Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
fijn dat je het probleem nu weet maar dat ziet er niet fijn uit…
Succes iig!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
jaimieberkhout schreef:Heb jij nou het zelfde blok als ik. Want dan kan ik vanavond wel ff kijken voor dat nummer
nee, ik heb geen GTI blok, ik heb hetzelfde blok als cruiser…
das de standaard 2.0 16v zoals hij ook in de pgt 306 s16 zit
maar ben blij dat ik weet wat het is nu! maakt het gericht sleutelen makkelijker, de hoeveelheid werk en geld is iets om over na te denken… maar wil deze wagen niet kwijt, dus waarschijnlijk wordt het een uit de hand gelopen hobby
bedankt iig!
it never gets any easier!
die auto is het wel waard dus ja. alleen jammer dat spruitstuk had voorkomen kunnen worden door beter onderzoek. ik hoop alleen dat je zuigers en je kleppen niet zijn beschadigt
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
update!
de distributieriem is eraf,
spanrol is compleet aan z’n endje! afdichtring is eruit en mis een aantal lageronderdelen, hij loopt voor geen meter!
nokkenasses heb ik in de vrije ruimte gezet en daarna de krukas rond gedraaid, deze krijg je met de hand niet rond maar met een ratel erop kost het niet veel moeite, hij lijkt ook gewoon soepel rond te gaan…
zeker weten doe ik het niet, dus ik hang de vlag nog niet uit voor mijn krukas, maar heb wel goede hoop!
iemand verder nog een idee hoe ik zou kunnen merken dat de krukas of zuigers of beschadigd zouden zijn?
groeten, maarten
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hoeveel technisch verschil zit er eigenlijk tussen een XU9J4 (BX 16V) en jouw blok? bij mijn motor zijn de nokkenassen iig onder geen enkele stand te zetten waarbij de nokkenassen stilstaan en de krukas is rond te draaien zonder dat hierbij kleppen geraakt worden door de zuigers.
Hoe dan ook, een goede test om te kijken of je klepschade geleden hebt is het monteren van een distributieset en een compressiemeting uit te voeren. de waardes mogen natuurlijk niet teveel van elkaar afwijken en zeker niet te laag zijn.
Bij mijn motor heb ik een test gedaan vorig jaar en toen kwam ik uit op ~15BAR per cilinder.
Succes met dit verhaal want er is niets zo ruk als wanneer je zo’n fijne auto hebt en je motor een flinke schade opgelopen heeft!
Ik hoop dat het allemaal meevalt en je nog lang kunt genieten van je beest!
Trouwens nog iets, kun je bij jouw motor geen MI16/BX16V inlaatspruitstuk monteren? dat is metaal en zal dus niet bij een heftige backfire uit elkaar spatten, je blaast dan wel met wat pech je luchtweger op bij zo’n akkefietje. Misschien even uitzoeken wat duurder is… een luchtweger of een plastiek spruitstuk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
Mechuccio schreef:Hoeveel technisch verschil zit er eigenlijk tussen een XU9J4 (BX 16V) en jouw blok? bij mijn motor zijn de nokkenassen iig onder geen enkele stand te zetten waarbij de nokkenassen stilstaan en de krukas is rond te draaien zonder dat hierbij kleppen geraakt worden door de zuigers.
Hoe dan ook, een goede test om te kijken of je klepschade geleden hebt is het monteren van een distributieset en een compressiemeting uit te voeren. de waardes mogen natuurlijk niet teveel van elkaar afwijken en zeker niet te laag zijn.
Bij mijn motor heb ik een test gedaan vorig jaar en toen kwam ik uit op ~15BAR per cilinder.
Succes met dit verhaal want er is niets zo ruk als wanneer je zo’n fijne auto hebt en je motor een flinke schade opgelopen heeft!
Ik hoop dat het allemaal meevalt en je nog lang kunt genieten van je beest!Trouwens nog iets, kun je bij jouw motor geen MI16/BX16V inlaatspruitstuk monteren? dat is metaal en zal dus niet bij een heftige backfire uit elkaar spatten, je blaast dan wel met wat pech je luchtweger op bij zo’n akkefietje. Misschien even uitzoeken wat duurder is… een luchtweger of een plastiek spruitstuk.
Douwe heeft zo een spruitstuk op zijn 16v gehad maar hij liep er volgens hem iets minder soepel door..
ja, ik wil het eigenlijk ook gewoon orgineel houden,
ik heb inmiddels wel al heel wat inlaatspruitstukken voor de 2.0 16V GTI gevonden…
zit daar heel veel verschil in?
groeten, maarten
it never gets any easier!
ZX-Cruiser schreef:Ja, is niet variabel.
ja, dat had ik begrepen inderdaad, maar hoe merk je dat in je motoreigenschappen???
it never gets any easier!
ZX-Cruiser schreef:Douwe heeft zo een spruitstuk op zijn 16v gehad maar hij liep er volgens hem iets minder soepel door..
hier ging het volgens mij over spruitstuk uit de bx…
of is die dan weer gelijk aan die van de zx GTI?
en snap ik het gewoon weer niet
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
zx gti is een 8 klepper zowel de 1.9 als de 2 liter..
denk niet dat ze 1 van een 8klepper bedoelen want dat gaat niet passen bij een 16v ( ja douwe heeft ook 16v )
tis al goed allemaal
via peugeot-forum in contact gekomen met een sleutelmeeting-afstruiner en die heeft er 1 voor me meegenomen uit belgie
onder voorbehoud, want ga eerst kijken of het hem ECHT is voordat ik ja zeg
aanstaand weekend ga ik beginnen met het demonteren van mijn blok… ff de kleppen van dichtbij bekijken
wil weten of dat goed is voordat ik de startsleutel nog een omdraai met mijn nieuwe spruitstuk
iemand een tip voor een pakkingsset en nieuwe distr.set?
bedankt allemaal!
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
1 tip:
koop nieuw
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Michelangelo schreef:1 tip:
koop nieuw
als je het over een distr. en pakk. setje heb lijkt mij je antwoord overbodig…
2e hands pakking zal wel heeeeeel slecht zijn
maar als je het over luchtinlaat heb moet je jezelf even verklaren denk ik…
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
nee hoor was over distri en pakkingen
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
een serieuze update!
vandaag een nieuwe luchtinlaat op de kop weten te tikken, dus dat is weer een probleem minder,
met de distributie los en in afwachting van een nieuw set vandaag begonnen met de inspectie van kleppen en zuigers
klepdeksel is er nu af en daaronder is alles oke, de nokkenassen lijkt niks mis mee en ik zie ook geen directe schade aan de kop
nou wil ik verder gaan graven naar de kleppen om te kijken of deze krom zijn of verbrand,
hoe kom ik daar? moet dan heel mijn kop eraf?
of kan ik daar nu naartoe sleutelen als ik mijn assen eraf haal en zo naar beneden begin te werken?
we gaan weer verder hoop ik
it never gets any easier!