Ik heb vrijdag mijn nieuwe vondst, een fraaie GTI uit ‘91, bij Hegru in Veldhoven opgehaald. Die verrekte echter te starten nadat we de 75A accu (zo eentje geef ik niet weg) uit mijn oude 16 automaat hadden overgezet. Vonken waren goed, benzine liep door, startmotor draaide keurig rond. Ik dus even weg met een leen-BX. ‘s Middags kon ik de auto weer ophalen. Verklaring: waarschijnlijk was er bij het wisselen van de accu een sluitinkje ontstaan in de elektronica, waardoor de luchtklep niet goed opende. Luchtklep is vervangen. Wagen startte inderdaad direct. Zaterdag na wat ritjes, weigerde hij opeens weer aan te slaan. Alles draaide perfect rond, maar verder niets. Na een minuutje of 5 weer geprobeerd en de motor liep weer binnen een seconde. Even later, precies hetzelfde. Eerst niks, een paar minuutjes later perfecte start. Het probleem zit dus vermoedelijk ergens in de elektriek. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Nog iets: mijn toerenteller is opeens gestopt. Kun je daar zelf iets aan doen.?
Alvast bedankt voor enige hulp.
Ik heb ook wat plaatjes van hem:
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mooie GTI bumperlip in kleur blijft mooi!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ziet er wel lekker uit, ja. Op zijn bovenlip begon wat verf af te bladderen, zodat het wit van de motorkap zichtbaar werd en dus heb ik maar een spuitbus gris meteor gekocht en daar wat vlekjes weggewerkt. Toen heb ik ook maar meteen de hele bumper meegenomen. Deze was namelijk niet in kleur gespoten. Ik vraag me ook af of het nog de originele bumper is, want mistlampen ontbreken.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
dan is het niet de orginele bumper… een orginele BX GTI bumper (laatste type) is meegespoten en met mistlampies.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Prachtige GTI zeg! Met je startprobleem kan ik je helaas niet helpen…
Ik heb zelf aan een mogelijke verklaring gedacht, weet alleen niet of die ook voor deze BX werkt. In 1985 overkwam me zoiets met een nog geen jaar oude Talbot Horizon S. Ik was in Leeuwarden en kreeg precies hetzelfde. Perfect starten, stilzetten en vervolgens ho maar! Wegenwacht erbij, kon niks vinden, want hij deed het weer meteen. Uiteindelijk naar de plaatselijke Talbot-dealer en die vond het na lang zoeken. Het relaiskastje was niet goed waterdicht geweest en het startrelais was brak. Dan maakte het weer wel contact en dan weer niet. Het werd onder garantie vervangen.
Ik zou natuurlijk voor alle zekerheid ook even een nieuw relais voor de BX kunnen kopen, maar waar zit dat ding?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Heb je een gti zonder katalysator? Waarschijnlijk zitten bij jouw gti de relais’ naast de accu onder een zwart kapje. Een is voor de brandstofpomp, en de andere is voor de voeding van je ecu. Die zou je even kunnen checken. Die zitten links van de metalen houder. Rechts zit nog een relais al weet ik zo snel even niet waar die ook alweer voor is.
Heb even gekeken, daar zitten ze inderdaad, maar hoe kun je checken of ze nog goed zijn of niet?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Weerstand meten op 11 en 14 en dan 12V tussen A1 en A2. Weerstand moet dan naar 0 gaan, en als je de spanning weghaalt zou de weerstand naar oneindig moeten gaan. Maarja als je auto het het meest van de tijd wel doet dan denk ik niet dat hier de fout zit.
Heb je ook al de ontsteking en brandstoftoevoer gechecked als ie weer niet wil aanslaan? Of alleen bij Hegru?
Ik ben een absolute klojo als het om elektrische zaken gaat en heb dus ook geen enkele meetapparatuur. En ik moet zeggen dat hij de afgelopen dagen probleemloos is gebleven, dus wellicht had hij wat ontwaakproblemen na een lange stilstand. Maar mocht hij toch weer kuren krijgen, dan vraag ik ze bij Hegru wel om ook eens naar het relais te kijken, ik heb tenslotte 3 maanden garantie gekregen.[/list]
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Je woont toch zo lekker dichtbij de Hegru, gewoon even langsrijden.