Ok. Ik had het anders begrepen. Maar des te meer bewondering voor Ted.
Heb ik dat?!
Rij ik zaterdag morgen lekker naar Citromobile als bij mij het rode lampje gaat branden. Ik merkte geen gekke zaken en wilde niet op de vluchtstrook van de A2 stoppen. Afslag Culemborg de weg af en op de parallelweg van de N-weg gestopt. Gekeken en niks geks te vinden. De ANWB gebeld en binnen 90 min zouden ze er zijn. Redelijk snel stopte er een C4 rijder om te vragen of hij kon helpen!
Na een 30 min kwam er een jongeman aan rijden in een Caddy van de ANWB. Werkte echter alleen in de piek voor de ANWB, dus een garage bedrijf wat dan bij springt. Deze kon ook niks vinden en belde nog eens met zijn vader die ook verschillende snoeken gereden had. Kortom geen idee. Ik ging inmiddels uit van een slecht contact of iets dergelijks. Met het advies om de temperatuur meter in de gaten te houden ben ik door gereden naar Citromobile.
Hier heb ik een aantal uurtjes rondgelopen en mijn boek bij de ID DS club opgegaald.
Tevreden reed ik weer weg tot op de A27 bij het voor sorteren naar Arnhem (3e rijstrook) mij bij 110 km/u de motorkap open vliegt. Een rot klap en rondvliegend glas kan ik vertellen. Schrik me dood en zie bijna niks meer. Door net langs de binnen spiegel te kijken kon ik nog voor me kijken. Gestopt op de vluchtstrook en direct de ANWB gebeld. Melding gemaakt van hoe en wat en binnen 5 min was ik van de plek af. Ik ben weg gesleept naar het depot wat ze daar hebben. Daar hebben we de schade bekeken. Zeer waarschijnlijk heeft de man ‘s morgens de kap dus niet goed in de vergrendeling gedrukt. Dit zal een leuke verzekeringskwestie gaan worden. (ANWB tegen mijn Allrisk)
Motorkap overleden, krassen boog op de voorruit van de motorkap, dak is ingedeukt geweest en terug gesprongen: scheur in het polyester, de achter zijruitjes gesneuveld, en lak schade op de hele auto van rondvliegend glas. En of de dakrand ook verplaatst is durf ik zo niet te zeggen maar het lijkt er op aangezien de dakrand bij de trompetten 3 mm anders van kleur is wat eerst dus onder de trompetten zat.
Ja gelukkig heb ik zelf niks opgelopen maar daar dacht ik pas later aan. Je ziet werkelijk bijna niks meer zodat het erg goed fout kan gaan. Moeders helpen je daar dan achteraf wel effe aan herinneren terwijl ik juist alleen ontzetten boos en teneergeslagen was om mijn snoek!
Met de mannen van daar heb ik de motorkap gedemonteerd en die heb ik daar op het depot gelaten en ben zo naar Eindhoven gereden. Ze waren direct behulpzaam met het verstrekken van gegevens om hier werk van te maken. Morgen moet ik hier ook voor bellen. Kijken wat de ANWB te zeggen heeft en wat mijn verzekering zegt. Morgen vroeg gaat mijn auto naar Theo Albers in Meerlo om de schade op te laten nemen en om zo spoedig mogelijk gemaakt te worden.
Is het een taak van mij om te controleren of de man van de pechhulp ‘s morgens wel de motorkap goed dicht drukt? (ja vanaf nu wel, dit gebeurd mij nooit meer). Maar juridisch gezien? En kan ik juridisch wel aantonen dat het daar aan ligt? Een hoop ellende zal het worden.
En om het verhaal helemaal af te maken. Ik zou zaterdag met de snoek op vakantie gaan naar de Eifel. Dit ging dus niet lukken en ben met mijn Audi gegaan. Kom ik vanmiddag thuis en rij ik door naar mijn kamer in Eindhoven: band lek. En niet eens de juiste wielsleutel bij de auto… Via een vriendendienst toch opgelost. wat een weekend. Hopenlijk nooit weer.
foto’s komen morgen
ID 19P 1966








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Stan,
Rampzalig!
Ik ben blij dat je het er heelhuids vanaf hebt gebracht! Waarschijnlijk een goed reactievermogen!
De snoek is wel weer te maken, dat zal wel goed komen.
De administratieve rompslomp en al het verdere gedoe er omheen is minder.
Zeer jammer!
Wat ik niet begrijp is dat de klep niet in de veiligheidshaak is blijven hangen. Daar springt hij al in als je hem zelfs zachtjes dicht doet.
Zit die veiligheidshaak nog goed vast of is hij niet verbogen?














