2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

How to: relais plaatsen om schakelaar te ontlasten
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 20 april 2009 11:14 PM
  [ # 16 ]
waterman771 schreef:

De lichtopbrengst zal vooral veel groter zijn als je de koplampen middels het relais direct van de accu gaat voeden.

Dat wil zeggen: je plaatst het relais in de motor-ruimte, knipt de stekkers los van de bedrading bij de koplampen, maakt aan de stekkers van de koplampen een dikke draad, deze gaat naar het relais, en van het relais maak je een dikke draad mét 25A zekering direct op de accu. De draad die oorspronkelijk naar de stekker van de koplamp ging verleng je, en sluit je aan op het relais. Vervolgens maakt je, net als in het verhaal hierboven, een massadraad aan het relais en hang je het op, bv naast de accu, en klaar is kees. Voordeel: de stroom van de accu heeft een veel kortere weg af te leggen van de accu naar de lampen, en vanwege de dikkere bedrading heb je ook nog eens minder weerstand. Het relais ontlast vervolgens netjes de lichtschakelaar.

Bij deze modificatie loopt het dimlicht over het relais, maar het grootlicht nog steeds over de satelliet schakelaar?
Als je het goed wilt doen, heb je dus 4 relais nodig. Als je ook nog aparte mistlampen of vérstralers hebt, heb je daar ook nog 2 relais voor nodig, 6 dus in totaal.
Er bestaan denk ik ook dubbelpolige relais, zodat je 2 dezelfde lampen tegelijk kunt schakelen… Surprised

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27945

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 april 2009 11:17 PM
  [ # 17 ]

Ik zat er gister toevallig aan te denken hoe dat zat met het mist licht…
Aan de andere kant daar rijdt je normaal eigenlijk niet mee. Die keer dat je het nodig heb is het meestal buiten niet echt warm…

Het dimlicht is wel de belangrijkste. Op een dag zoals gister laat ik ze nu ook bewust uit. Kan ik de tempdisplays ook beter lezen, want die dimmen dan niet Wink

Profiel  

Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1288

- C1 serie II
Gepost: 21 april 2009 12:04 AM
  [ # 18 ]

Voel je na een uurtje rijden met de lichten aan de satelliet met de lichtschakelaar lekker warm worden? Dan heb je nog geen modificatie. Cool

Duurt het echt zo lang voor de boel (te) warm wordt?
Ik rij zelden langer dan een uur met de CX. En aangezien de auto alleen bij mooi weer (lees in de zomer) wordt gebruikt, ook nog weinig in het donker. (wat eigenlijk wel jammer is wan de lunule is dan zo mooi verlicht => zie avatar Very Happy ).
In mijn geval heeft zo’n aanpassing dus eigenlijk weinig zin? Of is het toch beter om dat uit voorzorg te doen?

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 21 april 2009 12:10 AM
  [ # 19 ]

Let op als je dit uitvoerd.

Probeer de storingsmarge naar beneden te brengen. Dit doe je door links en rechts appart te houden. Dus 2 relais, als je gaat zekeren 2 zekeringen.

Zo voorkom je dat alles in een keer uit kan vallen

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5165

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 21 april 2009 12:46 AM
  [ # 20 ]
Sable Doré schreef:
Pascal schreef:

Mmm, da’s misschien nog een mooiere (en betere) oplossing dan de hierboven beschreven actie…
Zal eens zien of mijn camera nog zin heeft in zo’n sjoet…

Laughing

Ik zat wat oude berichtjes draadjes te lezen en kwam deze tegen.
Zijn die kiekjes ooit nog gemaakt? Ik durf zelf ook niet zomaar draadjes door te knippen. Ik weet niet eens of mijn CX niet al zo is aangepast.

Die staan hier .

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Sable Doré
> 1200 berichten

- C1 serie II
Gepost: 21 april 2009 01:00 AM
  [ # 21 ]

Top, bedankt.
Ik weet toch nog niet of ik dit aandurf. Surprisedops:

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5165

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 21 april 2009 01:09 AM
  [ # 22 ]

Misschien kunnen we een minimeet organiseren met een groepje CX rijders die dit klusje willen doen.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27945

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 april 2009 01:15 AM
  [ # 23 ]
Sable Doré schreef:

Top, bedankt.

Je kan het ook laten doen Wink

Profiel  

Sable Doré
> 1200 berichten

- C1 serie II
Gepost: 21 april 2009 01:35 AM
  [ # 24 ]
Arjan Verkade schreef:
Sable Doré schreef:

Top, bedankt.

