3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
zuurbad behandeling voor een chassis
HM 14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 25-02-2006

Gepost: 10 oktober 2008 06:23 PM
  [ # 31 ]

@waterman771

Mag ik je verzoeken mijn irritatie over Driverd’s emoticon even te scheiden van de definitie van felsnaad?

Dank!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 oktober 2008 07:53 PM
  [ # 32 ]

Herbert,
Als je een probleem hebt met een mod of de actie van een mod kan je dat kenbaar maken per PB. NIET in het topic.

On topic: Er zijn meerdere omgefelsde randen in een ds, al dan niet gepuntlast.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 10 oktober 2008 08:06 PM
  [ # 33 ]

Terug naar beitsen/surface processing: ik heb ooit info ingewonnen bij iemand die zijn Fiat 600 Multipla-body had laten bewerken bij de autobeitserij. Hij was, ondanks de kosten (ik meen ca. 2.500,- euroos) errug blij met het resultaat. Maar we weten natuurlijk nog steeds niet hoe het zich houdt op de lange termijn…. (bedoelde multipla stond al ruim een jaar, gedeeltelijk gespoten, in de werkplaats en was nog perfect)

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 10 oktober 2008 10:13 PM
  [ # 34 ]

ik ben het echter wel eens.

.komma

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 11 oktober 2008 06:41 PM
  [ # 35 ]

volgende vraag stelt zich:
Zijn alle “felsnaden” makkelijk bereikbaar?
Zo ja is het een makkie deze uit te blazen bvb of extra te neurtaliseren.

En volgens mij kruipt dat afbijtspul dan ook tussen de punlassen in?
Als je ziet waar een DS chassis daadwerkelijk roest dan is dat op de plaatsten waar water blijft staan of zitten, en dus ook tussen de puntlassen in.

Het is duidelijk dat als een chassis dergelijke behandeling krijgt, het niet “effe” onderdompelen is en klaar.

Persoonlijk ben ik meer voor de volgende werkwijze:
roest zien = uitslijpen en nieuw inlassen. Goed inpappen met corroless en de lasnaden dichstrijken met fixall of dergelijk. Dan terug corroless en een laklaagje voor de kleur. Grof opschuren tussen elke verflaag voor optimale hechting.
Wink

Profiel  
 
bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 13 oktober 2008 12:06 PM
  [ # 36 ]

Nog even over de kosten van beitsen, althans in de UK: het blad Practical Classics restaureert een Jaguar Mk2 en ze hebben de koets laten dompelen bij ESP. Eerste behandeling kostte ruim 1100 pond, daarna ging het ding weer naar huis, waar er nieuw metaal ingelast werd waar nodig, daarna weer naar ESP voor een tweede zuurbad om de boel weer schoon te maken na al het laswerk (bijna 600 pond). Tenslotte werd hij voorzien van een anti-corrossie-coating (fosfatering?), wederom ruim 1100 pond. Kortom: het kost wel wat.

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 16 oktober 2008 02:12 AM
  [ # 37 ]

@hstaart

Goed en grondig bezig in ieder geval! Wat wordt het uiteindelijk? Een 60-er ID? Of wordt het chassis gebruikt voor een andere ds?

Profiel  
 
joskefox
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 24-02-2007

Gepost: 24 oktober 2008 03:45 PM
  [ # 38 ]

http://www.mitraco.be

hebben een ontlakkingsmethode =>chemisch alkalisch op 95°c

geen zuren Smile

misschien de moeite om na te gaan

i life my live one DS at a time…

Profiel  
 
HM 14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 25-02-2006

Gepost: 24 oktober 2008 03:55 PM
  [ # 39 ]

Met ontlakken krijg je volgens mij wel de lak, maar niet de roest weg, dit gebeurt in een zuurbad wel. Ik heb begrepen van Alfred Stegeman van Cleancoat dat met ontlakken de roest wel ‘krokant’ wordt en daardoor makkelijker te verwijderen is. Je blijft echter zitten met eventuele roest in de holle ruimtes.

http://www.cleancoat.nl

Profiel  
 
joskefox
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 24-02-2007

Gepost: 24 oktober 2008 04:02 PM
  [ # 40 ]

ik volg de topics over ontroesten en dergelijke al een tijdje en inderdaad de meningen lopen uit elkaar..

maar vooral onzkerheid overheerst blijkbaar als het komt bij al die baden enzo Smile

nu ik heb eens gebeld paar maand terug naar mitraco…kwa kostprijs zou een chassis ontlakken komen op een 500euro en per plaatwerk stuk zoals deur, schermen ed zou het komen op een 90euro per deel.

je houd een schoon kaal chassis over waar alle mankementen te zien zijn kwa roest dan Smile

i life my live one DS at a time…

Profiel  
 
joskefox
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 24-02-2007

Gepost: 05 november 2008 12:07 AM
  [ # 41 ]

update over mitraco Smile

ik heb een telefoontje gedaan deze middag voor meer info en prijs Smile

prijs bedraagt rond de 1200euro voor het chasis en plaatwerk in een bad te laten gaan

dit dient echter enkel om alle laklagen en vuiligheid eraf te halen en geeft geen effect op de reeds aanwezige roest zoals men dat wel heeft bij zuurbaden

dus deze is zelf aan te pakken Smile

bij de behandeling van mitraco vormen achtergebleven restante in holle ruimtes geen risico voor verdere roest vorming

ik vond dit best intressant als je rekent wat voor tijd je zelf steekt in het opschuren van plaatwerk…

eens je een mooi blank chasis hebt zie je meteen ook de plaatsen waar roest zijn werk heeft gedaan

ik mag als wijze van proef een plaatwerkdeel deze behandeling laten doorlopen

i life my live one DS at a time…

Profiel  
 
HM 14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 25-02-2006

Gepost: 22 november 2008 03:07 PM
  [ # 42 ]

vanmorgen opgehaald van autobeitser

 

laatste 5 foto’s

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2975
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 november 2008 07:20 PM
  [ # 43 ]
herbert mooij schreef:

vanmorgen opgehaald van autobeitser

laatste 5 foto’s[/img]

Bij sommige naadjes lijkt er al roest te zitten. Hopenlijk alleen maar oppervlakte roest. Hoe ga je nu verder?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 22 november 2008 09:36 PM
  [ # 44 ]

zuurbad behandeling chassis

hallo allemaal
ik zal ook nog maar een duit in het zakje doen
ik ben al ruim 30 jaar in de citroen werkzaam als zelfstandige
ds cx 2cv gs en ouder jonger is geen oercitroen

wat je ook doet aan behandeling tegen roest maakt op zich niet zoveel uit
je moet het alleen bijhouden cq herhalen afhankelijk van het gebruik cq stalling van je auto
[ je kunt je remmen compleet vernieuwen invetten etc maar als je daarna je auto weer 3jaar in de stalling zet kun je er gif op innemen dat je remfunctie na 3 jaar niet 100 procent werkt ]
een beetje kibbelen over wat nu wel of geen fels naad is of niet helpt ook niet echt
het echte probleem zijn de holle delen en delen die elkeer overlappen
dit laatste is overal waar plaat delen bijelkaar komen dus vloer aan balk etc
dus de complete auto !!
over de holle ruimtes nog maar te zwijgen deze zijn inwendig vaak ook nog verstevigd met tussen schotjes schuine stipjes en weet ik niet wat
[nu ja ik weet het wel maar kom ook nog wel eens een verrassing tegen]
neem bvb je achterwiel ophanging die doos waar je draagarm naar binnen in het chassis gaat
daar zitten al een aantal schotjes in zijn verstevicd met dubbele plaat
etc
aan de buiten kant zitten dan die halve buisjes met een schoteltje waar je aanslagrubber in de hoogste dan wel laagste stand tegen aan rust
welnu deze zijn hol en lopen gedeeltelijk weer naar binnen in je doos waar dus die draagarm in zit
hallo hallo kunt u het nog volgen ja ??
even verder naar achter zit dan die holle koker waar je veercylinder inzit
daar boven zit dus ook weer hol en verstevigd met dubbel plaat en dan je binnen scherm wat weer op de bodemplaat staat etc etc etc

zo gaat dat de hele auto rond !![ ik heb heel wat ds en uit elkaar geslepen op de meest vreeee…mde manieren
dan kun je wel concluderen dat e.a. zeer gecompliceerd in elkaar geschoven zit daar is echt hheee…l goed en lang overnagedacht

de in dit topic eerder vermelde deurlijsten zijn inderdaad ook zo een mooi voorbeeld

het grote PROBLEEM is dat de holle delen van groot tot klein bij dompelen
VOL lopen in een mum van tijd en nooit never niet weer helemaal leeglopen !!!!!!

plaat delen die elkaar overlappen [wel of geen felsnaden ] gaan een capilaire werking vertonen en zuigen dus hun gezamelijke naden vol en laten niet het vocht zomaar weer los

holle delen waar dan al zuur of beits of iets anders in zit lopen daarna niet meer vol met een neutralisatie middel
naden [fels en overlap ] idem dito !!!

verzinken danwel galvaniseren geldt eigenlijk het zelfde verhaal voor
waar dan ook nog het probleem van torderende en trillende plaat delen
tijdens het rijden bij komt
uit endelijk zal het zink zich los maken van de plaat waar door je dan weer een capilaire werking krijgt tussen het zink en de plaat [water kruipt hier dan weer tussen ik heb vaak mooie gs jes gehad met perfecte bodem waar bij nadere inspectie bleek dat de bodem alleen nog maar uit coting bestond en het ijzer compleet wegeroest was ]

mijn remedie is gewoon goed ml wax of olie [lijn conserverings etc ] gebruiken liefst zomerdag bij 30 graden buiten
dit regelmatig bijhouden en weten waar je het in moet spuiten cq ingieten
er zijn maar weinigen die dit echt weten
zelfs de officiele tectylvoorschriften van citroen zijn niet voldoende !!

en rijden met die hap daarmee fohn je hem regel matig lekker droog !!
zo nu heb ik kramp inmijn handen en hoofd
ik kan sneller een spruitstuk vervangen dan zo een stukje tekst typpen
dus ga nu niet zeuren over woordkeus leesteken hoofd letters etc
iemand die echt geintreseerd is in wat ik wil vertellen bijt maar even door de zure appel heen om dit te lezen dan wel te begrijpen
ik ben al heel lang bezig met citroen en heb het ook nog lang niet allemaal gezien
veel succes met jullie projecten
simon algra

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 23 november 2008 02:42 AM
  [ # 45 ]

Ik ben geen deskundige op het gebied van chemie maar als je de diverse mogelijkheden bekijkt dan is er geen enkele methode die niet de nodige nadelen heeft.
Chemisch ontlakken: waarschijnlijk gebruikt men gewoon caustic soda. Nadeel alle verf (behalve 2K lakken) wordt losgeweekt. Met als gevolg geen enkele bescherming dus ook niet meer in de balken. De vraag is dan hoe krijg die bescherming terug want de roest die er was is er nog steeds en heeft vrij spel. Plaatsen waar het ontlakkingmiddel achterblijft en opdroogt (gekristalliseerd) zijn niet te beschermen en zullen altijd vocht aan blijven trekken.
Zuurbad:  hiermee krijg je zeker de roest mee opgelost en dit zal ook de eventueel aanwezige caustic soda neutraliseren maar restanten van het zuur blijven vreten ook nadat ze zijn opgedroogd zoutkristallen trekken nu eenmaal vocht aan uit de lucht.
Verzinken: Eigen ervaring is slecht. Ooit spatbord van een moter laten verzinken. Hierin liep een buis voor de bekabeling. Zelfs na het zinkbad ( meer als 400 graden) zat deze buis nog vol zuur.
Ik sluit me dan ook aan bij de voorlaatste schrijver. Goed behandelen en blijven behandelen.
Martin

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook