Toch wel fijn zo’n clubje autofabrikanten. Stellen voor om alle auto’s van 8 jaar en ouder maar te slopen. Dat is goed voor het milieu. Ja, en geweldig voor hun portemonnee. Wel een briljant plan met de dalende autoverkopen in het achterhoofd…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Re: Dahag XM, BX, Xantia, Eend, etc
Ja natuurlijk, slopen van die hap is absoluut goed voor de productie van nieuwe modellen.
Jammer alleen dat die nieuwe auto’s niet leuk zijn. En dat straks niemand meer een lening kan krijgen voor een nieuwe auto.
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Dus mijn Xantia van 10 jaar oud,met net 100.000 km ervaring is ten doode opgeschreven
Jammer maar hier is natuurlijk ook wat voor te zeggen:“Als je die allemaal vervangt door nieuwe auto’s, scheelt dat 20 megaton uitstoot van het broeikasgas CO2 per jaar. Dat komt neer op 4,5 procent van de totale uitstoot van passagiersauto’s in die landen”
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-07-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
En het produceren van al die nieuwe auto’s die onze dames dan moeten gaan vervangen gaat tegenwoordig zonder uitstoot van CO2? De techniek gaat snel, als je even niet oplet.
Ik zie nooit berekeningen hoeveel CO2 nu uitgestoten wordt bij de productie van een nieuwe auto, maar ik vermoed dat ik van de uitstoot van ééntje best nog een heel tijdje in mijn voiture kan toeren.
Re: Dahag XM, BX, Xantia, Eend, etc
mpostma schreef:En dat straks niemand meer een lening kan krijgen voor een nieuwe auto.
Welke gek gaat er ook een lening afsluiten om een auto te kopen
Ik heb wel eens ooit een onderzoek gezien waarin vermeld stond dat de productie van een auto veel vervuilender was dan dat de auto tijdens zijn periode op de weg kan vervuilen.
Dan is het dus belangrijk om zo lang mogelijk met een auto te blijven rijden!
Eric Vertogen schreef:Ik heb wel eens ooit een onderzoek gezien waarin vermeld stond dat de productie van een auto veel vervuilender was dan dat de auto tijdens zijn periode op de weg kan vervuilen.
Dan is het dus belangrijk om zo lang mogelijk met een auto te blijven rijden!
DAt heb ik dus inderdaad ook gelezen.
Hebben we het nog niet eens over al die zooi die vrijkomt bij het slopen van dat ding.
Ik heb wel meer gelezen O.a. dat je nooit bedrijven moet vertrouwen die het milieu als verkapt verkoopargument gebruiken
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Al die oude auto’s op de weg houden is juist hartstikke gunstig… dan is de olievoorraad sneller op en wordt er meer haast gemaakt met alternatieven.
En wat is er nou fijner dan de geur van uitlaatgassen uit een oldtimer? Beter dan al die smogzooi in HongKong!
Oh ja, die ouwe bak van mij is nog altijd stukken zuiniger met brandstof dan de modernste Hummer. Zo!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Wat een goedkope marketingstunt zeg. Als ze werkelijk CO2 uitstoot willen beperken leggen ze zichzelf direct een produktieverbod op en stoppen wij met onszelf te vervoeren via transportmiddelen waarbij de ouderwetsche verbrandingsmotor wordt gebruikt.
Helaas ligt dan de economie in 1 keer plat.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
hogervp schreef:Helaas ligt dan de economie in 1 keer plat.
Patrick
Dan is dit toch het uitgelezen moment, heel diep kan het dan toch niet meer vallen
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Wat een onzin weer. Alsof het slopen van al die oude auto’s en het produceren van nieuwe geen extra milieubelasting met zich meebrengt…
Recyclen is nog altijd milieuvriendelijker: koopt eenen tweedenhandsch automobiel!
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
De toename van de CO2-uitstoot door autoverkeer wordt voor de periode tot 2012 geschat op 9 tot 13%. Minder dan verwacht, doordat automobilisten zuiniger rijden. (ik denk doordat o.a. de brandstof duurder word)
Daar komt bij dat China verantwoordelijk is voor tweederde van de CO2-toename op deze planeet sinds 2000.
Die chinesen/jappen zijn dus niet alléén slecht voor de file’s maar ook nog eens voor het millieu
(Behalve de afhaalchinees)
Dus zolang wij Frans blijven rijden…. tja wie doet ons wat Dus NIKS DAHAG
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Er stond meende ik in diezelfde tekst in de krant dat de autofabrieken aan het lobbyen waren om deze maatregel er door te drukken. Dit zou ook veel werkgelegenheid scheppen.
Nu moeten ze juist veel ontslaan.
Overigens kan ik dan maar met de brommobiel want een auto van 8jr auto is mij te duur in aanschaf. De volvo was de duurste auto en dat vond ik al heel wat.. 2700 euro.
Maar ja. Anders moest ik een andere baan zoeken, want mijn werk vereist een goede auto.
Tot dan toe betaalde ik hoogstens een tiende, 250 euro, voor een auto.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Mulder schreef:Wat een onzin weer. Alsof het slopen van al die oude auto’s en het produceren van nieuwe geen extra milieubelasting met zich meebrengt…
Kun je de kwalificatie “onzin” staven met relevante cijfers?
De ene (autolobby) zal beweren dat een auto in zijn leven meer milieubelasting oplevert dan tijdens de productie. De andere (de berijder van een oude auto) beweert dat de productie veel meer milieubelasting veroorzaakt dan deze tijdens zijn actieve leven.
Natuurlijk hangt dit ontzettend af van hoe de auto geproduceerd wordt, hoe de auto gerecycled wordt aan het einde van zijn leven.
Hoeveel onderdelen heb je nodig om een auto aan de gang te houden. Een ondeugdelijke wagen die elk jaar half gereviseerd moet worden presteert hierin minder gunstig dan een degelijke wagen die nauwelijks nieuwe delen behoeft
Welk effect op het milieu heeft de uitstoot van een auto
Het winnen van brandstof heeft ook consequenties op het milieu
Dit hangt ook weer af van plaatelijke factoren. Een litertje vers geraffineerde diesel in dubai heeft minder verplaatsingen ondergaan dan hetzelfde litertje in Zuid-Afrika.
Auto’s in Kenia worden tot op het bot gerecycled. Als een veerpoot in 4 stukken ligt dan maken ze er nog wel weer een tafel van. daarentegen is de uitstoot door slecht onderhoud en slechte brandstof gigantisch.
In Midden Zweden is het lokale effect van uitstoot middels NOx en CH echt nihil. In Rotterdam of Mexico-City is dat een groot probleem. Daarentegen telt de CO2 uitstoot even hard op mondiaal gezien.
Vragen vragen vragen….
Hier in België proberen ze al jaren om je oude (8jaar is oud in hun ogen) wagen door de pers te halen, elk merk geeft wel een premie van 1500€ of meer voor je oude bak.
Denk maar aan die pracht BX die hier laatst te koop stond voor 1500€(zoveel kreeg hij dus ook als premie).
Maar inderdaad bestaan er cijfers van hoeveel CO uitstoot er is om een nieuwe wagen te maken. En dat is gigantisch.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017