ik heb besloten om de adals door Hegru te laten vervangen.
nu ben ik van plan om een vetnippel te monteren.
heeft iemand ervaring hiermee?
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
Heb er wel eens naar gekeken , maar je moet dan de hele ruimte in de draagarm vullen met vet .
De keerring zit stijf tegen de buitenring v/h lager daar krijg je geen vet in
Bovendien loop je het risico dat de keerring eruit gedrukt word
Overigens denk dat je er niet veel mee opschiet , het lager draait te weinig om het vet te verspreiden over het oppervlak.
Voldoende vet gebruiken bij montage, verder kan het geen kant op dus waarom zou je het willen doorsmeren, als dat al zou kunnen?
Het grote probleem zijn volgens mij de rolletjes van het lager die geplet worden; een steviger of anderssoortig lager zou uitkomst bieden.
Ik heb nog nooit onderzoek gedaan of er wat beters te krijgen is eerlijk gezegd.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dan zou je de kamers dieper/groter in moeten frezen en bredere/grotere lagers moeten kunnen monteren. Vaak hebben de berlines van de CX, BX, XM dit ADAL-probleem en break varianten door de zwaardere lagers niet. Ik weet niet of er voldoende “vlees” is om dit te doen, maar de lagerbelasting reduceren en vocht buiten de constructie houden is het enige wat helpt….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
de BX break heeft geen grotere lagers, en heeft derhalve dezelfde ADAL problemen
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Idd, bij een CX weet ik het niet, maar Xantia en BX hebben breok en berline dezelfde lagersetjes.
En ach, ze gaan 1,5 tot 2 ton mee, en als je lid bent van de BX club kost een setje lagers maar 40 euro
Test
Ik denk dat een ADAL niet zozeer slijt aan vetgebrek maar door verkeerde constructie vanuit de fabriek.
Een draagarmlager wordt behoorlijk zwaar en vooral eenzijdig belast. Lagers hebben vaak niet eens zoveel vet nodig om goed gesmeerd te zijn. Als je een oud wiellager openhaalt schrik je vaak van hoe weinig vet er nog in zit en toch gaan die dingen redelijk lang mee. Maar goed, die worden ook niet eenzijdig belast. Ik denk dat de ADAL er een stuk beter tegen zou kunnen als de binnenschaal continu zou ronddraaien ipv klein beetje op en neer zou gaan.
ADAL-en slijten na hermontage nog harder als ze niet goed zijn afgesteld (zit er nog speling op) omdat bijv. het afstelringetje niet is teruggemonteerd of de arm al zodanig was uitgesleten dat de vetkeerring niet meer goed afdicht waardoor er snel weer stof en vocht bij het lager kan komen.
Vaak is het zo dat de levensduur een functie is van leeftijd, belasting (breakLPG tank/trekhaak die vaak gebruikt wordt) en kilometers.
Mijn diesel is inmiddels aan zijn 3e set bezig. De eerste set is het langst meegegaan (ong. 2.7 ton: 8 jaar), de tweede set erg kort (0.9 ton: 4 jaar) en de derde set draait nu ook ong . 0.9 ton en 4 jaar mee.
Bij het monteren van de 3e set bleek dat de 2e set niet goed gemonteerd was bij de dealer in Zoetermeer. De afstelringetjes ontbraken waardoor er teveel speling op het lager zat. Hierdoor versleet ie erg snel.
Kortom: ik geloof niet zo dat vetnippels het probleem oplossen.
Ja die vulringen zijn onmisbaar.
90.000 km met een adal is trouwens niet veel marter
Test
Thijsvandebles schreef:Ja die vulringen zijn onmisbaar.
90.000 km met een adal is trouwens niet veel marter
Is…. hetgeen het belang der vulringen onderstreept.
Is ook
Test
Volgens mijn garage heeft de C5 vergelijkbare problemen, en heeft ie de eerste lagers bij type 1 C5’s al vervangen. Het verbaasde hem ook dat citroën nog steeds die constructie toepast….
Dat kon er bij de C5 nog wel bij.
BX16TGI schreef:Volgens mijn garage heeft de C5 vergelijkbare problemen, en heeft ie de eerste lagers bij type 1 C5’s al vervangen. Het verbaasde hem ook dat citroën nog steeds die constructie toepast….
Wees blij dat je lagers kunt vervangen , er zijn ook achter assen waarbij
de binnenring de achteras zelf is , die roest weg en dan zit je vast aan een complete as !
Lekker
Nog even over die vetnippels, Australische citroën liefhebbers schijnen er nogal van te zijn gecharmeerd. Dat meen ik wel eens te hebben gelezen in de engelse tegenhanger van ons forum. (voordat dat forum was gecrasht en alle posts weg waren)
Ze hebben daar natuurlijk wél een “iets” ander klimaat…
Ik denk dat de grootste oorzaak binnendringend water is waardoor de lagers gaan roesten, er zit nl altijd roest in die adals.
ik heb bij mijn bx rubber stroken onder in de wielkasten gelijmd waardoor er geen direct spatwater meer op de adals komt, ook scheelt het een hoop water zand en prut wat op de 4 leidingen links achter komt te liggen, die rotten daardoor weg.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
b.rozema schreef:Ik denk dat de grootste oorzaak binnendringend water is waardoor de lagers gaan roesten, er zit nl altijd roest in die adals.
ik heb bij mijn bx rubber stroken onder in de wielkasten gelijmd waardoor er geen direct spatwater meer op de adals komt, ook scheelt het een hoop water zand en prut wat op de 4 leidingen links achter komt te liggen, die rotten daardoor weg.
ik heb lagers gezien die nog prima in het vet stonden, maar waarbij de schalen echt al flink ingesleten waren. Resultaat is dat er speling op de lagers komt, de draagarm kan iets gaan wrikken, de keerring kan niet alles meer tegen houden, vervolgens gaat het nog meer slijten en op een gegeven moment zit er zoveel speling op dat de keerring niks meer tegenhoudt.
Als je er maar genoeg vet in blijft douwen, dan hou je het vocht wel weg, wat er in kan resulteren dat het laatste en zeer desastreuze stukje slijtage wellicht langer duurt.
Meja, maar een klein deel van de BX eigenaren maakt daadwerkelijk mee dat ie 2x bij dezelfde BX de draagarmen moet vervangen.