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stan81 schreef:
Is het een taak van mij om te controleren of de man van de pechhulp ‘s morgens wel de motorkap goed dicht drukt? (ja vanaf nu wel, dit gebeurd mij nooit meer). Maar juridisch gezien? En kan ik juridisch wel aantonen dat het daar aan ligt? Een hoop ellende zal het worden.
Ik vrees dat de anwb hun aansprakelijkheid heel goed hebben afgedekt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jeetje, wat een drama… Succes met de afhandeling, ik hoop voor je dat er iets goeds uit zal komen.
Persoonlijk ben ik erg zeikerig wat betreft motorkappen. Ik doe altijd zelf mijn 2cv-motorkap dicht en laat ook altijd de eigenaar van de wagen waarbij ik onder de kap heb gehangen, zijn eigen kap sluiten. Dit lijkt mij voor iedereen een zeer goede gewoonte bij wagens met een “openslaande kap-reputatie”.
Pff Stan, dat is niet prettig. Je hebt idd alert gereageerd!!
Hoop dat je alles goed kunt regelen.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Klote zeg. Ik heb het ook een keer meegemaakt dat een (beun)garage de kap niet goed had gesloten. Gelukkig viel het me snel op dat de kap wel erg heftig heen en weer bewoog toen ik invoegde op de snelweg. Het ding is zo slap dat de veiligheidshaak niet genoeg bescherming biedt.
Gelukkig heb je een all-risk verzekering.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Mij is ook al vaker opgevallen dat de kap met harde wind gemakkelijk opwaait, maar dan het deel vlak voor de ruit. Heeft dat dan met afstellingen te maken? Of komt het omdat het gehele ontwerp zo stijf is? ( )
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
misschien wat mosterd na de maaltijd, maar mij lijkt het heel verstandig om een borgkettingkje aan je motorkap te maken.
Dat is in ieder geval wat ik van plan ben als de ID af is.
CX GTi Turbo 2 - All Black





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Die maakt de ANWB-man ook niet vast waarschijnlijk.
Gelukkig is het ’ goed’ afgelopen. ik maak het ding ook altijd zelf dicht. ook omdat het dichtsmijten wat tegenwoordig hoort, niet grappig is. Soms stop ik om te chekken omdat ik mezelf niet vertrouw. So far steeds redenloos.
succes met afwikkeling. gebeurt vast wel vaker bij de anwb ..
.komma



Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Stan, dit had heel slecht kunnen aflopen! Besef steeds dat je heel veel geluk hebt gehad (ook met alle credits voor jezelf)!
Verder erg jammer voor de auto maar dat komt tzt weer goed.
Zag je de kap niet klepperen tjdens het rijden? Ook achteraf gel*l maar dat houd ik zelf altijd goed ik de gaten, openslaande bek is een bekend gegeven bij Ds/Sm etc.
Heel veel succes, Dick.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Dank voor alle steun!
De auto is gisteren opgehaald en staat nu bij Theo Albers om daar weer helemaal in orde gebracht te worden. De verzekering gaat er werk van maken. Ik ben benieuwd wat het gaat worden, mijn Allrisk of de ANWB. De tijd zal het leren.
foto’s komen zo snel mogelijk, ik heb er nog niet de tijd voor gehad tussen het studeren, regelen en werken door.
ID 19P 1966
Hebben ze me op de keuring ook eens gelapt (met mijn BX). Vond het wel vies dat de kap zo wapperde bij het invoegen . Ben ik al maar blij dat ze niet open gewaaid is dan
.
En zie maar dat je die prachtige snoek terug in orde maakt. Want het is mijns inziens nog steeds de prachtigste neus die er is






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Twee maanden geleden heb ik een radio laten inbouwen. Daarna de snelweg op, de voorklep maakte nogal heftige bewegingen, waarna ik ben afgereden de eerste afslag.
De mannen van de keuring zijn ook de klep van de CX vergeten te vergrendelen. Gelukkig stond naast mij op de parking aan de kassa een oud baasje dat mij er attent op maakte.
Stan, succes met de ID terug op orde te brengen.