Hoi iedereen,
Ik heb gisteren in Duitsland een BX diesel gekocht (1e serie) uit 1986 met slechts een ton op de teller. Mooie schadevrije auto met electrische ramen, stuurbekrachtiging, electrisch fabrieksschuifdak, automaat etc.
Leidingen en slangen enzo zijn als nieuw! Zelfs gecoate leidingen, dus blijkbaar al eens allemaal gedaan. Rijdt zeer goed. Ik heb tot nu toe alleen BX Diesels met 3 ton plus gehad en dan is dit andere koek. Helaas zijn de veerbollen wel ernstig aan vervanging toe (zijn nog nooit vervangen). Voor stuitert de auto dan ook best heftig. Did duidt volgens mij op kapotte membramen.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van die voorbollen? Ik heb gehoord dat het niet reuze moeilijk is. En weet iemand van jullie wat voor speciaal gereedschap ik daarvoor nodig heb?
Ben benieuwd naar de reacties. Laurensz
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Gefeliciteerd met deze mooie aankoop!
Maar dat vraagt natuurlijk wel om foto’s.
Oude veerbollen kun je met speciaal gereedschap losdraaien, maar je kunt ze ook los tikken met een hamer en beitel.
De nieuwe bollen draai je gewoon met de hand goed vast.
Je kunt kijken of je de bollen nog kunt laten vullen (weer op druk laten brengen). Maar waarschijnlijk zijn ze echt gewoon plat, dan moet je nieuwe (of vers gevulde) kopen. Dat kost ook de kop niet.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Gefeliciteerd met deze bijzondere BX! Ik ben heel benieuwd naar foto’s.
Wat betreft de vraag over veerbollen: als de veerbollen nog nooit zijn vervangen, kan een onderhoudsbeurtje aan het veersysteem geen kwaad. De specialist hierin is Chyparse in Almere. Al meerdere decennia doen zij niks anders dan het onderhouden van het hydraulisch veersysteem van alle hydraulisch geveerde Citroëns. Je kunt er overigens ook je veerbollen laten testen. Als je echter al aangeeft dat de BX stuitert, kun je ervan uitgaan dat ze zóver op zijn, dat hervullen geen zin meer heeft.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Gefeliciteerd!
Onderhoud kan iid geen kwaad denk ik, alleen zou ik naar Citrotech gaan. Dát zijn de echte hydraulique specialisten.
Ik ben benieuwd naar de plaatjes!
BasisBIX schreef:Oude veerbollen kun je met speciaal gereedschap losdraaien, maar je kunt ze ook los tikken met een hamer en beitel.
Een oliefiltersleutel past ook goed.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
mooie aankoop zeg!!
gefeliciteerd!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
BxBandit schreef:BasisBIX schreef:Oude veerbollen kun je met speciaal gereedschap losdraaien, maar je kunt ze ook los tikken met een hamer en beitel.
Een oliefiltersleutel past ook goed.
Als ze nog nooit vervangen zijn - betwijfel ik dat. Je moet in ieder geval een professioneel exemplaar hebben, een stalen band, geen ketting.
Een zeer grote knipex-tang (kun je misschien ook lenen) doet het wel altijd.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
BX veerbollen zijn super makkelijk te vervangen….
4 nieuwe bollen kosten c.a. 150 eur… en een hamer en bijtel doen de rest!
- auto in de hoogste stand zetten
- bollen op de lasnaad los tikken met de hamer en bijtel ( letop dat je de goedekant opslaat!
- als de bollen een kwart slag gedraaid zijn kan je zemet de hand los draaien! LETOP!!!! wel eerst de auto in delaagste stand zetten andersben je groen van de LHM!!!
bollen loshalen, let er op dat de rubberringen ook uit de schotels zijn, en de nieuwe bollen met ringen handvast draaien….
klaar !
de 5ebol is wat moeilijker, dan moet je in iedergeval het systeem ontluchten
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Tja, het kan meezitten, het kan tegenzitten.
Je zult niet de 1e zijn die dwars door een stel vastgerotte bollen heen slaat.
Voor 150 eur heb je ook de voorraadbol erbij. Ontluchten hoef je niet als je die vervangt. Wel is ie wat lastiger te bereiken.
Meestal kunnen de oude ringen blijven zitten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
En je moet niet vergeten het moertje 2 slagen te draaien om de druk eraf te halen die zit rechts van de voorraadbol D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Gefeliciteerd,
de veerbollen vervangen is niet zo moeilijk gewoon losdraaien met een oliefiltersleutel, eventueel meehelpen met een beitel.
hopelijk zitten ze niet zo vast.het beste is om ze alle 5 meteen te controleren.
ververs meteen ook even de hydraulische olie en maak de filters schoon.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Als je lid bent van de BX club NL dan heb je voor 125 euro alle 5 bollen.
De meeste methodes om ze te vervangen zijn al eens beschreven hier.
Ik doe zelf ook eerst losslaan met hamer en beitel [en sikkel?] in de hoogste stand, dan de lage stand, en het spul eraf.
De vooraad bol kun je er zo aftikken, maar los dan eerst even die bout 12 een volle slag die op je debietregelaar zit, anders staat er nog 62 bar op die bol en dan heb je een snorkel nodig.
Overigens vraag ik me af hoe ze het leidingpakket, en dus ook de leidinkjes naar de achterste veercylinders hebben vervangen zonder de achterbollen eraf te halen? Dat zou in elk geval betekenen dat die al eens losgeweest zijn. Dat is positief, want dan zitten ze minder vast.
Laatst had ik hier een TRi waarvan de achterste bollen zo enorm vast zaten, dat ik op een gegeven moment zelfs het montage plaatje wat achter de veercylinder zit kromtrok met veercylinder en al. EN toen was de bol nog niet los… Dat heeft me wel even de tijd gekost, maar het is gewoon wel goedgekomen naturellement.
Test
karel schreef:Tja, het kan meezitten, het kan tegenzitten.
Je zult niet de 1e zijn die dwars door een stel vastgerotte bollen heen slaat.
Dat geeft een fijne douche kan ik u vertellen.
Een oliefilterkettingtang past over het algemeen prima, maar is vaak niet sterk genoeg om bollen die ECHt vast zitten los te krijgen.
Is de distributieriem van deze auto trouweens al een keer vervangen? Verder kan de octopus op termijn nog wel eens gedonder gaan geven.
Bedankt!`
Bedankt voor alle reacties. Volgens mij gaat dat wel lukken met die bollen. De distributieriem is bij 70000 vervangen, maar dat is wel 10 jaar terug—> vervangen dus!
Overigens die problemen met de oktopus ken ik, maar de slangen enzo zien er goed uit en de octopus is mooi droog. Dus we zullen zien hoelang het goed gaat en anders vervangen die handel. Dat is deze auto wel waard lijkt me. Heeft iemand een indicatie wat zo’n auto waard is? Hij is echt in goede staat. Ik zal snel wat foto’s posten….
Groet
Laurensz
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Zonder de auto te zien en gezien de zeldzaamheid zeg ik: veel waard.
Echter is “veel waard” voor een BX alsnog een grijpstuiver, want zo ligt de BX nu eenmaal in de markt. Je zult het vooral moeten doen met de emotionele waarde die je zelf aan de auto hecht.
Maar als we foto’s kunnen zien, kan er beter een schatting worden gemaakt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Re: Bedankt!`
ikkelaurensz schreef:Heeft iemand een indicatie wat zo’n auto waard is?
Wat de gek ervoor geeft… Het blijft een BX (die ik overigens nog steeds adoreer na er 4 te hebben gehad en de 5e nog ergens te hebben staan)
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa