1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Vermond’s BX 1.6 tri: loopt wel, maar niet echt lekker.
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 oktober 2008 07:37 PM

Hey mensen,

ik heb even m’n eigen topic geopend over m’n tri, waar ik sinds aankoop welgeteld 1,5 km mee gereden heb Smile. Deze dus:

Na wegrijden bij de koper wilde ik het tankstation oprijden, maar daar viel de auto dus uit en was met geen mogelijkheid meer te starten. Ik reed toen zachtjes in z’n 2. We hebben snel nog een aanhanger kunnen regelen.
Eerste idee was de ontsteking, want er was geen vonk. Na meten kwam de conclusie dat de ontsteking kapot moest zijn. Na demonteren en openmaken zag deze er van binnen ook niet goed meer uit, zat wat troep in in de zin van een paar kleine ijzerstukjes. Hierna heb ik voor 25 euro een 2e handse gekocht en erop gezet (dit kan volgens mij ook maar echt op 1 manier?). Er was nog steeds geen ontsteking. Ook klonk de motor raar tijdens starten, beetje metaal op metaal idee.. Ik heb de verdelerkap eraf getrokken en de rotor draaide helemaal niet rond tijdens starten…. Snel de distributiekap eraf geschroefd en jahoor! Riem kapot!  Sad

Nou ben ik mezelf aan het afvragen of de distributieriem het probleem was bij de eerste keer uitvallen, of dat deze later kapot is gegaan. Want ik heb het idee dat de motor pas met die nieuwe ontsteking anders is gaan klinken.. Al kan dat ook tussen de oren zitten, want er zat elke keer een aardige tijd tussen het sleutelen.

Vraag aan de experts hier, is dit waarschijnlijk einde oefening? De motor is (naast de ditributieriem) goed onderhouden geweest en de riem is op lage snelheid kapot gegaan. Daarna is wel heel vaak geprobeerd te starten. De km-stand is 92000.

Ik wist overigens dat de riem nog niet vervangen was en wist dat ik dat snel moest doen, maar dit is wel heel toevallig dat hij na 1.5km sneuvelt (zeker voor de verkoper Confused).

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 oktober 2008 07:45 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je wel eens een nieuw riempje kan proberen. Ik heb ooit met een vuile GTi een geknapte riem gehad, na montage van een nieuwe riem kon er gewoon weer gereden worden.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 05 oktober 2008 07:48 PM
  [ # 2 ]

Tsja, als de distributieriem er af ligt heb je volgens mij ook geen ontsteking meer…
Ik heb gehoord dat sommigen geluk hebben en er mee wegkomen zonder motorschade (hierboven alweer een voorbeeld), hopelijk ben jij daar een van.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het boze opzet is geweest van de verkoper. Als de riem slecht was en de wagen een tijd stil heeft gestaan was de kans op pech na een paar meter rijden vrij groot. Succes d’r mee in elk geval!

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 05 oktober 2008 08:09 PM
  [ # 3 ]

Zoals goed als ik weet kan er niks gebeuren bij deze blokken. Schroef anders klepdeksel eraf, dan zie je snel of er een klep een klap heeft gehad.

Is dit wat men noemt domme pech?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 05 oktober 2008 08:44 PM
  [ # 4 ]

Je kunt de klep speling meten , als er kromme klep/steel in zit is de speling veel groter.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 oktober 2008 09:11 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de veelal positieve antwoorden Wink. Ik ben erg benieuwd. En ik denk zéker niet dat het opzet is van de verkoper, het is gewoon stom toeval, zo stom dat ik er zelfs om kan lachen Smile.

Als het wat beter weer is schroef ik het klepdeksel eraf.

Gaat goed zo, met 4 BX’en waarvan er geeneen rijdt op het moment Very Happy.

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 05 oktober 2008 09:20 PM
  [ # 6 ]

Een vraagje:

Heb je er wel een nieuwe distributieriem op laten zetten? Dat kan je natuurlijk ook doen, en kijken of de motor het dan wel doet.

Je kan je BX ook laten nakijken door een professional. Wink

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 oktober 2008 09:45 PM
  [ # 7 ]

Het is geen vrijlopende motor, maar er zijn bij de 1.6 motoren genoeg ervaringen genoeg bekend van “nieuw riempje en gaan”..

Gewoon proberen dus.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 oktober 2008 09:50 PM
  [ # 8 ]

Mooi! Weer een uitdaging Smile.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 05 oktober 2008 10:07 PM
  [ # 9 ]

en anders een ander koppie erop, en alsnog gaan…..

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 oktober 2008 01:32 AM
  [ # 10 ]

Een echte mooie bruine met 92000 km’s… en dan dit. Succes ermee, we helpen je hopen dat het meevalt!

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 06 oktober 2008 01:55 AM
  [ # 11 ]

tja al zou de kop defect zijn., daarvoor gaat die bruine schone bx toch niet uit de RDW bestanden?

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 06 oktober 2008 02:18 AM
  [ # 12 ]

Ik ken ook nog een voorbeeld van een vuile 1.6 die het na een nieuwe d-riem nog een paar keer een auto-cross volgehouden heeft Razz Laughing
(dan wel in een 205)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 06 oktober 2008 03:06 AM
  [ # 13 ]

haha oke dan.

Als de motor niet meer te repareren valt dan zet ik er zohiezo (op een keer) een andere motor in. Slopen zal niet snel gebeuren.

Jammer genoeg zit ik door de weeks niks te doen (te studeren) in Eindhoven en kan dan niet sleutelen, best frustrerend.. Komend weekend weer..

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 06 oktober 2008 03:16 AM
  [ # 14 ]

Gewoon een nieuw koppie erop knallen als het al zo erg is. de 1.6 uit de TRI is echt een waanzinnig prettig motortje.
En met zo’n KMstandje zal ie zekers nog niet op zijn lijkt me!

Kan het trouwens zijn dat ik laatst jouw BX ook op de Fontys parking zag staan?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 06 oktober 2008 03:58 AM
  [ # 15 ]

Laatste keer dat ik geweest ben was zo’n 2 weken terug. Ik was met de grijze Cannes, waarmee ik toen de laatste week van de apk zonder uitlaat reed, erg komisch.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook