Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
AXer schreef:
Zelf heb ik 2 jaar geleden een zgan nieuwe ax gekocht…
Uit het stukje “geschiedenis” gequotert:
“Het einde
Nadat de AX in 1996 nog licht geretoucheerd en gemoderniseerd was kwam er in 1998 een einde aan de productie..”
Vind ik het bijzonder knap dat jij in 2006 een ZGAN ax kunt kopen….eigenlijk best wel
geintje natuurlijk.
Terug on-topic:
@TS: als jij een goed gevoel hebt bij de bewuste AX van die garage, dan moet je er gewoon voor gaan.
Het plezier (mag je hopen toch?) doet je een eventuele hoge(re) aanschafprijs al snel vergeten.
Ax-jes zijn behoorlijk bullet-/idiotproof, wat zoveel wil zeggen dat ze echt veel kunnen hebben voordat ze er de brui aan geven.
En zelfs dan zijn ze vaak vrij eenvoudig/goedkoopjes weer aan te sporen tot continuïteit.
Een doorgeslagen koppakking (bij een TU-motor) zweet op de bekende plek, maar hoeft niet kwalijk te zijn.
Grappig trouwens: de meeste ‘First’s die ik ken uit dat jaar zijn vierbakkies, dacht dat ze pas in ‘96 een vijfbak kregen.
Maakt ook niet uit; vier- of vijfbak, beide rijden prima.
Veel succes met je beslissing en aankoop, wel feuteus doen!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Pascal schreef:
geintje natuurlijk.
Niet happen; het was me de eerste keer al duidelijk genoeg…
‘Spirit of avant-garde’
jaja goed gevoel…pffff
Zo de weg kwijt door de vragen heen, dat ik geen keuzes meer maken kan.
Komt ook door de druk dat het nogal snel moet.
Ik wil wel graag een 5-deurs, vind ik handiger met kinderen.
En ik zou ook wel graag een zonnedak willen.
En een 5-bak.
Tja als ik dan toch kan kiezen…soort van.
Wat is nou het verschil of beter tussen die ax-en.
Ik zit een beetje van die reviews ook te lezen op ‘autoweek’.
Die first ziet er nogal basic uit maar erg grappig.
Maar niet echt euh…stevig of stabiel (ja, ik weet na een bx word het moeilijk, das zo’n slagschip).
Ik zie net een ax 1.1 alure uit ‘94 staan voor 700, apk tot nov (...wel kort)
“mooie goed onderhouden citroen ax bordeaux rode ben 2de eigennaar is hiervoor
van mijn oma geweest recent vervangen: aandrijf ass rechts draagarm links links en rechts achter
wielremcilinders 2maanden geleden onderhoudsbeurt gehad apk tot 22 november 2008 foto’s komen eind van de week”
Is oma nou recent vervangen? *grinnik*
geen zonnedak volgens mij.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als je de APK als een risico ziet, dan laat je haar voor aanschaf toch keuren? Voor een relatief laag bedrag en dan heb je op dat gebied in ieder geval zekerheid.
Ik kan mij niet voorstellen dat de verkoper daar moeilijk over gaat doen. Doet hij daar wel moeilijk over, dan laat je hem lekker staan.
De 1.1 was geloof ik standaard met een 5-bak (toch vanaf de 2e generatie). De mijne is maar een 4-bak: een 1.0.
Zijn wel leuke wagentjes (ook wel wat eend-gevoel) maar zie ze niet direct als kleine gezinswagen.
Zeker letten op lekke koppakking, goed werkende remmen (remmen van de AX voelen niet zo stevig aan vind ik), en roest (achter de koplampen, kijk ook eens naar het uiteinde van de kokerbalken en de wielkasten (zowel binnen als buiten), zonnedak, dorpels en zeker ook rond de voorruit).
De prijs vind ik niet enorm hoog, maar het is ook niet direct een koopje. Mss eens vragen of er voor die prijs ook nog wat garantie van af kan voor de tehniek.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
In de zomer van 1991 is voor de AX de type 2 geintroduceerd. Die zijn te herkennen aan bolle bumpers ipv holle en een rond tellerhuis ipv een rechthoekige. De ophanging is ook wat steviger uitgevoerd en vanaf deze zomer roesten ze aanmerkelijk minder.
De First was in deze serie het instapmodel met een vierbak.
In 1995/1996 is er nog een laatste face lift doorgevoerd met gladde meegespoten bumpers. De Spot is hiervan een veel voorkomend model.
Typische 5deurs kwaaltjes zijn een niet werkend raammechanisme in de achterportieren en roest onderaan de achterschermen op het punt waar de achterdeuren er tegenaan sluiten.
Groet, Rogier
Mijn 1.0E Tonic uit 94 had ook 5 bak en gladde gespoten bumpers.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
zo, inmiddels heel wat zoekwerk verder.
Ik ga morgen bij een 1.4 tgs kijken. Hij zegt dattie uit ‘95 is, maarreuh ik kom al zoekende niet verder dan ‘93.
En ik ga morgen bij een 1.1 first uit’92 kijken.
Maar dan de volgorde andersom.
En nog wat opties verder deze week.
Keb het er maar druk mee.
Verder vind ik die velours bekleding ook wel erg mooi bij sommige types.
Ik zal die 5-deurs kwaaltjes es even noteren .thanx.
En ook deze…
Zeker letten op lekke koppakking, goed werkende remmen (remmen van de AX voelen niet zo stevig aan vind ik), en roest (achter de koplampen, kijk ook eens naar het uiteinde van de kokerbalken en de wielkasten (zowel binnen als buiten), zonnedak, dorpels en zeker ook rond de voorruit).
thanx.
Het moet ook geen gezinsauto zijn, ik ben maar met ze twee en mijn zoontje is bijna 9 (zoals hij zegt, duurt nog zeker een half jaar, maar goed *grinnik*) dus een klein kind heb ik niet.
Er moet wel een beetje pit inzitten..in de auto.
Ik zet mijn zoektocht weer voort
ik dank u allen weer.
Ben benieuwd wat het zal worden.
Natuurlijk ook altijd welkom bij de AXclub ...
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Wel een erg leuk karretje wederom.
Verder eerder nog bij andere axjes wezen kijken maar nog zonder succes helaas.
Ze waren te duur of te vaag.
Dus…
Ik zet mijn zoektocht weer voort.
ik zie ook een ax1.4 tzx uit ‘92 mooi karretje…iemand suggesties over dit type? en bouwjaar?
Ik las ergens (?) dat ax na ‘93 (als ik dit goed heb) een verbetering is ondergaan? Tot wanneer zijn die 1.4 gemaakt?
Ik kwam laatst ook een ax TEN tegen en een TEEN en een Benz…
Ik zie steeds meer types
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Oh, het kleppendekselpakking. Kost geen drol en er zit zo een nieuwe tussen. Misschien leuk om bij een onkundig iemand op af te dingen, maar in de praktijk absoluut geen reden om af te haken.
Dat kan inderdaad die pakking zijn maar even goed het beruchte hoekje ....
Maar als hij er de volle mep voor wil hebben moet de wagen wel in orde zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
slszbx schreef:Ik zag dat er bij nr 11(zie pic) redelijk veel olie langs droop tot onder en het rubber eromheen zag er poreus en uitgedroogd uit.
Hij kon niks over koppaking oid vertellen. Ook hoorde ik een rateltje bij rechts door de bocht.
Wel een erg leuk karretje wederom.
Ik kan het slecht zien op de foto, het lijkt erop dat de dynamo nog droog is, waarschijnlijk is de koppakking nog in orde.
Dat rateltje in de rechtse bocht is de linkeraandrijf-as die aan het overlijden is, aandrijfassen zijn een bekend kwaaltje bij een AX (en ZX).
PS: Ik zie dat je ook in Rotterdam woont, als je weer een auto hier in de buurt op het oog heb, dan is het een kleine moeite voor mij om samen met je naar de auto te kijken
@patje74
aha.
Maar das ook als je zelf handig bent natuurlijk.
paso schreef:Maar als hij er de volle mep voor wil hebben moet de wagen wel in orde zijn.
Hij wist niets van/over die wagen, het ging hem alleen maar om het geld, hij had een luxeprobleem zei hij
Tja en dat heb ik nou juist weer niet.
Moeilijk hoor zo’n aanschaf.
Maar komt goed
Mijn wagentje is daar ergens
@zx1.4i
ops: o euh…, de foto is niet van die auto, die heb ik ter illu overgenomen vh axclubforum.
En thanx voor het aanbod.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
slszbx schreef:@patje74
aha.
Maar das ook als je zelf handig bent natuurlijk.
Een professioneel monteur is nog handiger! Waarmee ik wil zeggen dat zoiets nooit duur kan zijn om te laten doen.
Overigens is een kleppendekselpakking van zo’n TU-blok best een leuk klusje om mee te beginnen.