Info over kentekenplaten
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3865

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 16 september 2008 05:42 PM

Aangezien er binnen dit gedeelte van het forum regelmatig de vraag gesteld wordt (ook door mijzelf) hoe het precies zit met duplicaatcodes van kentekens heb ik dat vandaag uitgezocht.

Mocht je nieuwe kentekenplaten willen/moeten bestellen, met of zonder ‘dikke’ letters, en je hebt een duplicaatcode op het kentekenpapier hebben staan dan zijn er 3 verschillende mogelijkheden:

- De code staat al op je papieren van voor februari 2003, het is in principe niet nodig nieuwe platen te bestellen, doe je dit wel krijg je toch een duplicaatcode.
- De code is op je papieren gekomen tussen februari 2003 en volgende week maandag (22 september 2008) dan moet je altijd kentekenplaten op de auto hebben met dezelfde code boven het linkse streepje.
- De code is op je papieren gekomen na 22 september, dan ben je niet verplicht nieuwe kentekenplaten te bestellen. Of ze er toch opkomen als je nieuwe bestelt kon mij niet geheel duidelijk gemaakt worden, maar ik schat in dat dat niet zo is.

Voor mijzelf toch nadelig, want ik heb sinds juli zo’n lelijke duplicaatcode op mijn kentekenpapieren staan. Nog geen nieuwe platen besteld, maar dat moet ik dan toch maar eens doen.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 16 september 2008 06:05 PM
  [ # 1 ]

Re: Info over kentekenplaten

Welke datum wordt gehanteerd bij “de code is op je kentekenbewijs gekomen”?. Bij mijn oude GTI zat ook een duplicaatcode 01, terwijl dit niet op de platen stond. Het kentekenbewijs was klaarblijkelijk wel een keer vernieuwd, want het waren allemaal groene papiertjes, terwijl het origineel (uit 1993) volgens mij nog geel had moeten zijn. Voor mij dus geen flauw idee wanneer het kentekenbewijs opnieuw was uitgeprint. Later moest ik NOG een keer nieuwe papieren aanvragen omdat bepaalde woorden onleesbaar waren en dat met de tweede APK blijkbaar niet meer mocht (en met de eerste APK nog wel). Ook bij dat setje papieren (puur alleen een “verversing” en dus geen nieuwe papieren ivm vermissing) stond geen datum van afgifte van de papieren zelf.

Maar je vind een duplicaatcode lelijk, maar een kentekenplaat wel mooi?? Persoonlijk vind ik het allebei niet echt mooi, dus zal het me ook niet zoveel boeien.

Profiel  

Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 16V MK2
Gepost: 16 september 2008 07:54 PM
  [ # 2 ]

Dat is me niet verteld, de aardige mevrouw van de RDW vertelde me dat de datum van uitgifte essentieel was, maar of die dan ook de papieren staat weet ik niet/vertelde ze me niet.

Kentekenplaten zijn inderdaad lelijk, maar ik probeer ze niet nog lelijker te laten worden door zo’n niet symmetrische duplicaatcode (mierenneukermodus, pff)...

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 september 2008 08:00 PM
  [ # 3 ]
Poekoek schreef:

Dat is me niet verteld, de aardige mevrouw van de RDW vertelde me dat de datum van uitgifte essentieel was,

Datum van uitgifte is meestal toch de datum dat het kentekennummer uitgegeven is. Bij jouw wagen 1990, bij mijn GS febr. 2002. Ik heb althans niet in de GTI papieren kunnen terugvinden wanneer de papieren zelf zijn verstrekt (dus hoe kan een bromsnor bij een controle dat dan zien).

Ik zou in jouw geval trouwens geen nieuwe platen bestellen als je nu geen duplicaatcode hebt. OF even vragen bij de kentekenboer of je geen nieuwe platen mag meenemen als je de oude inlevert.

Profiel  

Poekoek
> 3000 berichten

- BX 16V MK2
Gepost: 16 september 2008 08:09 PM
  [ # 4 ]
mpostma schreef:

Datum van uitgifte is meestal toch de datum dat het kentekennummer uitgegeven is. Bij jouw wagen 1990, bij mijn GS febr. 2002. Ik heb althans niet in de GTI papieren kunnen terugvinden wanneer de papieren zelf zijn verstrekt (dus hoe kan een bromsnor bij een controle dat dan zien).

Ik zou in jouw geval trouwens geen nieuwe platen bestellen als je nu geen duplicaatcode hebt. OF even vragen bij de kentekenboer of je geen nieuwe platen mag meenemen als je de oude inlevert.

Ik wacht er in ieder geval mee tot de APK, kijk wel even of dat goed gaat. Bij de vorige kentekenplaten moest ik ze gewoon inleveren, denk dat dat nu niet anders is.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 16 september 2008 08:22 PM
  [ # 5 ]
Poekoek schreef:

Ik wacht er in ieder geval mee tot de APK, kijk wel even of dat goed gaat.

Bij APK is duplicaatcode geen check item. uhh onderzoekspunt.

Profiel  

Poekoek
> 3000 berichten

- BX 16V MK2
Gepost: 16 september 2008 08:31 PM
  [ # 6 ]

Ik heb zonet ook even gekeken op mijn papieren en daar vanaf kun je ook niet herleiden sinds wanneer die code er op staat. Je zou dan in principe nu ook kunnen zeggen bij een (bijvoorbeeld) een politiecontrole dat je papieren hebt aangevraagd na 22 september 2008 en zodoende dus geen nieuwe kentekenplaten hoefde te bestellen.

Wat ik mij dan nog wel afvraag is dat wanneer je bij de onderdelenboer nieuwe platen besteld en zegt dat je in oktober 2008 pas die code er op hebt gekregen of je dan kentekenplaten krijgt zonder duplicaatcode? Dat zou echt ideaal zijn (wil graag kentekenplaten met van die ‘dikke’ letters).

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 16 september 2008 08:41 PM
  [ # 7 ]

Normaal krijg je GAIK platen alleen mee op vertoon van een “blank” kentekenbewijs.

Er wordt een reliefstempel op het kentekenbewijs gezet. Als er eens een vervangend kentekenbewijs was geleverd (bijv. omdat je een andere motor hebt ingebouwd) dan staat er bij opmerkingen “RDW-GAIK”.

Nu kun je echter wel je huidige platen vervangen op vertoon van je kentekenbewijs. Dit voor het geval dat je platen zijn beschadigd. Voor zover ik weet (maar dat zou je met een bezoekje aan de kentekenboer zo te weten kunnen komen) kun je dan gewoon een “kopie” krijgen van je huidige platen, mits je de oude inlevert.

Profiel  

Poekoek
> 3000 berichten

- BX 16V MK2
Gepost: 16 september 2008 09:05 PM
  [ # 8 ]

Jep, wanneer je de oude inlevert krijg je pas de nieuwe mee (dus wisselen bij dat bedrijf waar je ze haalt). Echter is het zo dat ze die normale platen gewoon a la minute kunnen laten drukken, maar die met dikke letters ergens anders gemaakt worden. Ik zal het binnenkort eens navragen bij een zaakje hier in de buurt.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook