1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Lampjes wisselen
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 25 september 2008 12:11 AM

Beste iedereen,

Vanmorgen kapte mn linker dimlicht ermee. Nou moet deze natuurlijk vervangen worden en ik ben benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn. Dit is pas het eerste lampje na 75.000 km dus vind dat ze het netje hebben vol gehouden.

Laatst de koplampen van de C3 van mn ma vervangen maar daar ben ik meer dan twee uur mee bezig geweest. Mijn vraag is dus of het ook zo’n crime is om de lampen van de Xsara (ph 2) te vervangen. Ik heb behoorlijk grote handen dus dat maakt het niet makkelijker. Als het heel lastig is dan breng ik hem wel naar de garage, wil niets slopen natuurlijk!

Dan nog een vraag. Eigenlijk wil ik de gewone lampen vervangen door wat “leukers”. In mn vorige auto had ik night vision van philips, erg goede lampen. Echt veel beter zich. Dit is dus een goede optie. Maar ik vind die nep xenon lampen ook wel mooi. Iemand daar ervaring mee? Of misschien andere sugesties voor leuke maar legale koplampen??

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 september 2008 12:23 AM
  [ # 1 ]

Hoe het precies moet weet ik niet Wink

Maar ik zou ze wel beide doen, want vaak komt er snel die andere.
Dat heb ik al 2 keer meegemaakt dat de andere ook erg snel er achteraan komt Wink

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 25 september 2008 12:42 AM
  [ # 2 ]

Ik was idd wel van plan ze beiden te vervangen, zeker omdat ik er een ander type lampen in wil doen. Soms zie je wel eens een auto met een gele en een blauw koplamp, ziet er niet uit! Rolling Eyes

Maar toch bedankt voor de tip!

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 25 september 2008 10:48 AM
  [ # 3 ]

Mijn standlicht (parkeerlicht) was stuk links vooraan. Ik heb samen met een bevriende garagist de lampjes vervangen omdat ik het zelf niet in orde kreeg. Bleek dat de voorbumper er af moest en de lichten eruit om aan de lampjes te kunnen. De ABS-unit zit links vooraan in de weg.
Op zich was het snel geflikt. Een paar schroefjes los en een de bumper komt eraf, dan koplamp eruit en je kan er zo bij. (ik vind dit wel niet normaal). Wat als je 3000km van huis in het donker op de autoroute staat en je koplamp begeeft het?

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 25 september 2008 11:24 AM
  [ # 4 ]

Gelukkig is er ook nog mistlicht, mocht de lamp het onderweg begeven…
Ik had het laten doen door Profyle. Daar heb ik gelijk alles laten doen, dus: stadslicht, dimlicht, grootlicht en mistlicht (allemaal van Philips Bluevision). Koste mij veel moeite om het zelf te doen en bij hun amper € 25.

Alvast succes!

Oja, bluevision van Philips is niet blauw, maar wit licht… echt super mooie lampen en ik rijd er nu al bijna een half jaar mee (!).

Gr richard

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 25 september 2008 02:13 PM
  [ # 5 ]

Hmmmm, bumper losschroeven, koplamp eruit halen…. Klinkt als een klusje dat ze bij de garage beter kunnen dan ik. Wel vervelend idd dat het zo veel moeite kost en ik vind eigenlijk dat daar door Citroën niet heel goed over nagedacht is. Zou toch een klusje van niets moeten zijn lijkt mij aangezien lampen nog wel een stuk gaan.  Rolling Eyes

Kon je bij de Profyl zelf aangeven welke lampen je er in wilt? Bij de garage gooien ze er namelijk altijd gewoon simpele lampjes in en ik vind licht opbrengst daarvan toch tamelijk beperkt. De night, silver of blue vision lampen geven een veel beter licht.
Overigens zijn de lampen van het huismerk van halfords echt troep, kosten niets maar dan krijg je ook niets!

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 25 september 2008 02:16 PM
  [ # 6 ]

Onlangs heb ik ook bij een C3 de lampjes vervangen. Dat viel aardig tegen, het beugeltje was eraf gekomen en dat was een hel om het weer in elkaar te krijgen. De batterij-kappen moest er helemaal af enmijn handen waren serieus gehavend… En ja, ook in de garage wordt erover gemekkerd en gezeurd. Waarom moet dat toch zo moeilijk?

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 september 2008 06:21 PM
  [ # 7 ]

Ik weet niet hoor, maar ik heb dus echt geen enkel probleem ondervonden om de stads/parkeerlichten te vervangen. Dop eraf, even het handje erdoorheen wurmen en dan aan het staakje de lampfitting eruit trekken. OK, de ABS-unit rechts zit een beetje in de weg, maar de bumper eraf halen is echt niet nodig.

Op dezelfde manier heb ik ook binnen no-time de H7 (dimlichten) en H1 (grootlicht) vervangen. Mistlampen zitten bij mij (phIII) in de bumber, op de plaats waar bij de phII de mistlampen zitten zijn bij mij de stadslichten ingebouwd.

Als dimlichten heb ik overigens Philips Xtreme Power lampjes. Deze geven een mooi, helderwit lichtbeeld. Nepxenon (bijvoorbeeld Philips Bluevision) vind ik persoonlijk erg lelijk, bouw dan echte Xenons in. En zelfs dat vind ik alleen maar mooi bij heldere koplampen, dus dat is dan eigenlijk wel weer OK in een Xsara van na de grote facelift.. Cool

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 september 2008 10:10 PM
  [ # 8 ]

Bumper hoeft er niet af, bij mijn garage doen ze dat ook zonder de bumper eraf te halen.
En zoals elke Xsara type 2 heb ik ook gewoon ABS Wink

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 26 september 2008 03:18 AM
  [ # 9 ]

Thnx!! Hier kan ik denk ik wel wat mee, ga het gewoon zelf proberen en als het niet lukt kan ik altijd nog naar de garage. Ik zie alleen al weer van die @#$%& klemmetjes zitten dus zal wel weer een strijd worden denk ik.  Evil or Very Mad

Overigens heb ik dus een ph3, de mistlampen zitten in de bumper en er zitten van die geinige stadslichtjes in (in een cirkeltje).

Nu alleen nog de juiste keuze lampen maken…....  Idea

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 september 2008 10:01 PM
  [ # 10 ]

Gewoon even proberen idd, ben benieuwd of het lukt Wink

Dat het mistlicht er niet in zit geeft misschien wat extra ruimte omdat er dan een stekker ontbreekt op de unit aan de achterkant Wink

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 27 september 2008 05:36 PM
  [ # 11 ]

WOEHOE!!! bravo dance Lampjes zijn vervangen! En heeft me maar een uurtje gekost (mede dankzij de foto’s van R&DY;!). THNX!

Maar dit is hoopvol voor iedereen die zijn lampen wil vervangen of een paar betere lampjes erin zetten omdat ik echt grote handen heb. Voor mijn linker moest ik wel ff het schroefje bovenop los draaien waardoor ik de lamp iets kon verplaatsen en net die paar mm meer ruimte had. Die ABS-unit zit wel super achterlijk geplaatst zeg!! Rechter lamp is geen probleem, daar kon ik makkelijk komen met mijn handen. Dus voor lampjes in vervolg gewoon zelf wat aan klooien, scheelt echt een hoop garage kosten!

Overigens heb ik er een paar night-guid lampjes van Philips ingezet. Mijn inziens echt de beste halogeen lampen die er zien. links zijn ze geel om tegenliggers niet te verblinden, in het midden wit en naar recht staan ze iets hoger om borden goed te verlichten.

nogmaal thnx aan iedereen die gereageerd heeft en mocht je vragen hebben, zal ik proberen om in mijn wijsheid te delen Wink


ps. Handen zijn wel serieus gehavend dus als je kleinzerig bent kan je hem beter naar de garage brengen   cry

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
WaJo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004

- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Gepost: 05 november 2008 11:47 PM
  [ # 12 ]

Net even het lampje van mijn dimlicht aan de bestuurderskant (van Xsara break ph3) gewisseld. Door de reacties hier boven was ik op het ergste voorbereid. Het was al donker en m’n zaklamp was niet al te best Confused  Maar gelukkig viel het reuze mee!

De linker koplamp is inderdaad wel erg beperkt toegankelijk door de regelunit van het ABS. Maar als je de stekker van de regelunit (onder de plastic afdekhoes) los maakt heb je toch enige manoeuvreerruimte voor je handen. De stekker zit overigens vast door middel van een schuifsysteem, die je los krijgt door het rode gedeelte opzij te schuiven. De rest is vrij eenvoudig. 

Dus een tip voor iedereen die ook maar een klein beetje handig is:
als het je overkomt, rijd niet meteen naar de dealer maar neem even de rustig de tijd en bespaar je de kosten!  very good Uit eindelijk ben ik hooguit een kwartierje bezig geweest.

Waar ik me wel over verbaas is dat er geen echte uitsparing voor de fitting in het armatuur zit! Het lijkt wel of je de lamp er vrij willekeurig in kan plaatsen terwijl een H7 lampt toch echt een bepaalde vorm voor de fitting heeft. Misschien heb ik hem bij toeval meteen juist gemonteerd Laughing  Laughing

Net nog even de foto’s van R&DY; checked en ik heb inderdaad toevallig de lamp op de juist wijze (met het uitstekend punt naar boven) in het armatuur geplaast!  Surprisedops:  Laughing

(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}


Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 06 november 2008 04:58 PM
  [ # 13 ]

Goed om te horen!! Maar daar is dit forum natuurlijk ook een heel klein beetje voor Wink

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
hmeeberg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 21-09-2008

Gepost: 08 november 2008 02:10 PM
  [ # 14 ]
erik&xsara; schreef:

Als aanvulling op dit onderwerp:
Na allerlei gekloot met het inbouwen van een Pilot Xenon-kit die er uiteindelijk weer uit moest vanwege een overdaad aan strooi-licht tot en met de buren van 2 hoog, heb ik sinds kort de nieuwste H7 lampen van Osram in de Xsara-dimlichten zitten: de Nightbreaker (nog maar net op de markt). Heel veel helder licht en goed zicht. Wel duur, maar het geld waard. Een aanrader.
Ze schijnen tegen een iets hoger voltage te kunnen dan de Nightguide van Philips, en hoop dat ze duurzaam zijn (heb het bonnetje wel bewaard ...).
P.S. Uiteraard nooit starten met je lampen aan !

Hallo,

Waar heb je de lampen gekocht?

Ik zie ze op e-bay staan voor 14euro excl verzending.

Mvrgr

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 november 2008 02:51 PM
  [ # 15 ]

Tsja, ik als Eindhovenaar kan natuurlijk alleen Philips lampen gebruiken hè.. Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook