Hallo,
Vraagje; wie heeft er ervaring met een 2.0HDi blok, dat bij gas geven of gas los laten tijdens het rijden het blok wat rammelt? Het lijkt net of een motorsteun is versleten/afgebroken; dit is ook zichtbaar als je de motor start of stopt; dan schudt de motor behoorlijk (vindt ik).
Of denkt iemand aan iets anders?
Mijn berlingo is uit 2004 en heeft 96000Km op de klok. Ik rijdt er wel sportiever mee (hij is ook gechipt), maar nu al een versleten motorsteun lijkt mij een beetje sterk.
Ik hoor graag jullie commentaar. Alvast bedankt.
Op het werk hadden we een 1.9D waar de motor bij 190000 er gewoon uit sprong, alles kapot.
Dat was een wagen waar rustig mee werd gereden.
Of het bij jouw auto dus normaal is ga ik niet zeggen maar ik wil je wel aanraden om het zo snel mogelijk te laten maken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het kan een motorsteun zijn, al lijkt het mij wel een beetje snel gezien de km-stand, en in principe mag het dan tijdens het rijden niet rammelen, alleen bij gas geven of los laten.
Het kan ook de krukas-poellie zijn, het is bekend dat de buitenste ring van het rubber wil loslaten, blijkbaar kunnen die dingen niet het koppel en vermogen van een HDI aan, laat staan een gechipte van een sportieve rijder
ASAP door een dealer of Citroen specialist naar laten kijken, lijkt mij hier het beste advies.
Heb ik ook gehad met mijn gechipte 2.0Hdi blok. Kunnen ze blijkbaar slecht tegen. Had ook al problemen met de koppeling. Heb toen door de tuner het koppel terug laten brengen.
Het rammelen komt van binnen uit het blok. Wat het precies is ben ik nooit achter gekomen want ik heb hem hiervoor snel verkocht. Dacht aan versleten krukas en/of drijfstang lagers.
Heb de nieuwe dan ook niet laten tunen.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
krukaspouli
krukaspouli is waarschijnlijk de oorzaak,
de onderdelen kunnen ook tussen de distributie komen dus laat het even goed controleren
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
de richting waarin we verder moeten zoeken is inmiddels gevonden, ofniet marcel
Rammelende motor bij gas geven & los laten
Zoals Martijn al zegt; we hebben al wat meer indicatie gevonden; Nadat ie op bokken stond heb ik er onder gelegen en Martijn keek mee en gaf wat gas af en toe, en als je de uitlaat omhoog drukte (net voor het flexibele stuk) stopt de rammel, maar de rammel stopt ook als je de lucht-inlaat pijp (vanaf het filter naar de turbo) wat omhoog trekt….
Verder; aan de onderste krukas poelie is niets te zien, of te horen (toen ik eronder las met m’n oor ernaast)
De trilling is binnen meer en duidelijker te horen dan bij de motor.
De trilling is ook duidelijk voelbaar in de carrasorie zei Martijn.
En ik heb tot nu toe nog geen losse beugels of steunen gezien. (De motor steunen zien er nog goed uit)
Wat mij verder ook verbaast; dit is een 2.0Hdi zonder intercooler. Intercoolers hebben standaard al 110Pk, dus meer koppel en Pk’s dan ik MET chip. Zouden die zwaardere krukassen en andere poelie’s hebben?
Iig; a.s. donderdag morgen ga ik naar m’n Cit-dealer. Ben benieuwd of hun iets zien en weten.
Tx. 4 advice. 2b continued.
Re: Rammelende motor bij gas geven & los laten
Het verlossende antwoord op de oorzaak;
Van de achterste motorsteun was de bout waarmee die steun vast zit op de carrasorie, losser getrild; de monteur zag het binnen 5 minuten (goeie Cit garage; v. Beek) en kon de bout 1,5 slag vast draaien en de rammel was gelijk verdwenen.
Vindt het wel jammer dat ik het niet zag toen ik er onder lag, maar ik ben dan ook geen Cit monteur, al zaten we wel dicht in de buurt met de veroorzaker.
En gelukkig was het geen serieus groot probleem met poelies of lagers, al zat de schrik er bij mij goed in toen ik jullie adviezen las. Daardoor ben ik wel gelijk naar de Cit garage gegaan.
Dus bedankt jullie allen voor jullie hulp en adviezen!
Een garage is duurder dan het zelf doen maar in deze heeft het je veel euro’s gespaard dank zij die bekwame man (Wat had je misschien zelf allemaal gaan vervangen voor je het vond).
Het zag er dan wel erg uit maar het was het gelukkig niet…
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017