Je kan het ook laten doen Wink

dat is natuurlijk waar. Ik heb echter pas met mezelf afgesproken dat ik veel zelf aan deze auto wil doen. Domweg omdat ik deze voor “erbij” heb en het financieel in beetje in de hand moet houden. Ik heb vroeger wel aan mijn AK400 gesleuteld. dat ding was bijna simpeler dan een brommertje. Ik durfde toen ook veel meer, misschien omdat ik meer routine had. Kennelijk verleer je zoiets toch.
Ik zit te denken om een draadje te maken voor mijn Athéna voor alles wat ik zo gaandeweg tegenkom. Ik kan best wel wat hulp gebruiken.
Er wonen niet al te ver uit de buurt ook mensen van de club. Die ken ik echter (nog) niet persoonlijk. Bovendien wil ik ze niet voor elk wisjewasje lastigvallen.  Rolling Eyes

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 782

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 21 april 2009 02:49 AM
  [ # 25 ]
Ree schreef:

Misschien kunnen we een minimeet organiseren met een groepje CX rijders die dit klusje willen doen.

Ree

Als er zoiets komt ben ik zowiezo van de partij! Wink
Mocht je er aan gaan beginnen Ree, stuur me ff een pbtje ofzo, want ik wil dit ook graag eens doen. Ben alleen ook een beetje onzeker over het zomaar draden door gaan knippen, maar wil graag wat meer gaan doen. Dan zijn dit soort klusjes leuk om mee te beginnen. Smile

Groetjes, Rik.

Profiel  

Gepost: 21 april 2009 03:19 AM
  [ # 26 ]
Ree schreef:

Ree

Ik heb een betere tip die net zo gezellig en nuttig is: komt allen naar CitroMobile op 2 en/of 3 mei en aanschouw daar op de stand van de CX Club op een heuse CX hoe dit in het echies reeds gedaan is, inclusief toelichting van mij persoonlijk en de mogelijkheid tot vragen stellen.  Cool
Inclusief een handleiding met elektrisch schema op papier om mee te nemen.

Het valt echt reuze mee en is beslist niet eng of gevaarlijk om te doen.

Overigens: je kunt de circuits inderdaad scheiden links en rechts, maar in de praktijk blijkt het aanbrengen van één relais ruim voldoende tegen de kwaal van het warm worden.
Grootlicht en mistlampen voer je nooit heel langdurig, dus ach….  als je veel vrije tijd over hebt, kun je daar ook relais tussen knutselen, maar anders zou ik dat laten.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 21 april 2009 10:42 AM
  [ # 27 ]

Ik heb de relais nog steeds zitten zoals ik dat destijds heb geflanst (dus achter het dashboard).
Ondanks dat in de motorruimte een misschien betere optie is laat ik het maar zo; de schakelaar wordt niet warm en ik vind de lichtopbrengst prima zo.
Rijd overigens altijd met dimlicht, en ondervind geen problemen nu.

Nu eerst een andere koppeling in ‘Maya’ lepellen; geen hond (lees: officiële dealer) kan me de nog benodigde keerringen (aandrijfassen- versnellingsbak en krukas-vliegwielzijde) of de carterpanpakking leveren.
Wordt dat niet meer geleverd…?
De dealer zei dat ze daar het carter gewoon met vloeibare pakking doen….lijkt me niet…

Wie?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 april 2009 10:55 AM
  [ # 28 ]
Sable Doré schreef:

Er wonen niet al te ver uit de buurt ook mensen van de club. Die ken ik echter (nog) niet persoonlijk. Bovendien wil ik ze niet voor elk wisjewasje lastigvallen.  Rolling Eyes

Misschien een beetje off topic, maar was daar zo’n club niet voor in het leven geroepen ook?

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 21 april 2009 11:00 AM
  [ # 29 ]
GoodOldDiesel schreef:

Probeer de storingsmarge naar beneden te brengen. Dit doe je door links en rechts appart te houden. Dus 2 relais, als je gaat zekeren 2 zekeringen.

Zo voorkom je dat alles in een keer uit kan vallen

Dit vind ik een heel goed punt!

Ree schreef:

Ree

Goed plan, nuttig en gezellig… very good
Ik doe mee!

Dussss…. eerst op Citromobile bij Leontien kijken en het schemaatje ophalen. Daarna een meet organiseren om elkaar te helpen. Niet iedereen durft zomaar een kniptang in een draad te zetten. Cool

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 april 2009 12:14 PM
  [ # 30 ]

Er kunnen trouwens best 2 koplampen over 1 25A relais. 55W@12v is nl. maar ~4.5A. 1 relais voor de koplampen, 1 voor het grootlicht en een voor de mistlampen is dus zat.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook