Hallo allemaal.
Naar aanleiding van deze topic heb ik een vergelijkbaar verhaaltje.
Ik heb deze week besloten op zoek te gaan naar een Bx (zoals ik bij mijn introductie ook al aangaf
Aanvankelijk had ik het idee om op zoek te gaan naar een goede Chic. Echter, door toedoen van een vriend van mij, die autoverkoper is bij een merkdealer, werd ik op het volgende geattendeerd.
Een klant van hem, een vrouw van in de 60, kocht vorige week een nieuwe auto bij hem. Ze had ook iets in te ruilen. Al aan de praat gaf ze op een gegeven moment aan dat haar vader (89 jaar!!) ook nog twee auto’s heeft die hij wil verkopen. Één daarvan is een zilvergrijze Citroën Bx Sport uit 1986 met digitaal dashboard.
Het schijnt een uniek exemplaar te zijn. Originele NL-auto die als sinds 1994 stil staat in zijn (huis)garage. De auto is zelfs nog nooit gekeurd. Het enige is dat de radiateur en de gehele uitlaat vervangen dienen te worden. Verder moeten er ook nieuwe kentekenplaten op (met EU-vignet), nu zitten er zelfs nog oude platen op.
De prijs die hij ervoor wil hebben is nog niet bekend.
Ik denk wel dat ik hier te maken heb met een unieke kans. Mag ik jullie advies vragen of ik deze auto wel of niet moet kopen? En natuurlijk waarom dan..
En uiteraard ook geen onbelangrijke vraag: Wat zou een goeie prijs zijn voor de auto zoals ik hem hier beschreven heb?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten, Carlos.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Uiteraard zijn dit soort gevalletjes uniek te noemen. Echter kun je er vanuit gaan dat je er met een uitlaat en een radiateur nog lang niet bent.
Als deze Digit reeds 14 jaar stil staat, zou ik beginnen met een verse D-riem en spanrollen. En als die er toch af ligt en omdat het geen drol kost een nieuwe nokkenaskeerring. Dan gelijk ook maar een verse multiriem,~heb je dat ook maar gehad. Uiteraard een gehele groooooote beurt waarbij je ook gelijk alle kabels mee kunt nemen. Vergeet niet ook de KVS te verversen.
Koop ook verse banden, ook als het profiel nog goed is.
Het LHM-circuit zou ik ook gelijk maar even spoelen, en mijn ervaring met goed verende maar zeer oude bollen is dat ze na een lange tijd stofhappen snel achteruit kunnen gaan. Maar dit kun je natuurlijk gewoon even aanzien.
Wil je geen verrassingen, dan zou je ook gelijk de retourslangenzooi kunnen vervangen.
En dan is er vast nog een berg werk waar ik zo niet op kan komen. Maar aanvullingen zullen vast nog gaan volgen.
Al met al is het best te doen, maar het kan een kostbare zaak worden als je het niet zelf kunt. Het is een echte liefhebbersauto geworden, welke je dan ook vooral op de weg moet houden omdat je een liefhebber bent en niet omdat je goedkoop wilt rijden.
Succes!
Zou ook even goed navragen wát het nou is (mogelijk kenteken)?
Klinkt inderdaad als een DIGIT (wel redelijk bijzonder, maar niet zo heel uniek), maar als het nou eens écht een Sport met uniek digitaal dashboard zou zijn?!
Anyway, als je een bijzondere auto vindt die weggestopt is geweest (zogenaamde ‘barnfind’) kun je terecht vaak enthousiast worden, maar ik zou in dit geval in ieder geval grofweg een € 1500 extra reserveren voor achterstallig onderhoud?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Het is absoluut geen DIGIT, maar een Sport, mét digitaal dashboard
Vandaar ook dat ik het idee had dat het om een unieke auto gaat (met uiteraard een zeer lage km-stand).
Is ook bekend wat de tweede auto is die deze krasse grijsaard nog heeft staan??
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
::Carlos:: schreef:Het is absoluut geen DIGIT, maar een Sport, mét digitaal dashboard
Vandaar ook dat ik het idee had dat het om een unieke auto gaat (met uiteraard een zeer lage km-stand).
Is het dan wel het dashboard uit een DIGIT? Ik vind een sport sowieso heel erg gaaf dus ik zeg KOPEN!!
- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -
Wat die andere auto is weet ik zometeen..
De Bx Sport schijnt helemaal origineel te zijn.. niets aan veranderd dus sinds (nieuw)aankoop. De man zelf heeft al aangegeven dat het een uniek exemplaar betreft. Hij heeft er kennelijk toch wel enigszins verstand van want hij kwam zelf ook al met het verhaal over de film “Flodder” waar toentertijd ook een Bx Sport in te zien was.. maar gaf aan dat zoals zijn Bx Sport is, hij ervan overtuigd is dat er geen tweede van in Nederland rijdt. En al helemaal niet in de (naar zijn zeggen “uitmuntende”) staat waarin de zijne verkeert.
Ik ga waarschijnlijk van het weekend even mee om te kijken..
Overigens bedankt voor de inhoudelijke reacties en tips tot dusver!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Klinkt als een spannend iets! Ben benieuwd naar de foto’s.
Mocht je een digit oid zoeken, ik ga de mijne waarschijnlijk verkopen(ook een barnfind, 3 jaar terug) Daar is al veel aan vernieuwd. En het chassis is kogelhard.
Pb maar bij interesse.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Een Sport met digitaal dash is nooit geleverd geweest, dus dit zal wel omgebouwd geweest zijn.
Uniek? tja, alles dat zelf gemaakt is is uniek… wat natuurlijk niet wegneemt dat dit best wel een leuke combinatie is!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Zowiezo uniek, ben benieuwd wat het is, waarschijnlijk een digitdash nieuw ingebouwd in een sport.
evt fotos?
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Zoals patje74 al zei:
Bij een BX die zo lang stil heeft gestaan zou je na genoeg alle rubberen leidingen moeten vervangen, ook zeer zeker de benzine en de LHM retour leidingen
Maar een leuk verhaal, ben benieuwt naar de foto’s
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tis allemaal afhankelijk van de aankoopprijs: je hebt al begrepen dat je kunt verwachten dat er veel aan kan mankeren na zolang stilstaan, dus dat mag je er dan bij optellen.
Een Sport is redelijk zeldzaam aan het worden, wat dat betreft…
Succes met je keuze en aankoop!
Feuteu’s!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Is hier weer een spannend jongensboek in de maak? Ik ben heel benieuwd.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Is het kenteken nog wel geldig trouwens? Meende dat er laatst een bericht was van de RDW dat het kenteken bestand werd opgeschoond. Dat alle kentekens van auto’s die voor 1995 stil stonden en waar geen reactie op kwam op laatst bekende adres, dat ze die in zouden trekken.
Verder een sport met digitaal paneel..
Ben geen super BX kenner, toch altijd een zwak voor DIGIT en Sport gehad, maar nooit over de combi gelezen. Ben benieuwd naar de foto’s
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ben ook benieuwd wat eruit komt rollen. Verder is alles wat er gezegd moet worden al zo’n beetje gezegd.