Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Alles os te regelen, maar hij moet wel eerst ff op je naam, ivm dn schorsing.
Daarna rij ik em zo naar je toe hoor!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Zal ik die GTI velgen dan meteen komen brengen? Ik wil die GT graag zien!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Mooi werk Coen! Komende zomer legaal rondtoeren
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed bezig Coen!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ik voel weer een mini-meet aankomen
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Veel mini meets in het gezellige Braband
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Ik doe mee!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
BasisBIX schreef:Die geperforeerde schijven zijn van Zimmermann, heb dezelfde ook op m’n XM zitten.
En ik heb er nog wel over zitten denken om er een setje Xantia klauwen op te zetten.
Maar dan had ik ook gelijk de grootste willen hebben (283 mm) en dan passen er geen 14 inch velgen meer op.
Nee, klopt, maar met de kleinste Xantia klauwen dan je die schijven houden, enkel andere blokken nodig.
Het past onder een 14inch en het geeft een hoop remvermogen meer.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 27895
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je wel zwaardere remmen nodig in een lichte BX?
Volgens mij zijn in de meeste gevallen de banden de beperkende factor. Het is geen kunst om die bij een BX te laten blokkeren, dus waarom dan nog zwaarder?
Natuurlijk is koeling een argument, maar hier in Nederland zal dat in de praktijk ook niet nodig zijn.
Citroenbx schreef:BasisBIX schreef:Die geperforeerde schijven zijn van Zimmermann, heb dezelfde ook op m’n XM zitten.
En ik heb er nog wel over zitten denken om er een setje Xantia klauwen op te zetten.
Maar dan had ik ook gelijk de grootste willen hebben (283 mm) en dan passen er geen 14 inch velgen meer op.Nee, klopt, maar met de kleinste Xantia klauwen dan je die schijven houden, enkel andere blokken nodig.
Het past onder een 14inch en het geeft een hoop remvermogen meer.
Oke, dat wist ik niet.
Die 14” Xantia klauwen hebben dan zeker wel grotere remblokken i.t.t de BX, dat het meer remvermogen geeft?
@Arjan; Die geperforeerde schijven gaan er alleen maar op voor de looks. Gewoon omdat het kan.
Inmiddels is de aandrijfas voorzien van 2 nieuwe hoezen en een hoop vers vet. Ook zit het fuseeblok, de remklauw, veerpootretour en de stalen en flexibele remslang erop.
Niks leuker dan nieuwe/opgeknapte onderdelen uitpakken en monteren.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
@ Arjan
Heb je ooit genoeg remvermogen?
Blokkeren kan je idd snel als je vol in de ankers vliegt bij normale snelheden, maar probeer maar eens van 130 zo snel mogelijk stil te staan, dan zal je het verschil zeker voelen!
Ik rij momenteel(niet nu, maar men zomerbanden) op 185/60 R14 Conti PremiumContact5 banden, en die krijg ik in de regen haast niet aan het slippen met Xantia klauwen(als je niet ineens vol op de rem knalt natuurlijk).
Upgraden lijkt me zeker niet overbodig, tenzij je op 165 rommelbanden rijdt, maar dan ben je gewoon verkeerd bezig…
Over geventileerd of niet, een volle schijf trekt snel krom, dus buiten het verschil in uithoudingsvermogen is dat zeker mooi meegenomen…
@ Coen
Klopt, groter oppervlak van de blokken en grotere zuiger = meer remvermogen.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 27895
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe het precies zit bij een BX qua remmen heb ik wat minder ervaring mee.
Maar als ik bij mijn CX bij dik 150 flink op de rem trap hoor je eerst kort de banden piepen en vervolgens grijpt de ABS in (bij droog wegdek).
Ik zou in het geval van een CX niet weten wat ik zou moeten met nog meer remvermogen als ik het niet kwijt kan op het wegdek.
Er zijn diverse BXen voorzien van Xantia remmen.
De conclusie is eigenlijk altijd, het remt veel beter. Maar in bijna alle gevallen worden remmen die aan vervanging toe zijn vervangen door Xantia remmen. Als je er gewoon nieuwe BX remmen onder had gezet voel je ook direct dat het beter remt, gewoon omdat het weer nieuw is.
Je kan het eigenlijk pas goed vergelijken door nieuw spul te vergelijken met nieuw spul
Die geventileerde remmen van Coen zien er verder prima uit.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ik heb genoeg gereden/vergeleken om het verschil te voelen hoor, het is het écht waard.
De CX kan je absoluut niet vergelijken met een BX, daar zitten OE 4pots remmen onder, en die remmen inderdaad fantastisch voor OE remmen te zijn!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Idd!
En 1 CX zuigertje (waar er voor dus 4 per kant van zitten) komt qua formaat al aardig in de buurt van de remzuiger van een BX, die er voor maar 1 heeft per kant.
Niet zo gek dus dat een CX lekker bijterig remt.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Inmiddels is de linkerkant klaar, stuurhuishoes, beide stuurkogels, handremkabel en remmerij ging er allemaal makkelijk op. Het mag ook wel eens meezitten.
Moet alleen nog even de remklauw ontluchten, de handremkabel stellen en de naafmoer natrekken en borgen, maar dat komt wel als de andere kant ook klaar is.
En met een nieuwe velg erop is het zwart/rood plaatje helemaal compleet.
Binnenkort de BX omdraaien en het trucje even herhalen aan de rechterkant…
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90