hallo allemaal,
gisteren is mijn 2.0-16v uitgevallen toen ik de koppeling intrapte, zomaar, zonder waarschuwingslampje of wat dan ook, daarna wilde hij niet meer starten en vond ik dat de startmotor erg langzaam draaide voor z’n doen
mijn koplampen gaan iets zachter branden als ik start dus mij lijkt dat het mijn accu niet is
heeft iemand een idee? :O heb hem morgen eigenlijk best wel nodig
alvast bedankt! groeten maarten
it never gets any easier!
Dat de koplampen iets zachter gaan branden is vrij normaal en zegt niets over de staat van de accu. Het zou dus nog steeds een probleem met de accu kunnen zijn. Starten kost nu eenmaal veel energie, en zeker als de accu niet helemaal opgeladen is kan dat voor problemen zorgen.
Ik zou zeggen: probeer eens te starten met starthulp, of leen evt. een accu om te kijken of hij dan wel wil starten. Mocht hij willen starten, niet meteen kilometers gaan rijden, het kan namelijk best zijn dat de dynamo zijn beste tijd heeft gehad.
vandaag gestart met startkabels en de auto van mijn ouders in flink wat toeren maar mocht niet helpen
heb nog een accu staan uit mijn vorige zx die precies 3 weken gebruikt is, nieuw dus… die gaat er morgen in maar ik verwacht geen wonderen
wel is mij opgevallen dat als ik door blijf starten en ik pak mijn gas erbij dat de motor wel wil, maar niet aanslaat ofzo… hij schokt lijkt het, maar gaat niet lopen
misschien kan hiermee iemand dichter bij de diagnose komen?
groete
Ik zou er even een spaningsmeter op zetten als hij loopt. Als i dan over de 14volt komt is in iedergeval je dynamo nog goed.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
jaimieberkhout schreef:Ik zou er even een spaningsmeter op zetten als hij loopt. Als i dan over de 14volt komt is in iedergeval je dynamo nog goed.
Natuurlijk, want dan weet je waarom de accu ineens laag was. Maar….ook al is de dynamo helemaal brak, met voldoende power in de accu (of met goede startkabels) kan hij prima starten zonder goed werkende dynamo.
Als de startmotor wel prima rond kan komen, zal er iets anders aan de hand zijn. Heb je al gekeken of er wel vonk is? Heb je gekeken of er wel benzine loopt?
Hier zou ik als eerste mee beginnen.
Ik zou je aansluitingen op je accu eerst controleren!
jaimieberkhout schreef:Ik zou er even een spaningsmeter op zetten als hij loopt. Als i dan over de 14volt komt is in iedergeval je dynamo nog goed.
meten als hij loopt ga ik zeker doen… zodra hij loopt :O
hij start voorlopig niet…
patje74 schreef:
Als de startmotor wel prima rond kan komen, zal er iets anders aan de hand zijn. Heb je al gekeken of er wel vonk is? Heb je gekeken of er wel benzine loopt?
Hier zou ik als eerste mee beginnen.
de startmotor komt moeizaam rond, hoe controleer je of je vonk heb? bougies uitdraaien en starten? :O
benzine lijkt me geen probleem want als ik doorstart met flink wat gas gaat hij best naar benzine stinken…
Rene van Maren schreef:
Ik zou je aansluitingen op je accu eerst controleren!
ik had de aansluitingen terplekke al losgehaald, gedraaid en weer vastgezet, maar er verandere niks
starten met kabels hielp dus helemaal niks :S
bougies kan je controleren. Door er 1 uit te draaien en dan met het schroefdraad op een stuk kaal ijzer van de auto te houden en de bougie weer aansluiten en dan starten. Aanbevolen zijn een paar handschoenen want een stroomstootje daarvan voelt niet lekker. Alleen als je hem start via een andere auto en je maakt die kabels weer los en je dynamo laat niet en je hebt een lege accu. Dan gaat hij weer uit omdat je ecu geen stroom krijgt.
jaimieberkhout schreef:bougies kan je controleren. Door er 1 uit te draaien en dan met het schroefdraad op een stuk kaal ijzer van de auto te houden en de bougie weer aansluiten en dan starten. Aanbevolen zijn een paar handschoenen want een stroomstootje daarvan voelt niet lekker. Alleen als je hem start via een andere auto en je maakt die kabels weer los en je dynamo laat niet en je hebt een lege accu. Dan gaat hij weer uit omdat je ecu geen stroom krijgt.
helder verhaal
dat van de startkabels wist ik idd, maar hij start voorlopig nog helemaal niet! (zodra hij wel start zal ik mijn dynamo nameten)
de bougies ga ik proberen, check ik voor de zekerheid ook gelijk de benzinestroom wel…
bedankt! ik hou jullie op de hoogte
en aanduwen? kan ook wel een brakke startmotor zijn… of een massa probleem oid
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
nee startmotor niet sorru
PUG 205
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, de startmotor gaat dus niet lekker rond, en ook niet met startkabels. Waar had je de - van de startkabels op aangesloten. Op de - pool van de accu of op een massapunt, zoals het blok?
Als je hem op de accu had aangesloten zonder enig resultaat, probeer het dan ook even met de - kabel op het blok. Het kan zijn dat je massakabel brak is.
ja, allebei op de polen :O
wat stom, dit had ik zelf wel kunnen verzinnen
ga het proberen!
aanduwen mag niet met een catalysator toch? :
nieuwe accu had ik nog staan en die ligt nu nog aan de lader, ga ik er vanavond inzetten en dan verder proberen
ik zou niet weten waarom je m niet mag aanduwen. En in je startmotor zitten volgens mij 3 electromotortjes als daar er 1 of meer van kapot gaan dan kan hij de motor ook Moeilijk laten draaien. Een klap met een hamer kan nog wel is helpen tijdelijk
startmotor kan het haast niet zijn want dan had ie het waarschijnlijk wel gedaan met een andere auto erbij ivm hogere spanning,
en daarbij auto is plotseling uitgevallen en daarna deed ie het niet meer. dat kan niet aan de startmotor liggen…..
massa daarentegen wel en t zou daarom ook wel kunnen dat de startmotor heel langzaam draait….
massa is altijd wel goed om even na te lopen/ op schuren bij wat oudere auto’s
PUG 205
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
katuut schreef:startmotor kan niet want dan had ie het zeeeeeeeerr waarschijnlijk wel gedaan met een andere auto erbij….
Leg uit!