Ik ben bij mijn BX 19 GT uit 1985 de koppeling aan het vervangen.
En ik wil dus ook de aandrijfassen loshalen, en daarvoor moeten dus ook de draagarmen los van de fusee’s.
Aan de linkerkant is dit geen probleem, maar aan de rechterkant wil de draagarm niet los van de fusee. De bout wilde wel gewoon los, maar de draagarm is met geen mogelijkheid los te krijgen van de fusee. Hij zit er dus nog gewoon opgeklemd.
Wie weet hoe ik dit op moet lossen??
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Wat heb je allemaal al geprobeerd? Al goed laten schrikken met de hamer zodat iemand anders hem met een lange buis eruit kon duwen?
Waar wou je die lange buis laten?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
heb je al zo’n splitter geprobeerd?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lange buis klem zetten tussen draagarm en subframe, en dan iemand anders de draagarm een alle jezus klap met een zware hamer geven. De buis moet je zo zetten dat je de draagarm onder spanning houd en naar beneden drukt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De constructie van jouw GT is het zelfde als een 1.4 bx? Als je de fusee los haalt dan draai je de moer los en dan hamer je flink om het metalenomhulsel waar de fusee in zit, zodat het gat alware ietsjepietsje groter wordt. Dan schiet de wielnaaf er zo uit als je er ff iets tussen zet. Dan heb je je draagarm los van de wielnaaf en kun je de as eruit halen.
Bij het terugzetten van de as moet je wel ff kijken of je keerring niet knoeterhard is.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Of vorkjes gebruiken, een setje kost 40 euro, levert je bakken met plezier op en je hoeft alleen je fuseehoesje te vervangen wat lang niet duur is.
Ik heb die vorkjes nu al voor diverse fusees gebruikt en ook voor de aansluiting van de stuurbekrachtigingscilinder op het stuurhuis.
Heerlijk spul het meeste vliegt met 1 klap los.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Met zo’n buis hoef je geen nieuw hoesje te kope En idd zoals waterman het uitlegt zo moet het. Aan je reactie te merken heb je dat nog niet geprobeerd.
Oja alleen proberen lukt niet, heb het laatst ook geprobeerd en kreeg met een aardig harde klap die buis tegen me hoofd.
Ik heb zelf een 3 potige trekker waarmee ik de fuseekogel altijd perfect loskrijg van de draagarm.
Een goede trekker kan uitkomst bieden. Zelf heb ik goede ervaringen met een 2 potige.
Wat ook kan: Een stuk massief staal van doorsnee circa 4 cm, en 20 a 25 cm lang. Dit moet massief zijn.
Die zet je tegen 1 van de ‘oortjes’ aan de zijkant van de draagarm waar de tapse bout van de fuseekogel doorheen loopt.
Dan sla je net zolang met een 5 kg vuistje totdat de kogel vanzelf ploep zegt.
Nooit rechtstreeks met een hamer om de draagarm slaan. In elk geval niet vaker dan een paar keer om een schrikeffect te verkrijgen.
Je zult zien, dit is een goede methode, want je vernielt niks.
Je kan ook een grote koevoet [breekijzer] pakken met een lepel aan het eind die dun genoeg is om tussen draagarm en de rand van de fussekogel te komen. Dan wip je hem ook zo los.
De kans is groot als hij nu niet goed los wil, dat hij straks mee blijft draaien bij het vastdraaien.
Ontvet in dit geval het tapse vlak van de kogelpen, en stop er 4 korrels zand bij in. Een tik met de hamer tegen de onderkant van de draagarm zodat deze goed op zijn plek zit, en dan wis met de ratel of liever luchtsleutel de moer erop.
Natrekken altijd met de hand!!!
Test
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Autofan schreef:Met zo’n buis hoef je geen nieuw hoesje te kope En idd zoals waterman het uitlegt zo moet het. Aan je reactie te merken heb je dat nog niet geprobeerd.
Oja alleen proberen lukt niet, heb het laatst ook geprobeerd en kreeg met een aardig harde klap die buis tegen me hoofd.
Met de buis is een heel prettige methode, en heel vaak gaat dat ineens goed, maar ik heb nu een paar keer een fusee meegemaakt waar je echt na een uur rammen en kloten met een pijp gewoon geen reet aan beweging in krijgt, de laatste keer was met de scandinaaf van bx_newbee, met 3 man zijn we toen veel te lang bezig geweest en uiteindelijk ben ik zo’n setje vorkjes gaan kopen en was het in 1 minuut gepiept. daar ga ik dan nooit meer moeilijk over doen dan maar een nieuw fuseehoesje van 2 euro. Ik heb de laatste jaren toch wel meerdere koppelingen per jaar vervangen en nu ik het concept fuseevork ken doen ik ook nooit meer zonder nja, ik probeer het heel even met de buis maar als het niet meteen losschiet ga ik er ook niet moeilijk meer om doen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Tot nu toe is het bij mij met een lange pijp altijd gelukt.
Bij mijn eigen Gti, had ik helaas ook een fuseevork nodig. Na 1 dag kloten met een pijp van 3 meter (gietijzer), en een moker was hij niet los te krijgen. Voor 7 euro een fuseevork gehaald, en met 2 slagen was hij los.
Bij de scandinaaf van BX_newbee, was ik ook aanwezig. En met 2 man op een 2,5 meter lange staaf (ik geloof een torsiestaaf) hangen/springen/enz en Mechuccio met een moker op de draagarm meppend niet los te krijgen. En idd een Fuseevork gehaald(ik was die van mij natuurlijk vergeten ) en binnen 5 minuten was ie los.
Dan die 2 euro voor dat fuseehoesje maar, scheelt wel een dag gevloek en getier.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
op de britse ebay kun je veel splitters kopen, voor een paar pond heb je zo’n vork of een sissor-splitter. ik heb er ook 1 gekocht voor 5 pond, terwijl je bij Brezan 80 euro neerlegt voor zo’n apparaat. scheelt je heel wat tijd en moeite. de fusee kogels van m’n GS kreeg ik er moeiteloos mee los.
Kan me ook niet voorstellen dat fusee kogels er beter van worden als je aan de slag gaat met vuistmokers en stalen pijpen
Inmiddels is die los, met een mokor en een koevoet
We gaan verder met het volgens probleem;
het tussenlager zit ook een beetje dwars
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Moertjes losdraaien tot de kop van de moer ong. gelijk ligt met de uitstekende bout. Dan kun je ze een halve slag draaien. Tik nu met een vuistje en een koudbeitel op de ring die om de as zit en uit het tussenlager steekt. Zo tik je door tot het lager eruit komt. Trek vervolgens de as uit de bak vanaf de zijkant en pas op dat je het middelste asrubber niet aan flarden trekt, want dan kun je tropioide naaldjes gaan rapen.