1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Distributieketting controle sm
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 oktober 2008 03:07 AM

Is er een manier om, met de motor in de wagen, de staat van de primaire ketting en de spanner te controleren?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 oktober 2008 12:28 PM
  [ # 1 ]

Re: Distributie

jantje1948 schreef:

Is er een manier om, met de motor in de wagen, de staat van de primaire ketting en de spanner te controleren?

Ja. Dan moet je het oliecarter demonteren. Je kunt dan de uitslag van de ketting meten, en kijken of de spanner gaar is. Meestal is dat zo…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 oktober 2008 07:58 PM
  [ # 2 ]

Nog een andere vraag: als een SM regelmatig bereden is, welk risico loop je dan als er nog holle kleppen inzitten?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 oktober 2008 08:13 PM
  [ # 3 ]

kans? 100%. heb je een typenummer van je motor? of historie?

Ketting: Krik de auto op aan 1 kant. In zn 5 het wiel bewegen en kijken of de tussenas meteen mee beweegt als je het wiel heen en weer haalt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 oktober 2008 08:28 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Ketting: Krik de auto op aan 1 kant. In zn 5 het wiel bewegen en kijken of de tussenas meteen mee beweegt als je het wiel heen en weer haalt.

Met die methode kun je alleen zien of de ketting speling heeft, maar absoluut niet bepalen hoeveel en of de spanner en geleider nog goed zijn. Onbetrouwbaar dus. Alleen demontage van het carter kan uitwijzen hoe ver de ketting en spanner zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 oktober 2008 09:13 PM
  [ # 5 ]
jantje1948 schreef:

Nog een andere vraag: als een SM regelmatig bereden is, welk risico loop je dan als er nog holle kleppen inzitten?

Laat je niks wijs maken , die kleppen breken af , wanneer is evengoed te voorspellen als de 6 juiste cijfertjes van de lotto .

alleen kan ik je bij een SM motor garanderen dat je wel een keer het groot lot zal winnen . ( Minimaal 15 K kosten )

In Belgie alleen al staat de teller momenteel op 9 motoren ( op 80 auto’s )
Als je interesse hebt kan ik je wel wat mooie plaatjes bezorgen !

Kettingen is ongeveer een gelijk verhaal : als je niet ZEKER weet dat er een nieuw type ketting inzit ( Synergy 2 van Renold ) vervang je best de handel voor het misloopt .

Dan moet je op dat ogenblik gelijk alle modificaties uitvoeren ; curved limiter , sproeigaatje om de ketting extra te smeren enzoverder .

Maar van mij mag je zeker gokken Wink

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 03 oktober 2008 09:23 PM
  [ # 6 ]
wbogaerts schreef:
jantje1948 schreef:

Nog een andere vraag: als een SM regelmatig bereden is, welk risico loop je dan als er nog holle kleppen inzitten?

Laat je niks wijs maken , die kleppen breken af , wanneer is evengoed te voorspellen als de 6 juiste cijfertjes van de lotto .

alleen kan ik je bij een SM motor garanderen dat je wel een keer het groot lot zal winnen . ( Minimaal 15 K kosten )

In Belgie alleen al staat de teller momenteel op 9 motoren ( op 80 auto’s )
Als je interesse hebt kan ik je wel wat mooie plaatjes bezorgen !

Kettingen is ongeveer een gelijk verhaal : als je niet ZEKER weet dat er een nieuw type ketting inzit ( Synergy 2 van Renold ) vervang je best de handel voor het misloopt .

Dan moet je op dat ogenblik gelijk alle modificaties uitvoeren ; curved limiter , sproeigaatje om de ketting extra te smeren enzoverder .

Maar van mij mag je zeker gokken Wink

Walter

9 op 80 van wie we het weten dat het gebeurd is hé walter… kunnen er best meer zijn…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 oktober 2008 02:12 AM
  [ # 7 ]

Ik neem denk ik die gok maar niet!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 04 oktober 2008 11:11 AM
  [ # 8 ]

Hoi,

Ik zat even te googelen op synergy 2 Renold; toen kwam ik op:
http://citroen-sm.org/wiki/index.php/Main_Page
Volgens mij ook hierop flink wat informatie ook foto’s van ketting spanners enzo.

Mogelijk interessant.

Groet,
Maart

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 oktober 2008 01:49 PM
  [ # 9 ]
waterman771 schreef:
bogaard77 schreef:

Ketting: Krik de auto op aan 1 kant. In zn 5 het wiel bewegen en kijken of de tussenas meteen mee beweegt als je het wiel heen en weer haalt.

Met die methode kun je alleen zien of de ketting speling heeft, maar absoluut niet bepalen hoeveel en of de spanner en geleider nog goed zijn. Onbetrouwbaar dus. Alleen demontage van het carter kan uitwijzen hoe ver de ketting en spanner zijn.

Als je ook maar iets speling merkt met deze truuk, niet meer gaan rijden en het carter erafhalen. Is niet veel werk en kan op de grond.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 04 oktober 2008 02:17 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:
waterman771 schreef:
bogaard77 schreef:

Ketting: Krik de auto op aan 1 kant. In zn 5 het wiel bewegen en kijken of de tussenas meteen mee beweegt als je het wiel heen en weer haalt.

Met die methode kun je alleen zien of de ketting speling heeft, maar absoluut niet bepalen hoeveel en of de spanner en geleider nog goed zijn. Onbetrouwbaar dus. Alleen demontage van het carter kan uitwijzen hoe ver de ketting en spanner zijn.

Als je ook maar iets speling merkt met deze truuk, niet meer gaan rijden en het carter erafhalen. Is niet veel werk en kan op de grond.

ps vindt ik toch niet de meest geschikte oplossing bij zo een complexe wagen…. als je zo’n ding koopt doe het dan ineens goed…
bij een 2cv kan je dat misschien zo doen, maar bij een sm geldt voor mij meten is weten… en gissen is missen…..

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 oktober 2008 12:27 PM
  [ # 11 ]
bxsport schreef:

bij een 2cv kan je dat misschien zo doen, maar bij een sm geldt voor mij meten is weten… en gissen is missen…..

Een 2cv heeft geen ketting.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 oktober 2008 12:32 PM
  [ # 12 ]

De methode die boog beschrijft is goed bruikbaar voor de eerste controle. Zo kun je in ieder geval bepalen of je de motor kunt starten. Verdere controle, door middel van demontage van het carter blijft echter te allen tijden noodzakelijk. Maar, als je een auto gaat bekijken kun je met Boog zijn truc in ieder geval controleren of die ketting niet onder in de motor ligt…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 oktober 2008 01:45 PM
  [ # 13 ]

de oogst van vorige week :
 

voor nog wat plaatjes : http://s75.photobucket.com/albums/i301/wbogaerts/SM motor/

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 oktober 2008 01:54 PM
  [ # 14 ]
wbogaerts schreef:

de oogst van vorige week :
 

voor nog wat plaatjes : http://s75.photobucket.com/albums/i301/wbogaerts/SM motor/

Walter

En toch houdt die rare brodie vol dat de mechanische spanner prima is…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 oktober 2008 02:02 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:
wbogaerts schreef:

de oogst van vorige week :
 

voor nog wat plaatjes : http://s75.photobucket.com/albums/i301/wbogaerts/SM motor/

Walter

En toch houdt die rare brodie vol dat de mechanische spanner prima is…

ja , als je een nieuwe versie Renold ketting ( SYNERGY 2 ) met een CURVED LIMITER monteerd , is dat bullitproof .

Zelfs met die gevaarlijke hydrauliche Maserati spanner blijft jou ketting heel Wink

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook