Wat is gemakkelijkst wat betreft het aansluiten van een toerenteller?
Rechtstreeks van de accu afnemen (+ en -) ? Of via de + van de radio en de - van de radio?
En waar haal ik de puls weg? Van de bobine, maar van de + of de - ? Ik heb hier en daar wat gelezen op het internet, maar de een heeft het over een +, de ander over een -
Het gaat om een type 1 bxje
———————————————————————————————-
Zelf uitgevogeld: sluit je een toerenteller aan op een bx type 1 dan haal je het signaal weg bij de - van de bobine. Het maakt niet uit welke, althans ik kon geen verschil zien.
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Zowiezo geen stroom voor een toerenteller aftakken bij de radio, stoort elkaar teveel. Wat die bobine betreft, meende dat het massa was, maar pin mij er niet op vast, heb je er geen boekje bij?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Dat hangt nogal af van het type toerenteller. Niet allemaal werken op dezelfde manier.
Niet ongebruikelijk bij benzine auto’s is de pul van de bobine te pakken (dat is niet echt een geschakelde min). Bij complete motronic ECU’s die zowel onsteking als inspuiting regelen, levert de ECU het signaal voor de toerenteller. Dat is nogal een verschil omat de min van de bobine hoge inductiepanningen genereert, terwijl de puls vna een ECU of BDP sensor (bij een diesel) juist weer heel anders werken.
Dus: in wat voor type auto ga je de toerenteller monteren en uit wat voor type auto komt deze toerenteller.
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik ging er even vanuit dat deze in de BX 14 kwam, daar TS eerder in gezocht een draadje post voor een toerenteller voor deze wagen.
Gezien het zeldzaam instrumentarium van een BX1 met toerenteller zal het wel een universele zijn
Want als je een orgineel instrumentenpaneel hebt is het klik en play. Tenminste dat was destijds bij mijn leader wel zo
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard