1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
blauwe rook
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 23 september 2008 07:51 PM

Hallo,

mijn bx (met zo’n 220000 km) heeft wat last van een stinkende blauwe walm die mij steeds achtervolgt. Dit komt vooral voor als ik bv een tijd constant rijd en vervolgens gas geef om in te halen. Ook bij stoplichten worden de mensen achter mij getrakteerd op een puf blauwe rook.
Ik weet dat dit olie is, maar waar komt dit vandaan? Ik hoef niet overdreven veel olie bij te vullen, niet meer als normaal.

Is het een enorme operatie om te laten doen of moet ik gewoon doorrijden. Samen met een aantal andere zaken ben ik aan het overwegen of de auto dit wel waard is.

Giel

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 september 2008 07:59 PM
  [ # 1 ]

Re: blauwe rook

Waarschijnlijk je klepseals.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 23 september 2008 09:38 PM
  [ # 2 ]

Als het een 1.6 of 1.9 is, kan je de carterontluchting is schoonmaken,

Als je weinig lange afstanden rijdt, kan je hele inlaat vol met olie zitten.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 23 september 2008 09:38 PM
  [ # 3 ]

Zuigerveren?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 september 2008 10:05 PM
  [ # 4 ]
Ries schreef:

Zuigerveren?

Dat is redelijk a-typisch voor dit type, waar klepseals en idd die carterventilatie meer schering en inslag zijn.

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 23 september 2008 10:50 PM
  [ # 5 ]
MaartenH schreef:

Als het een 1.6 of 1.9 is, kan je de carterontluchting is schoonmaken,

Als je weinig lange afstanden rijdt, kan je hele inlaat vol met olie zitten.

Mss een stomme vraag, maar waar kan ik deze vinden.
Het is inderdaad een 1.9. De auto wordt veel voor kleine stukjes gebruikt, kinderen naar school etc. Mijn vrouw werkt 19 verderop waar ze twee keer in de week heen moet. Er worden dus geen afstanden gereden met de auto.

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 september 2008 10:59 PM
  [ # 6 ]
giel schreef:
MaartenH schreef:

Als het een 1.6 of 1.9 is, kan je de carterontluchting is schoonmaken,

Als je weinig lange afstanden rijdt, kan je hele inlaat vol met olie zitten.

Mss een stomme vraag, maar waar kan ik deze vinden.
Het is inderdaad een 1.9. De auto wordt veel voor kleine stukjes gebruikt, kinderen naar school etc. Mijn vrouw werkt 19 verderop waar ze twee keer in de week heen moet. Er worden dus geen afstanden gereden met de auto.

Dit is waar je je olie moet bijvullen. Als je de dop eraf trekt en alles zit vol met vieze witbruine smurrie dan kan dat olieverbruik en blauwe rook verklaren.

Met olielekkage op de zuigeveren, zie je vooral rook onder belasting. Dus continu roken als je gas geeft.

Met olielekkage via de klepseals zie je vooral rook als de motor niet belast wordt. Als de gasklep dicht staat (stationair draaien, weinig belasting, terugschakelen) treedt er veel motorvacuum op. Logisch, want de motor probeert lucht aan te zuigen en krijgt maar weinig lucht binnen doordat de gasklep dicht staat. Nu kan de motor olie gaan aanzuigen via de klepstelen. Daar zijn rubber afdichtingen geplaatst die dat moeten verhinderen, maar als de motor wat ouder wordt, zijn deze dichtingen uitgedroogd, met als gevolg dat de motor daar olie gaat aanzuigen.

Nieuwe klepseals zijn te plaatsten zonder de cilinderkop te demonteren. Wel moet de nokkenas gemonteerd worden en moetenn kleppen bijv. door perslucht via het bougiegat omhoog te houden worden. kost je wellicht een EUR of 300/350 bij een specialist.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 september 2008 11:04 PM
  [ # 7 ]

Dan zit ook vast de olie vuldop vol met witte troep? Wink

Ik zou er idd maar eens aantal lange stukken mee rijden, als die warm is misschien zelf nog wel tijdje op de snelweg in ze 4 Wink

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 23 september 2008 11:13 PM
  [ # 8 ]

Dit is waar je je olie moet bijvullen. Als je de dop eraf trekt en alles zit vol met vieze witbruine smurrie dan kan dat olieverbruik en blauwe rook verklaren.

Met olielekkage op de zuigeveren, zie je vooral rook onder belasting. Dus continu roken als je gas geeft.

Met olielekkage via de klepseals zie je vooral rook als de motor niet belast wordt. Als de gasklep dicht staat (stationair draaien, weinig belasting, terugschakelen) treedt er veel motorvacuum op. Logisch, want de motor probeert lucht aan te zuigen en krijgt maar weinig lucht binnen doordat de gasklep dicht staat. Nu kan de motor olie gaan aanzuigen via de klepstelen. Daar zijn rubber afdichtingen geplaatst die dat moeten verhinderen, maar als de motor wat ouder wordt, zijn deze dichtingen uitgedroogd, met als gevolg dat de motor daar olie gaat aanzuigen.

Nieuwe klepseals zijn te plaatsten zonder de cilinderkop te demonteren. Wel moet de nokkenas gemonteerd worden en moetenn kleppen bijv. door perslucht via het bougiegat omhoog te houden worden. kost je wellicht een EUR of 300/350 bij een specialist.

Ik kan alleen rook constateren als ik “wegtrek”, of hij continu rookt kan ik zelf niet zien. Zal eens een kennis vragen achter mij aan te rijden.

Kan je die vultuut eenvoudig loshalen?
Vind het een slappe apparte constructie, kan de reden waarom ook niet bedenken.

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 september 2008 11:28 PM
  [ # 9 ]
giel schreef:

Kan je die vultuut eenvoudig loshalen?
Vind het een slappe apparte constructie, kan de reden waarom ook niet bedenken.

Je hoeft niet het hele ding eraf te slopen. Alleen de dop eraf en dan kijken. Maar persoonlijk verwacht ik dit niet als probleem. Dat treedt meestal pas op(als het al optreedt) wanneer het wat kouder is.

Als je wilt weten hoe het rookt: laat eesn stationair lopen en geef na een half minuutje een dot gas. Als ie dan ineens flink rookt dan weet je het wel.

Of laat iemand achter je aan rijden, trek eens wat fermer door, schakel langzaam over. Als je dan bij het weer gas geven een flinke dot rook ziet weet je het ook wel.

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 23 september 2008 11:42 PM
  [ # 10 ]

[quote Als je wilt weten hoe het rookt: laat eesn stationair lopen en geef na een half minuutje een dot gas. Als ie dan ineens flink rookt dan weet je het wel.

Of laat iemand achter je aan rijden, trek eens wat fermer door, schakel langzaam over. Als je dan bij het weer gas geven een flinke dot rook ziet weet je het ook wel.[/quote

In het eerste geval zou het dan om de klepseals gaan dus.
Kan dit last als deze niet vervangen worden?

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 september 2008 11:56 PM
  [ # 11 ]
giel schreef:

[quote Als je wilt weten hoe het rookt: laat eesn stationair lopen en geef na een half minuutje een dot gas. Als ie dan ineens flink rookt dan weet je het wel.

Of laat iemand achter je aan rijden, trek eens wat fermer door, schakel langzaam over. Als je dan bij het weer gas geven een flinke dot rook ziet weet je het ook wel.[/quote

In het eerste geval zou het dan om de klepseals gaan dus.
Kan dit last als deze niet vervangen worden?

In beide gevallen gaat het om de klepseals.

Als je ze niet vervangt blijft ie natuurlijk roken.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 september 2008 12:07 AM
  [ # 12 ]

En veel olie verbruiken Wink
Uiteindelijk kost dat ook weer geld Wink

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 24 september 2008 12:20 AM
  [ # 13 ]

Ik laat eerst de distributiesnaar vervangen en dan kijk ik het wel even aan tot de apk. Eens kijken wat dat brengt, verwacht niet teveel!

Ik ga niet teveel aan deze auto spenderen om hem kost wat kost op de weg te houden, daarvoor heb ik mijn ds voor.

Giel

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 24 september 2008 12:41 AM
  [ # 14 ]

Als de distributie snaar vervangen wordt is dat het moment om de kleprubbers te vervangen.
Meerwerk is ong 2 uur , plus 20 euro aan materiaal.
Laat dan ook meteen de kleppen stellen

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 24 september 2008 12:45 AM
  [ # 15 ]

Ik ga niet teveel aan deze auto spenderen om hem kost wat kost op de weg te houden, daarvoor heb ik mijn ds voor.

Ach het is weer bijna winter, dus dan mag de BX lekker binnen staan en ga je met de pekel-DS de weg op… tijd zat om meteen ff klepseals te laten doen!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook