2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
zuurbad behandeling voor een chassis
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 06 oktober 2008 02:07 AM
  [ # 16 ]

Thanks DriverD voor de praktische onderbouwing van de theorie.

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 06 oktober 2008 02:18 PM
  [ # 17 ]

zuurbad behandeling voor een chassis

DriverD schreef:

Interessante discussie.
Heb in voorgaande jaren wel plaatwerkdelen gezien die op genoemde wijze behandeld zijn. Die plaatwerkdelen beginnen na verloop van tijd toch allemaal vanuit de felsnaden te roesten.
Vandaar mijn waarschuwing, die iedereen natuurlijk gerust naast zich neer mag leggen. Smile

verdomd interesant om deze gedachten te lezen. Het zou hier £1850 kosten voor reinigen en electrophoretic coating voor chassis, deuren en achterklep (nog niet duidelijk of dit inclusief spatborden zou zijn, maar alles wat aluminium is kost extra. Het dak van m’n ID is aluminium, maar voorlopig krijgt deze geen behandling). Hier is een link voor geintereseerde van wat er precies zou gebeuren: http://www.surfaceprocessing.co.uk/technical-process.html#ecoat

M’n chassis is nooit op de weg geweest en is van het eerste type, dus vrij schaars lijkt het me. Ik dacht nu de kans te neemen met schoonmaak en vinden of er enige roest plekjes zijn. En het coaten met electrophorescent lak lijkt me op eerste blik heel slim. Dit is de tegenwoordige techniek begrijp ik met al de nieuwe autos. Als je handmatig het lak eraf krijgt en dan zandstraald heb je ook ongeveer hetzelfde resultaat, maar je krijgt de box sections van binnen niet roestvrij.

De vraag geeft me toch nogsteeds wat dilemas.
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 oktober 2008 02:45 PM
  [ # 18 ]

Hans,

Is het een idee om het bedrijf om bewijs te vragen: Laat ze auto’s tonen die al jaren geleden door hen behandeld zijn. Of vraag referenties (een klantenlijst waar jij een aantal klanten van spreken die de behandeling al jaren geleden hebben laten doen).

Succes met de beslissing.

Citroen!

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 06 oktober 2008 10:03 PM
  [ # 19 ]

Of vraag in hoeverre ze garantie geven op de behandeling. Als ze er echt van overtuigd zijn dat je auto/chassis na de behandeling niet meer kan roesten, dan moeten ze hier niet moeilijk over doen.

Doen ze er wel moeilijk over dan zijn ze blijkbaar niet overtuigd van het resultaat.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 07 oktober 2008 12:32 AM
  [ # 20 ]

Ik zie niet zo waarom je dit enorme risico zou willen nemen met een blijkbaar zo uitzonderlijk mooi chassis. Het is toch al duidelijk bekend dat Dinitrol of vergelijkbare producten een prima anti-roestbescherming geven. Hier is veel ervaring mee en het is ook nog eens vele malen goedkoper. Bovendien hoeft de auto er niet voor gestript te worden.

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 07 oktober 2008 01:02 AM
  [ # 21 ]

zuurbad behandeling voor een chassis

inmiddels uit gevonden dat het inderdaad wat duurder is deze behandling te laten doen in Nederland. Aleen de kataforese voor het chassis is al €1500 (£1100) en de ferry met een aanhang is ook niet gering, speciaal als je van Harwich vaart.

Het is inderdaad goedkoop om gewoon te dynitrolen, maar ik voel me echt geneigd om het lak en bottom sealant eraf te halen, ookal doe ik het zelf met plamuur mes en een wire brush. Ik wil ook binnen de box sections kijken. Hoe weet je anders wat de ware conditie is van het metaal?

Referenties… goed idee.

In een laatse bericht van Surface Prep staat het volgende: “We as a company offer no warranty after Electrophoretic coating, generally every shell that leaves us will have further work or areas scotched back and we have no knowledge of anything that happens to a shell once it as left. Electrophoretic coat is designed to provide 1000 salt hour spray protection. When the shells have been in the chemical tanks they the go into an alkaline tank for 4 hours before being washed off, it then transfers to the car paint line and goes through a further 19 stages inclusive of pre rinses, and a full Zinc Phosphate before immersion into electro cathodic dip”.

Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 08 oktober 2008 02:58 PM
  [ # 22 ]

zuurbad behandeling voor een chassis

aangezien er controversie bestaat bij chemische behandlingen wou ik nog vragen wat de ervaringen zijn over handmatig schoonmaken en zandbestraling.
groet, Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 oktober 2008 03:45 PM
  [ # 23 ]

Zandbestralen is te grof. Je kan wel notenschillen of zoiets gebruiken.
In de balken kom je dan niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
HM 14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 25-02-2006

Gepost: 09 oktober 2008 12:33 AM
  [ # 24 ]

We hebben enkele chassisdelen laten beitsen. Ze staan al een half jaar onbehandeld in de schuur vanwege andere projecten, en er is niets mee aan de hand. Roestvorming in lasnaden (voor zover ik weet heeft een chassis geen felsnaden, deuren bv wel) is niet aan de orde. Wellicht is het wel goed het chassis niet direct te behandelen, maar eerst restjes uit te laten wasemen.

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=107724427&key=TGML7K6J

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 oktober 2008 02:27 AM
  [ # 25 ]

DS-chassis geen felsnaden?  stupid

Citroen!

Profiel  
 
HM 14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 25-02-2006

Gepost: 09 oktober 2008 08:18 PM
  [ # 26 ]

@Driverd: eigenlijk ben ik gek dat ik hier op in ga, maar goed. Dat icoontje van je vind ik redelijk irritant. Voor jou heb ik toch de moeite genomen uit de Dikke Van Dale van het woord felsen weer te geven (als we dan toch gaan vallen over definities):

felsen fel•sen /f’elsf(n)/
overgank. werkw.; felste, h. gefelst
1860 ‹Hd. falzen                 1       Ÿ      (smederij) (m.betr.t. blikwerk, zinken of ijzeren platen) omvouwen en vastslaan
de machine felst de bodem om de romp van de bus

En op encyclo.nl
Fels, felsnaad
Randafwerking van zinken, koperen of loden goten en dakbedekkingen waarbij het materiaal door vouwen of zetten een vlakke afwerking krijgt. Felsnaad: gevouwen of gezette verbinding van loden of koperen bladen onderling zonder gebruik van soldeer of klinknagels e.d.
Gevonden op http://www.agimoura.com/info.php?op=13&i

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 oktober 2008 08:35 PM
  [ # 27 ]

@herbert mooij: Ik vind jouw reactie op DriverD een stuk irritanter dan zijn emoticon, dus bij deze het dringende verzoek om normaal te reageren in het vervolg. Exclamation

Ik heb toch een stuk of 100 DS chassis hebben moeten restaureren in de tijd dat ik als monteur bij de diverse ds-garages werkte, en goh… wat vreemd dat zo’n ds chassis toch écht felsnaden heeft: aan de achterkant, rond het A-stijl gedeelte, de dakrand, achter de kriksteunen, IN de kokerbalken, etc. Je hebt zelf een chassis helemaal kaal gehaald, dus je moet ze toch tegen zijn gekomen Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 10 oktober 2008 02:43 AM
  [ # 28 ]

ik ben nu nieuwsgierig,
een conreet voorbeeld graag van een felsnaad. De puntlassen en dubbele plaatdelen heb ik in grote getallen gezien. maar een gevouwen deel niet. tenminste, nog niet. Is het ergens te vinden? ik heb een restauratie project met alles eraf, waar kijk ik?

.komma

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10366
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 oktober 2008 03:58 AM
  [ # 29 ]

Ik probeer maar wat olie op de golven te gooien. Ik denk dat in het chassis van een DS veel puntlasnaden voorkomen. Dat hoeven geen felsnaden te zijn. Wat betreft het achterblijven van chemicalien zal het m.i. weinig uitmaken of het een felsnaad of een puntlasnaad is!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 oktober 2008 10:53 AM
  [ # 30 ]
Dirkman schreef:

ik ben nu nieuwsgierig,
een conreet voorbeeld graag van een felsnaad. De puntlassen en dubbele plaatdelen heb ik in grote getallen gezien. maar een gevouwen deel niet. tenminste, nog niet. Is het ergens te vinden? ik heb een restauratie project met alles eraf, waar kijk ik?

Als je instapt moet je eens kijken hoe de sponning uitgevoerd is, omgezette profielen en daar weer een keertje strip omheen gezet. Volgens mij is dat een van de makkelijkste plaatsen om te illustreren.

Vermoedelijk wordt de discussie beetje onduidelijk door de opvatting wat het chassis precies is. De bodemgroep is dan wat anders (=minder) dan het chassis, denk ik.

knuffel

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook