan ben je iets langer bezig omdat de oude vaak lelijk vast zitten, maar ook dat is nog wel te overzien.
En zo’n 19tzi break is trouwens fantastisch, heb jij het 122PK GTI blok er dan in liggen? en wat een kilometerstand man! daar kun je nog een hele poos plezier van hebben.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX