Hallo Allemaal,
Al een tijdje lees ik mee op dit forum. Tot 5 jaar geleden heb ik een Xantia gehad. Veel plezier en weinig problemen gehad met deze auto. Toen een eigen zaak begonnen en had een bestelautootje nodig. Dit is een Seat Inca geworden. Is een stuiterbakje, maar nooit geen problemen mee. Inmiddels hebben we een nieuw type Berlingo erbij aangeschaft (eind Juni 2008). Dit rijd een stuk comfortabeler (kan ook niet anders bij een Citroen lijkt me).
Een eendje of iets uit die familie leek me altijd al leuk. Maar dan wel het liefst zo open mogelijk. Nu liep ik laatst tegen een Citroen Sherpa aan. Officiele benaming: Citroen SH75-1 Sherpa Cabriolet. Op basis van een eend. Volgens mij ligt er een Visa motor in, maar dat weet ik niet zeker (hoe zie je dat?).
Ik had nog nooit van deze auto gehoord. Volgens mij zijn er dus niet veel van? Eindelijk een reden me hier eens aan te melden.
Auto is net gekeurd. Om de auto netjes te maken zal deze overgespoten/overgerold moeten worden, en de tent moet vervangen. Verder zijn de kuipstoeltjes niets meer. Deze moeten ook vervangen.
Ik las dat je het beste euro 98 kunt tanken. Auto is van 1977. Klopt dit?
Verder staat de olie volgens mij op het minimum (mist onderaan peilstok een klein hoekje uit, is dit het minimum? beetje onduidelijk. Beetje meer naar boven zitten 2 kronkels in).
Aangezien ik niet weet wat voor olie erin zit, kan ik er gewoon een beetje 10w40 bij vullen? Kan ik morgen (als het beetje knap weer is) een stukje rijden. Binnenkort ga ik het oliefilter en de olie vervangen voor de zekerheid.
Ik kan de auto helaas niet bij de lijst van auto’s zetten, omdat de sherpa er niet tussen staat. Of is het eigenlijk gewoon een Mehari?
Is alweer een heel verhaal geworden, en toch een aantal vragen. Alvast bedankt voor antwoorden!
M.vr.gr. Willem
Citroen Sherpa
Citroen Berlingo
De Sherpa is een zogeheten kitcar op basis van een eend. Geen ‘echte’ Citroën dus, in de pure zin van het woord.
Desalniettemin wel een auto waar je lekker van kunt genieten, dus vooral ook doen!
Ik zou alleen niet gaan rijden als je niet zeker weet wat het oliepeil is. Mij lijkt namelijk dat het oliepeil tussen de 2 kronkels op de peilstok zou moeten staan, maar goed, dat is een gok op basis van je beschrijving van de peilstok.
10W40 erbij gooien is op zich prima, maar als je niet weet wat er in zit, wacht dan inderdaad niet te lang met verversen. Je weet namelijk -behalve de viscositeit- ook niet wat de staat van de olie is?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En foto’s plaatsen natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Welkom op het forum! ALs ik het goed heb gaat het hier om een mehari-look-alike?
Hoe dan ook, 10W40 is behoorlijk dun. Zelf gooi ik altijd 20W50 in mijn eend, eigenlijk in al mijn oude beestjes.
Ik ben benieuwd naar de wagen, als je foto’s kunt plaatsen zou dat leuk zijn!
Bedankt voor de antwoorden zo ver!
Ik zal proberen vandaag nog even wat foto’s te maken.
Ik begrijp dat ik voor even wel wat 10w40 bij kan vullen (heb ik hier staan), en als ik het filter e.d. vervang 20w50 erin.
Citroen Sherpa
Citroen Berlingo
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hee, we wonen ook nog eens dicht bij elkaar! Ik ben er gisteren nog doorheen gereden.
Ja idd, dat is vlakbij. Ben er wel een aantal keren geweest, laatste tijd niet veel meer.
Heb net snel even wat foto’s gemaakt, moet zo weer weg. Als ik tijd heb plaats ik ze even.
