Een jaar geleden ben ik op skivakantie gegaan met mijn bx biarritz 1.9d uit 1991 met 90000km op de teller. Ik kende toen nog niets van auto’s. Vermits mijn batterij vrij plat was en ik wou verhinderen dat deze leeg liep , liet ik de bx om de 2 dagen 10 min stationair draaien aan een buitentempratuur van -10 graden.
2 weken nadat ik terug was van vakantie begon het koelwater uit de chauffage te spuiten. Heb toen samen met iemand de kop er afgehaald en effectief…..vrij hard beschadigde pakking.
daarom , wees niet zo dom als ik ben geweest , laat auto niet te lang stationair draaien en zeker niet als het zo koud is.
Waarschijnlijk was er iets al niet jofel. Thermostaat, of een dichtgeslibde radiateur ofzo.
Want 10 minuten stationair draaien bij een dergelijke buitentemperatuur moet geen probleem zijn.
Test
waarschijnlijk was er idd al iets niet 100 % in orde, maar had 4 keer 10 minuten laten draaien. Het zal waarschijnlijk de druppel te veel geweest zijn vermoed ik….. de chauffage was niet dichtgeslibd en de thermostaat werkte ook. Na een nieuwe pakking reed de auto terug correct. Miischien moet ik er nog bij vermelden dat ik zo goed als heel de weg 140 - 150 heb gereden , maar denk nu toch niet dat , dat er veel aan veranderd heeft.
Wellicht was de pakking reeds voorzien van een zwakke plek.
Evengoed mooi dat hij terug correct rijdt.
Test
Dat heeft echt niet te maken met stationair laten lopen met de wintersport. Daar moet de auto gewoon tegen kunnen. Die pakking was sowieso gaar.
aha , dan ben ik toch niet zo dom….. toch wel raar na 90000 km vind ik
Sigmund schreef:toch wel raar na 90000 km vind ik
Vroeg is het wel. Meja, leeftijd begint onderhand ook een rol te spelen.
Misschien niet tijdig de koelvloeistof vervangen?
Ich bin ein Breaker
Juist dan. Veel warm naar koud, krijgt ie het voor de keizen!
Na foto’s te zien aardig wat kool. Ontsteking nog in orde? Net als renault blokken een zwak punt richting zijkant.
Helaas, succes
daaristieweer,wiedurft schreef:Na foto’s te zien aardig wat kool. Ontsteking nog in orde? Net als renault blokken een zwak punt richting zijkant.
Helaas, succes
Ontsteking? Het is een diesel (kijk maar naar de wervelkamers in de kop op de foto’s of gewoon het stattopic)
ik weet idd dat de koelvloeistof al heel lang niet meer vervangen was , kan dit dan zo’n grote rol spelen ?
zorgt voor koeling! bij 140- 150 hogere temperaturen, misschien is ie daar al genekt
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Sorry, haha was wat later gisteravond…. Zal in het vervolg beter lezen….
Sigmund schreef:ik weet idd dat de koelvloeistof al heel lang niet meer vervangen was , kan dit dan zo’n grote rol spelen ?
Ja, want behalve voor koeling zorgen, zorgt de anticorrosieve werking er ook voor dat de koppakking en andere motordelen niet gaan roesten. Het verwaterd in de loop der jaren, en dan mis je die werking dus. En roest drukt alles uit elkaar, ook een kop en blok met daartussen een (ijzeren) pakking.
Ich bin ein Breaker