Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De ontsteking ga ik goed zetten als het ‘main’ probleem is opgelost. Ik heb de compressiewaarden van een 16v even uit het draadje van Vortex gehaald:
Vanaf distributie zijde :
Cilinder 1 : 12 bar.
Cilinder 2 : 13 bar.
Cilinder 3 : 12 bar.
Cilinder 4 : 13 bar.
Wat zou ik met mijn 1.6 moeten halen qua druk? 11- 12 bar? Zoja, dan ga ik eerst nog een andere compressietester proberen, want deze was zo’n 30 jaar oud. Zou toch jammer zijn als ik een andere kop moet scoren, want dan staan er straks 2 in de tuin niks te doen. Dan moet ik maar eens met de 16v gaan rijden.
@Alcyone, ik denk dat de grijze afscherming op de bougiekabel mij nu wat beschermd heeft. Ik zal volgende keer wat veiligheidsmaatregelen treffen. Jij bent trouwens degene die dit ook gezegd had op YouTube?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Marcules, de d-riem staat goed, dat heb ik gisteren nog gecontroleerd.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ja ik heb geschreven onder je youtube filmpje. Ik bedoelde niet zeikerig te doen, vond het gewoon nogal eng.
Vroeger, in de tijd van contactpunten was er een max aan de op te wekken spanning in de bobine, omdat anders de condensator het niet zou kunnen bolwerken en er alsnog vonkvorming op zou treden tussen de punten. Een tik van een brommerontsteking is niet fijn, maar niet meer dan dat.
Sinds de invoering van de Hall-sensor en versterkermodule ligt de spanning veel hoger en is een directe schok door je lichaam potentieel dodelijk.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Alcyone, tips om een eventuele dood te voorkomen worden altijd aandachtig gelezen.
Verder heb ik tijdens de compressietest niet het gas volledig ingeduwd. Kan dit nog uitmaken? Als ik zelf zou redeneren zou ik zeggen dat hij minder lucht de cilinder in laat, en dus minder lucht comprimeert tijdens de compressieslag, en dus een te lage waarde krijgt op de meter.
Ja dus, heb je trouwens bij warme of koude motor gemeten? (maakt ook nog uit)
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gais schreef:Ja dus, heb je trouwens bij warme of koude motor gemeten? (maakt ook nog uit)
Wat betreft gasklep: dat het uitmaakt snap ik wel, de vraag is of het in dit geval verwaarloosbaar is en de waarden zohiezo (iets) te laag blijven. En met verwaarloosbaar bedoel ik of je kan concluderen of de kleppen niet of wel krom zijn.
Het is met warme motor gemeten.