Citroen Sherpa
Citroen Berlingo
Vanochtend nog een stukje gereden. Net zou ik even weg, contact aan, geen olielampje. Vreemd. Motor starten, startmotor draait wel maar motor slaat niet aan. Wel een benzinelucht.
Ik doe motorkap open (contact stond nog aan), en terwijl ik kijk hoor ik een luide knal ergens vooraan de motor komen. Geen backfire o.i.d. want startte niet, keek alleen maar. Klonk als een soort kortsluiting ergens.
Komt dit iemand bekend voor? En zijn er toevallig ook electrische schema’s te vinden voor deze motor? Is volgens mij een visa motor. Plaats zo nog wel wat foto’s.
Citroen Sherpa
Citroen Berlingo
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmmm, niet starten, wel benzine en een knal voor in de motorruimte met het contact er op. Mijn eerste ingeving; de bo(m)bine!
Een leuk ding trouwens!
Hallo Patje,
Bedankt voor de snelle reactie.
Daar kwam het inderdaad wel ergens vandaan. Gaan deze dingen vaker stuk? En zijn ze nog te krijgen ergens?
Snap alleen niet zo goed waarom het olielampje dan ook niet brand…
Heb er niet veel verstand van (lijkt me wel leuk om het zo een beetje te leren). Binnenkort maar eens met een vriend bekijken die er wat meer kijkt op heeft.
Citroen Sherpa
Citroen Berlingo
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
leuke wagen!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Volgens mij zijn Visa (2-pitter) bobines uitwisselbaar met die van een 2cv, kan iemand dat bevestigen?
Mocht dit het geval zijn, dan heb ik er misschien nog wel eentje liggen (tussen de bende….) Als je zin hebt, mag je dinsdagavond wel een bezoekje brengen aan onze sleutelloods in Berlikum. Dan zal ik even zoeken en kun je het uitproberen.
De condensator kan overigens ook brak zijn.
Heb je de wagen lang op contact gehad? Je kunt de bobine ook even ompolen, dus de kleine stekkertjes verwisselen, dit kan straffeloos.
Patje,
Bedankt voor het aanbod. Helaas moet ik dinsdag avond nog aan het werk. Misschien ben ik redelijk op tijd klaar. Weet niet tot hoe laat je daar bent? Anders graag een volgende keer. Lijkt me erg leuk!
Heb net even de polen verwisseld. Dit heeft niet geholpen. Dus maar eens gemeten. Komt geen eens spanning op de bobine, ook zit de oliedruk sensor hierop aangesloten. Logisch dus dat deze ook niet werkt. Verder gemeten en op een gegeven moment kom ik bij 2 3-polige stekkers welke het blok ingaan t.h.v. de startmotor (een onder en een meer naar boven). Op alle 6 stekkertjes staat geen spanning als deze op contact staat. Lijkt me dat hier wel iets moet gebeuren?
Ik zie 6 zekeringen zitten, die zijn allemaal in orde.
Naja van de week maar even kijken met een vriend. Mochten er iemand nog een tip hebben, dan hoor ik het graag!
Citroen Sherpa
Citroen Berlingo
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Pas in godsnaam op dat de bedrading niet in aanraking kan komen met het spruitstuk!
Als ik al die draden zo zie liggen….....
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Hoi Sherpa,
Het heeft verdacht veel weg van een visa blok. Draadjes en bedrading kan weleens ‘ingewikeld’ zijn. Het lijkt ook of er een ‘eend’ bobine opzit. Een Visa blok heeft een bruine bobine en zoals ik het kan zien heb jij een zwarte en dat is eend. Dit werkt wel maar is niet optimaal. Ze zijn nog nieuw te krijgen beide. Maar er moet op de rode draad van het stekkertje die je ‘blok’ ingaat constant spanning staan (contact aan). Waar deze spaninge vandaan komt kan ik zo niet zeggen omdat ik niet weet hoe de ombouw van de kabelboom is geweest. Moet ik eerst meer weten. Maar rechtstreeks contackt op de rode draden en de plus van je computertje moet de zaak werken. Het nummer van de plus draad van je computerje zal ik even voor je opzoeken.
Leuk hok trouwens
Groet
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden