Onderhouden van de SM
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 18 september 2008 10:54 AM

Kan een Maserati of andere Italiaanse sportwagengarage een SM onderhouden? Of moet je er sowieso mee naar een SM-specialist? Naar de Citroëngarage is wellicht geen optie behalve voor de hydraulische zaken…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 september 2008 01:37 PM
  [ # 1 ]

De maserati garage kan de motor doen. Een Ds garage alle hydraulique.
Specialistiche zaken kan je hier bespreken.
Ga eens langs bij Sars in doetinchem!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 september 2008 02:22 PM
  [ # 2 ]
bogaard77 schreef:

De maserati garage kan de motor doen.

Ik ben het hier niet mee eens. De maserati garage kan wellicht aan de motor werken, maar ik heb daar geen goede ervaringen mee. De meeste maserati-garages zijn gewoon niet meer uitgerust om aan de sm motor te werken. Vergeet niet dat de motor al in 1981 uit productie is gegaan, en dat je dus een monteur zal moeten treffen die minimaal een jaar of 20 ervaing heeft met het werken aan maserati’s om die motor nog te hebben meegemaakt in de werkplaats. Daarbij zijn maserati-garages verschrikkelijk duur, en halen ze hun onderdelen bij dezelfde leveranciers als de échte Sm specialisten alleen rekenen ze er 50% meer voor…....

Ik zou met klem willen adviseren om naar een échte SM-garage te gaan waarvan bekend is dat ze goed werken tegen een normale prijs. Dat zijn er niet zoveel….Wie dat België is kan Walter B. je misschien vertellen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 18 september 2008 06:06 PM
  [ # 3 ]

Ik overweeg namelijk een tweede klassieker bij te kopen voor de weekends, en de DS en de SAAB als eerste auto, naargelang het weer.
SM geniet de voorkeur, maar ik ben er een beetje bang van. En als je dan telkens er iets aan schort, of bij iedere onderhoudsbeurt naar de andere kant van het land moet rijden, heb ik liever een meer courant model auto (Mercedes Bar 8 coupé? Volvo 1800ES? Peugeot 404 coupé?) waarvoor ik bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat een garagist vind en waarvan de techniek me minder angst inboezemt.

Er zit er een Maserati, Ferrari, Alfa Romeo en Lanciagarage (geen dealer) op een minuutje of vijf van mijn deur. Werkt ook aan oudere exoten, er staan er altijd wel eentje op de parking. Als ik bij die man terecht kan voor onderhoud heb ik een reden minder om mij zorgen te maken voor een SM.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 september 2008 06:09 PM
  [ # 4 ]
BEsuper schreef:

Er zit er een Maserati, Ferrari, Alfa Romeo en Lanciagarage (geen dealer) op een minuutje of vijf van mijn deur.

Ga eens met de goede man praten! Kijk of het klikt Wink

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 september 2008 06:46 PM
  [ # 5 ]
BEsuper schreef:

Ik overweeg namelijk een tweede klassieker bij te kopen voor de weekends, en de DS en de SAAB als eerste auto, naargelang het weer.
SM geniet de voorkeur, maar ik ben er een beetje bang van. En als je dan telkens er iets aan schort, of bij iedere onderhoudsbeurt naar de andere kant van het land moet rijden, heb ik liever een meer courant model auto (Mercedes Bar 8 coupé? Volvo 1800ES? Peugeot 404 coupé?) waarvoor ik bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat een garagist vind en waarvan de techniek me minder angst inboezemt.

Er zit er een Maserati, Ferrari, Alfa Romeo en Lanciagarage (geen dealer) op een minuutje of vijf van mijn deur. Werkt ook aan oudere exoten, er staan er altijd wel eentje op de parking. Als ik bij die man terecht kan voor onderhoud heb ik een reden minder om mij zorgen te maken voor een SM.

beste,

Je maakt een denkfout denk ik Laughing  Een sm is méér dan enkel een maserati motor. Die motor, dat gaat wel goed ( mits geheel gemodificeerd en gereviseerd). Het is de rest. Er mankeerd altijd wat aan een sm. Iets groots, of iets kleins. En dat kun je eigenlijk alleen laten herstellen door een monteur die de SM écht goed kent. Als zijn broekzak. Anders gaat het dus niet werken. Het ding lopend houden zal wel gaan met de specialist die je net noemde. Maar waar ga je heen met een electrische storing? Een kapotte raammotor? Een lekke clinder van de koplampbesturing? Een kachelmotor die gaat haperen? Een stuurhuis-afstellen? Dat soort zaken daar zul je meer last van hebben als van de motor. Zoek iemand in je buurt die dat kan. En wil. En je niet al het geld uit je broekzak gaat trekken .... (dus niet naar cqs Wink )

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 18 september 2008 07:36 PM
  [ # 6 ]
waterman771 schreef:

Er mankeerd altijd wat aan een sm. Iets groots, of iets kleins. En dat kun je eigenlijk alleen laten herstellen door een monteur die de SM écht goed kent.

Was dat ook al toen ze nieuw waren?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 september 2008 07:46 PM
  [ # 7 ]
CLL Martin schreef:
waterman771 schreef:

Er mankeerd altijd wat aan een sm. Iets groots, of iets kleins. En dat kun je eigenlijk alleen laten herstellen door een monteur die de SM écht goed kent.

Was dat ook al toen ze nieuw waren?

  Probleem toen ze nieuw waren was dat er van alles stuk ging, maar dat er niemand was die écht wist hoe ie het moest maken. Heel veel klanten hebben afscheid genomen van de sm én van citroën omdat de garantie zeer beperkt was en de garages daarna giga rekeningen gingen schrijven omdat monteurs vaak dagen bezig waren met het oplossen van de meest simpele storingen. Ga je nu naar iemand die een sm niet goed kent, dan loop je het risico geconfronteerd te worden met sky-high facturen voor een reparatie die bij een GOEDE sm specialist helemaal niet duur hoef te zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 19 september 2008 12:20 PM
  [ # 8 ]

een wagen vol kwalen en niemand in de buurt die er kan aan werken…

Laten we zeggen dat ik eerst ga zien wie de dichtstbijzijnde specialist is. Want ik ben nog rapper in Parijs dan bij Sars/Van der Laan. CQS is sowieso geen optie, geen goed gevoel na wat ik er van hoorde.

Garage ???  aan de kanten van Veurne? Met een toonzaal vol klassieke Citroëns.
Garage Oosterlinck te Aalter?
Ergens in de région Nord-Pas de Calais een gekende specialist?

Maseratigarage “Jacky” ga ik alvast schrappen. Blijkbaar heb je een mecanicien nodig die meer dan alleen de motor kent.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 september 2008 12:27 PM
  [ # 9 ]

Even wat kort commentaar:
Toen de SM nieuw was, was de kwaliteit voor die tijd goed, d.w.z. dat je niet voortdurend kleine problemen had, maar toen…. was klein onderhoud iedere 5.000 km en grote beurt iedere 10.000 km nog gewoon, en tijdens dat onderhoud werkte de goede garage de kleine ongemakken wel weg.
UITzondering: De motor, want dat was een italiaans meesterstuk, waar de Citroen mensen niet echt in thuis waren, en bijvoorbeeld kettingspanning controleren, en kettingen vervangen iedere 30.000km ( meestal met primaire spanner) werd overgeslagen. Later zijn er modificaties aangebracht om ze minder onderhoudsgevoelig te maken.
Wat ook speelde: Citroen wist goed dat ze met de SM klanten veeleisende klanten kregen, en dat was voor de dealer in de dagelijkse gang van zaken niet altijd gemakkelijk, dat leverde natuurlijk niet altijd een vlekkeloze reputatie op.
Vandaag: Is een Sm gemiddeld over de 35 jaar, en behoudens de voor 50.000 € of meer gerestaureerde auto’s zitten er nog steeds onderdelen op die nog lang meekunnen, maar wel aan het einde van hun levensduur kunnen komen.
Een motor kun je eenmaal goed doen, d.w.z. reviseren, met verbeteringen, en dan goed onderhouden, en dat zal je Maserati man misschien wel kunnen, maar voor alle andere zaken…heb je ook een oplossing nodig. Waterman heeft dus gelijk als ie zegt dat je iemand nodig hebt voor het onderhoud die de SM kent.  En dat geld met name als je een SM koopt waarvan de onderhoudshistorie niet volledig bekend is. Dus als je een zorgeloze SM wil, heb je budget nodig: Koop de beste SM die je kunt vinden, en laat hem goed onderhouden door een specialist. (Een keer per jaar een grote beurt, zelfs als je 5.000km per jaar of minder rijdt). Als je zelf goed kunt inschatten wat er aan de hand is, en ook wat zelf kunt doen, dan heb je wat meer keuze.

Naast de deur onderhoud: In de USA zijn er mensen die eens per jaar hun SM naar Hathaway laten verschepen ( bij Los Angeles) , zelfs vanuit New York, voor het onderhoud, alleen als voorbeeld.

groet,

Peter

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 19 september 2008 07:35 PM
  [ # 10 ]

jep garage oosterlinck is goed maar werkt traag… auto binnendoen is een ding… wanneer je hem terug hebt weet je niet…

reken per jaar 2500-3000 kosten euro als je met een sm in het weekend wil toeren…
en je geen 30.000 euro wil uitgeven aan een wagen…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 19 september 2008 07:36 PM
  [ # 11 ]

ps in normandië zat Guyou maar ik heb gehoord dat die gestopt is…

http://membres.lycos.fr/garageguyou/

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook