Hallo,
Ik zou de carterpanpakking van mijn 16v ff vernieuwen. Krijg echter die carterpan er niet onderweg, er zit iets in de weg. Ik heb inmiddels de spanrol van de multieriem al los, maar aan de voorkant van het carter (voorkant auto) zit er ook nog iets in de weg, geen idee wat het eigenlijk is.
Is hier iemand op het forum die al eens de carterpanpakking heeft vervangen van een 16v en tips kan geven?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Hier zie je de karterpan, met op de rand de gaten waar de boutjes in hooren en links zie je dat er dus iets voor die rand zit.
Iemand enig idee hoe ik dat weg krijg?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Heb even de Haynes er bij gepakt. Helaas geen plaatjes erbij.
Heb je toevallig airco? De Haynes geeft namelijk aan dat je dan ook de compressor van de airco los moet maken (slangen laten zitten (duh) en gewoon even ophangen oid). De carterpan zou dan zo los moeten kunnen.
De haynes geeft verder niet aan hoe dat moet.
Heb de spanrol van de multieriem verwijderd, de dynamo verwijderd om zo de complete steun van de stuurbekrachtiging te kunnen verwijderen. Maar de karterpan is er nu dus onder vandaan. Met dank aan tips van razkin!
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
ouwe pakking verwijderen is wel een rotklus trouwens en er kwam ook nog een vreemd samengeperst stuk staal uit de carterpan, beetje gebogen
Maar de karterpan zit er weer onder inmiddels
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
zou dat geen magneetje kunnen zijn
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
als het een magneet is dan kun je dat zou uitproberen met een schroefje ofzo.
Eerlijk gezegt dat ik eerst ff dat het een lagerschaaloid was maar dat zou je moeten horen aan de motor…
Dat is geen magneet en hoort absoluut niet los in de carterpan te liggen.
Hoe loopt de motor op dit moment? Ik zou me zorgen maken als ik een dergelijk stuk metaal in m’n carterpan vind.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Doet mij ook een beetje denken aan een Big-end lager.
Er wordt mij van alle kanten aangeraden om ze preventief te vervangen.
Ziet er iig niet best uit om zoiets in je pan te vinden
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb het idee dat het al een poosje los in het karter omslingert, het ziet er tenminste nogal gehavend uit. Het lijkt een plat geslagen buisje te zijn met een kromming er in die vele malen ergens tegenaan is geslagen ofzo.
Maar de auto rijd er niet minder om, misschien iets van de olie-vulbuis dacht ik zelf?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
ik zit inmiddels ook tegen de 170 000 aan. Maar de pan hangt er al weer onder, ik kon er echt niets aan vinden kwa schade. Merk nu trouwens ook niets aan de auto, motortje loopt heerlijk
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
is het niet een stuk oliefilter die kapot is gegaan met het los draaien
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Nee daar is het te groot voor…. Ik heb het al in de kliko gegooid maar zal het er morgen (vandaag eigenlijk) weer uitvissen, dan kan ik het meenemen naar de meeting van de 28e
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
nou ik vind het maar een vreemd verhaal. ik zou niet meer draaien met die motor tot ik wist waar het vandaan komt. heb je eigelijk een goede oliedruk
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Alles is oke, kon aan het blok geen schade zien, draaiende motor geen gekke dingen hooren en rijdend ook niets anders dan anders ook met normale oliedruk. Ik zie dus geen reden om de auto te laten staan. Mocht hij wel in de soep lopen dan is dat het risico van het vak maar zie daar geen reden voor, hij zal me dan vast eerst wel waarschuwen door te gaan tikken ofzo.
Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik niet met een voorwerop op speling heb gecontroleerd ops: Zodra ik gekke dingen ga hooren gaat ie wel weer uitelkaar
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik hoop dat je weet wat je doet,peroonlijk zou ik ff langs de garage rijden om het stukje metaal te laten zien.En dan hun mening aanhoren.
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep