2 van de 2
 < Vorige 1 2

Advies
BX19TZI
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 974

Gepost: 26 september 2008 10:11 PM
  [ # 16 ]

Ik zou iig niet een gewone gti nemen. Tenzij het een speciale ismet leuke opties. Bijvoorbeeld schuif-kanteldak. Dat zijn leuke dingen. De maar ‘gewone’ gti is namelijk niet zo heel bijzonder.
Als verbruik je niet echt deert neem dan gewoon een bx 16v. Dat is het echte werk. Ik geef toe ik ben zwaar bevooroordeeld, maja ik heb zelf ook nog gti. Met stoelverwarming en allerlei opties. Het is wel leuk, maja ik had hem alleen maar gekocht omdat er een lpg installatie inzat. Ik vond het verder niet echt intressant. En snel vergeleken bij een bx 16v zijn ze al helemaal niet.

Wil je gewoon een 1900 dan zou ik voor de 1900tzi gaan. Ook echt heerlijk auto’s en geen enorme slurper. Smile

BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27901

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 september 2008 10:35 PM
  [ # 17 ]

Volgens mij zit er qua verbruik niet veel verschil tussen een TZi en GTi Wink

vergeet niet dat jij een automaat op LPG rijdt, dan helpt natuurlijk niet qua prestaties Wink
Een GTi mag dan wel niet de aller snelste zijn, maar is toch wel erg soepel en trek al vanaf lage toeren. En op de snelweg in 5 geef je toch nog veel auto’s het nakijken, en dan kan je zelfs nog terug naar 4 als je wil Wink

Persoonlijk vind ik een nette orginele GTi 1 van de leukste BXen Smile

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 26 september 2008 11:03 PM
  [ # 18 ]

Het verbruik van de GTI is erg afhankelijk van je voet Laughing

In de vakantie heb ik 1 op 13 gehaald, hier in NL met korte stukken zo 1 op 11.

Ik weet nog wel een leuke grijze GTI met lederen bekleding whistle

Profiel  

::Carlos::
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58

Gepost: 27 september 2008 01:00 AM
  [ # 19 ]

Ok, dus als we het over een GTi hebben hoor ik eigenlijk niet zoveel negatieve klanken… hmm… nou in dat geval hahaha

En wat nou als er dan nog wel het nodige aan zo’n mogelijke GTi gedaan moet worden, namelijk
- adal rechts vervangen
- koppeling vervangen
- roest rechtsachter in kofferbak moet aangepakt worden..
- passagiers voordeur moet vervangen worden..
- LHM dient vervangen te worden

Hebben we het dan nog over een “haalbare kaart” of is dat meer een gevalletje “sloop”?
(ja ik heb er één op het oog haha Laughing )

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 27 september 2008 01:17 AM
  [ # 20 ]

Dit zijn allemaal dingen die op de oprit te doen zijn. Maar 2 of meer rechter handen zijn wel nodig. Wink

Roest in de kofferbak hebben ze allemaal, kijk ook is naar de bumpersteun/zijscherm-steun in de wielkast achter (als die er nog zitten).

adal setje is een eurotje of 50?
paar liter LHM ga je ook niet failliet aan,
koppeling is duur als je het laat doen, als je het zelf doet ook wel te doen voor een eurotje of 200 en een bult werk.
passagiers deur is afhankelijk van de kleur, meestal wel te vinden. Al hou je altijd wel iets kleur verschil.

Profiel  

::Carlos::
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58

Gepost: 27 september 2008 01:30 AM
  [ # 21 ]

Ok, en als ik het allemaal moet latendoen? Waar moet je dan aan denken? Of zijn er dingen die ik zelf met een beetje logisch nadenken en durf Razz zelf ook gewoon zou moeten kunnen?
(Over die twee (technische) rechter handen beschik ik nog niet echt..)

Profiel  

Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 838

Gepost: 27 september 2008 01:46 AM
  [ # 22 ]

- adal rechts vervangen

Laten doen kost zo rond de 150 euro, zelf doen; geen ervaring mee, maar je schijnt wel een lasapparaat oid nodig te hebben

- koppeling vervangen

Zelf doen kost +/- 150 euro (100 voor de koppelingsset, 30 voor olie, en 30 koppelingskabel) wel veel werk, en goed gereedschap is wel handig.
Laten doen: gokje 400 a 500 euro

- roest rechtsachter in kofferbak moet aangepakt worden..

Laten doen: een paar tientjes

- passagiers voordeur moet vervangen worden..
Zelf te doen, kosten: een deur

- LHM dient vervangen te worden
Zelf makkelijk te doen, kosten: 35 euro

Al met al, voor een eerste BX zou ik zeggen laat ‘m even schieten. Dit is wel meteen een project. Ik heb een Gti in vergelijkbare staat gekocht voor 100 euro, maar in het begin regelmatig spijt van gehad. Voordat alles in orde was, snel 2 maanden verder. Nu alles gedaan is, is het wel een hele relaxte wagen. En de gemiddelde lease-bak rijdt je er met gemak uit. Al ligt mijn verbruik wel wat hoger dan andere Gti-rijders melden; zo’n 1 op 10 met de originele chip, nu met tunings-chip schat ik 1 op 9 (maar zit er pas een dikke week in dus verbruik is nog niet helemaal duidelijk). Wel is mijn rijstijl natuurlijk “sportief”, cruisen op de snelweg met 150, en 25 meter voorbij het stoplicht rijdt ik meestal alleen Wink

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27901

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 september 2008 01:51 AM
  [ # 23 ]
Mighel schreef:

Zelf doen kost +/- 150 euro (100 voor de koppelingsset, 30 voor olie, en 30 koppelingskabel) wel veel werk, en goed gereedschap is wel handig.
Laten doen: gokje 400 a 500 euro

Daar doen ze het niet voor Wink

Als je het zelf kan vallen de kosten wel mee, zeker gezien het idee dat je met een nieuwe soepele koppeling rond rijdt Wink

Profiel  

Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 838

Gepost: 27 september 2008 02:06 AM
  [ # 24 ]

Het eindresultaat is de moeite waard, maar de weg er naar toe vond ik af toe een hel.
Als eerste sleutelervaring een koppeling vervangen? ik weet niet of dat gaat lukken. Technisch inzicht is wel erg handig, en een beetje sleutelervaring is ook wel fijn. En natuurlijk veel vrije tijd. Mijn eerste koppelingswissel (ook een Gti) duurde geloof ik 2 weken aan vrije middagen en avonden. Full-time iets van 3 dagen.
Vandaag een 1400 koppeling in +/- 5 uurtjes Laughing

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 september 2008 02:26 AM
  [ # 25 ]

Je kunt altijd proberen om zoveel mogelijk zelf te doen, enorm leerzaam, vragen kun je hier altijd kwijt en reken maar op best wat tekstuele hulp daarin. Zelfs kan het zijn dat ieman aanbied om even te komen helpen als je vastloopt.

Een 16V is trouwens echt een waanzinnig toffe BX, maar als je van plan bent alles uit te besteden niet echt een goeie keuze of je moet meteen een goede kopen en reken dan maar zeker op een prijsje vanaf 2000~2500 euro, goedkoper kan maar dan heb je veel geluk gehad. Ik geloof dat BX19TZI er een te koop heeft staan (dat gaat bij hem ook zo snel dat houdt niemand meer bij Wink Laughing)

En anders zou ik gewoon voor een GTI gaan, ik heb er zelf een gehad, en meerdere gereden en het zijn gewoon verschrikkelijk fijne toerauto’s die ook nog eens best lekker met het verkeer meekomen. Onderdelen zijn zeer goed verkrijgbaar (dat is bij de specifieke 16V delen erg moeilijk) en het zit nog net niet zo vol gepropt onder de motorkap dat je extra ellebogen moet kweken.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook