Ik heb een pracht van een 1960 ID chassis die ik wil chemisch wil laten ontlakken en schoonmaken en daarna een ‘electrophoretic’ coating geven. Ik heb een oferte van een gespecialiseerde zaak hier in Engeland en wil graag kijken hoe dit vergelijkt met die van een nederlands bedrijf. Ik heb het thema opgezocht op dit forum onder verzinken maar kon niet echt een antwoord vinden.
v dank, Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Is een van de bedrijven die dit doet in Nederland.
zuurbad behandeling voor een chassis
jeroentje schreef:
Is een van de bedrijven die dit doet in Nederland.
prachtig. Enorm bedankt. Ik zal contact opnemen en vergelijken, en eventuel melden wat ik ervaar.
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Hans,
Dat chemisch ontlakkingsmiddel komt ook in al de felsnaden en zal daar niet meer helemaal uit komen. Gevolg: bijtende werking gaat daar jaren door (Roest!).
Is een goede anti-roest behandeling geen beter idee?
Citroen!
Op de site van Autobeiserij hebben ze het over een ‘neutralisatie-bad’.
Ik neem aan dat daarmee de werking van het zuur ongedaan gemaakt wordt. En hoeveel ‘felsnaden’ heeft een chassis? Wel een aantal holle ruimten maar je zou in overleg met de beisterij een aantal kleine gaatjes kunnen (laten) boren om ervoor te zorgen dat alles goed leeg kan lopen.
Je kan ook eens kijken op www.autorestauraties.nl.
Rijden als een Godin in Nederland.
DriverD schreef:Hoi Hans,
Dat chemisch ontlakkingsmiddel komt ook in al de felsnaden en zal daar niet meer helemaal uit komen. Gevolg: bijtende werking gaat daar jaren door (Roest!).
Is een goede anti-roest behandeling geen beter idee?
Dit ís een goede anti-roest behandeling, zeker als je het vervolgens in de KTL laat zetten…
Wat betreft doorbijtend spul in de felsnaden: wordt inderdaad geneutraliseerd.
Reken wel op een flink bedrag… Denk aan een totaalbedrag rond de € 5000?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Persoonlijk geloof ik niet dat het “neutralisatiebad” alle bijtende vloeistof uit de felsnaden (dat zijn er overigens niet weinig!) van het chassis krijgt. En er zijn ook (nog) geen auto’s die al jaren geleden op deze manier behandeld zijn en zo mijn ongelijk bewijzen.
KTL is prima op een kale, nieuwe constuctie. Voor een oude, door roest aangetaste en vervuilde constructie als het chassis van de DS geloof ik er niet zo in.
Citroen!
DriverD schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat het “neutralisatiebad” alle bijtende vloeistof uit de felsnaden (dat zijn er overigens niet weinig!) van het chassis krijgt. En er zijn ook (nog) geen auto’s die al jaren geleden op deze manier behandeld zijn en zo mijn ongelijk bewijzen.
KTL is prima op een kale, nieuwe constuctie. Voor een oude, door roest aangetaste en vervuilde constructie als het chassis van de DS geloof ik er niet zo in.
Benieuwd waar je je geloof op baseert, staat overigens ook niet dat alle bijtende vloeistoffen verwijderd wordt maar geneutraliseerd, Of deze geneutraliseerde stof roest veroorzaakt weet ik niet maar dat moet toch ergens op te zoeken zijn. Ik ga een iedergeval eens verder informeren over deze behandelmethode aangezien het mij interesant lijkt om eens te proberen met een aantal deuren voor mijn ds.
Groet,
Mathieu.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Altijd interessant, ben geneigd de redenering van DriverD te volgen.
Ik trek het vergelijk met een middeltje om kaal worden te voorkomen…
Je weet eigenlijk vantevoren al dat de oplossing niet zo simpel is, anders was het allang uitgevonden , en er zijn toch altijd lieden die het wondermiddel voor een hoop geld verkopen
DriverD schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat het “neutralisatiebad” alle bijtende vloeistof uit de felsnaden (dat zijn er overigens niet weinig!) van het chassis krijgt. En er zijn ook (nog) geen auto’s die al jaren geleden op deze manier behandeld zijn en zo mijn ongelijk bewijzen.
KTL is prima op een kale, nieuwe constuctie. Voor een oude, door roest aangetaste en vervuilde constructie als het chassis van de DS geloof ik er niet zo in.
Waarom kan de neutralisatievloeistof niet op plekken komen waar de bijtende vloeistof wel komt?
Zijn er wel gevallen bekend van auto’s die ooit op deze manier ( onrtoesten en KTL ) zijn behandeld en waar de roest na kortere of langere tijd weer terug is gekomen? Oftwel is jouw ‘gelijk’ ooit wel eens bewezen?
Ik ben erg benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met de beschreven behandelingen op een DS chassis of carrosseriedelen van een DS.
vlietmansje schreef:Altijd interessant, ben geneigd de redenering van DriverD te volgen.
Ik trek het vergelijk met een middeltje om kaal worden te voorkomen…
Je weet eigenlijk vantevoren al dat de oplossing niet zo simpel is, anders was het allang uitgevonden , en er zijn toch altijd lieden die het wondermiddel voor een hoop geld verkopen
Hoi Vlietmans,
Soms zijn er uitvindingen die in het begin gewoon te duur zijn om te gebruiken, of zijn de bedrijven behoedzaam om te investeren in nieuwe technologieën waar misschien maar een kleine markt voor is. Daarnaast staat natuurlijk ook de ontwikkeling in de chemische industrie niet stil waardoor er nu misschien betere chemicalieën beschikbaar dan bv 10 jaar geleden. Een ander oerhollands voorbeeld is de klapschaats, die bestond al een tijdje ( was ook duur) dus de topschaatsers wouden er niet aan. Totdat een een poging waagde en won, tegenwoordig schaatst er geen topper meer op “gewone"schaatsen.Overigens heb ik geen prijzen gezien voor een zuurbad behandeling dus kan ook niet zeggen of het een hoop geld is.
Zoals ik al eerder schreef is het een interesante optie die zeker enige serieus onderzoek waard is en die het niet verdient door ongefundeerde meningen/opmerkingen in het verdom hoekje te komen
Groet,
Mathieu.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mathieu schreef:Zoals ik al eerder schreef is het een interesante optie die zeker enige serieus onderzoek waard is en die het niet verdient door ongefundeerde meningen/opmerkingen in het verdom hoekje te komen
Groet,
Mathieu.
Uhhhhh…. de meningen van DriverD kun je alles noemen. Maar ongefundeerd absoluut niet. Als er één persoon op dit forum ronddwaald die weet waar ie over spreekt is hij het. Alleen al vanwege zijn opleiding, beroep én banden met de autoindustrie…........
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Mathieu schreef:Zoals ik al eerder schreef is het een interesante optie die zeker enige serieus onderzoek waard is en die het niet verdient door ongefundeerde meningen/opmerkingen in het verdom hoekje te komen
Groet,
Mathieu.
Uhhhhh…. de meningen van DriverD kun je alles noemen. Maar ongefundeerd absoluut niet. Als er één persoon op dit forum ronddwaald die weet waar ie over spreekt is hij het. Alleen al vanwege zijn opleiding, beroep én banden met de autoindustrie…........
Hoi Waterman,
In de eeste plaats was dit in het algemeen bedoelt en dus niet specifiek, op Ddriver maar nu je hem noemt: als ik je goed begrijp heeft deze persoon ( weet zijn naam niet eens en ken hem dus ook niet personlijk) heeft dus een opleiding en werkt in de autobranch. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij alles weet! Net zo min als dat ik na 18 jaar ervaring als scheepwerktuigkundige alles weet over alle, nieuwe, techniek die in de maritiemewereld gebruikt worden. Als hij ( of wie dan ook) iets schrijft als: geloof ik, denk ik, dan noem ik dat ongefundeerd en die komen de discussie over de voors en tegens van het zuurbad niet ten goede.
Groet,
Mathieu
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DrvierD is docent aan de HTS autotechniek te Arnhem, dus ja, je kunt zeggen dat ie een opleiding heeft. Sterker nog, hij IS de opleiding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:DrvierD is docent aan de HTS autotechniek te Arnhem, dus ja, je kunt zeggen dat ie een opleiding heeft. Sterker nog, hij IS de opleiding.
Wat mij opvalt is dat de discussie over chemisch ontroesten en vervolgens galvaniseren/verzinken zo nu en dan opduikt op het forum. De tendens over het algemeen is dat er niet zo veel vertrouwen is in dit fenomeen. Dit is echter voor zover ik kan zien zuiver en alleen gebaseerd op theorieën.
Interessanter is de vraag wat voor praktijkervaringen er zijn met DS-en op dit gebied. Ik vermoed weinig, maar als er gevallen bekend zijn dan hoor ik ze graag.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Interessante discussie.
Heb in voorgaande jaren wel plaatwerkdelen gezien die op genoemde wijze behandeld zijn. Die plaatwerkdelen beginnen na verloop van tijd toch allemaal vanuit de felsnaden te roesten.
Vandaar mijn waarschuwing, die iedereen natuurlijk gerust naast zich neer mag leggen.
Citroen!