hallo,
vandaag heb ik een xantia 1.8i break gekocht uit 1996, met lpg g3, net een beurt gehad en vanalles vernieuwd, 235.000 km. Heerlijke auto, met een paar kleine puntjes die ik aan het forum wilde voorleggen:
* bij lage toeren hapert ie wel eens op lpg, inhouden bij optrekken voor 2 sec, dan pakt ie weer op. Is dat bijv. vuil in de verdamper?
* op lpg loopt ie 500 tpm stationair terwijl op benzine 750. ik vind 500 erg laag, kan ik dat verstellen naar 750?
* de buitenspiegel is wat gammel, is dat makkelijk te vervangen als ik bij de sloop een andere haal?
* de afstandsbediening van de centrale vergrendeling is kwijt, en er zit een ander deurslotje in de bestuurdersdeur, vorige eigenaar heeft ooit sleutels verloren. Kan ik een universele afstandsbediening regelen of iets dergelijks? Alle sloten vervangen vanuit een sloper lijkt mij ook een hele klus…
dat was het voor zover ik nu weet. De auto rijdt verder heerlijk, zij het wat traag op gang komen, maar zeer comfortabel![/list]
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij de Citroën-dealer kan je radiografische afstandbedieningen kopen die Plug-and-play zijn. Dan hoef je alleen de orginele ontvanger (tussen de stoelen) eruit te halen en te vervangen door de nieuwe. Met 2 afstandbedieningen kostte me dat 81 euri, vorige week bij de dealer in Zevenaar. Werkt perfect.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Re: xantia gekocht, wat tips gevraagd!
Haperen op lage toeren bij koude motor is meestal de stappenmotor. Heb je een 8 of 16 kleppert? Groot verschil in zowel plaatsing als uitvoering van stappenmotor.
Stationair toerental is niet af te stellen. Dit wordt geregeld door de ECU in samenwerking met diverse sensors en jawel de stappenmotor.
Buitenspiegel vervangen is een fluitje van een cent. Deurbekleding losmaken en enkele schroeven eruit draaien. Meeste gepiel is om de bediening voor de spiegelverstelling weer goed te krijgen. Alles bij elkaar halfuurtje werk.
Afstandsbediening zie post DriverD.
Veel plezier met je Xant
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
8 klepper op lpg uhhh kleppen stellen. Aardig klusje weet ik inmiddels.
Stappenmotor kun je ook eerst proberen te reinigen.
Gr Jaap
ok, kleppen stellen. Kan ik ergens vinden hoe dat moet bij deze xantia? Heb veel ervaring met auto’s waarmee je handmatig de kleppen kan verstellen, maar geen ervaring met plaatjes. Ergens een handleiding ofzo te vinden?
Over stationair draaien en haperen: op benzine start hij prima, trekt goed op en loop mooi stationair, op lpg is dat allemaal wat minder, vandaar dat ik aan de verdamper of lpg afstelling dacht.
Als het de stappenmotor zou zijn, dan doet ie het toch ook op benzine niet lekker?
Kijk ook even voor tips op deze sit http://www.xantiaclub.net/ :
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
M'thijs schreef:ok, kleppen stellen. Kan ik ergens vinden hoe dat moet bij deze xantia? Heb veel ervaring met auto’s waarmee je handmatig de kleppen kan verstellen, maar geen ervaring met plaatjes. Ergens een handleiding ofzo te vinden?
Over stationair draaien en haperen: op benzine start hij prima, trekt goed op en loop mooi stationair, op lpg is dat allemaal wat minder, vandaar dat ik aan de verdamper of lpg afstelling dacht.
Als het de stappenmotor zou zijn, dan doet ie het toch ook op benzine niet lekker?
Dat laatste is helemaal juist en valt dus af.
Je hebt een 8 klepper neem ik aan?
Begin eerst even met nieuwe bougiekabels (45 euro) en nieuwe bougies.
Ook het bobineblok kan problemen geven omdat er haarscheurtjes in kunnen komen en zo krijg je overslag naar je motorblok.( even een isolatieplaat tussen je bobine en motorblok plaatsen )
Op lpg is dit nu eenmaal eerder merkbaar dan als ie op benzine rijdt.
Als ie het dan nog heeft dan moet je het mi in de verdamper zoeken.
Gezien je km stand kan je membraam wat hard geworden zijn.
Deze vervangen verricht meestal wonderen.
S^6
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
bedankt!!
Ga ik doen!
Schrok vanavond toen ik olie peilde, bleek veel te laag te zijn!
Nu weet ik dat de auto naar Hongarije is geweest met caravan erachter en gezin erin, dus zware omstandigheden. Kan dat resulteren in overmatig olieverbruik? Lijk mij aannemelijk!
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Neuh, Lijkt mij niet. Hoger brandstofverbruik ja, olie nee.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
stappen motor kan WEL, omdat een auto op gas veel gevoeliger is als op benzine
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
katuut schreef:stappen motor kan WEL, omdat een auto op gas veel gevoeliger is als op benzine
OK, jij hebt er ervaring mee zo te lezen.
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Stappenmotor kan inderdaad want op gas loopt ie bij mij veel minder stationair dan op benzine. Maar ook als de klepjes gesteld moeten worden kondigt dit zich meestal aan door minder stationair lopen op gas. Tenminste bij mijn 8v Xantia.
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
alvorens over te gaan op het lukraak vervangen van onstekingsdelen en/of stappenmotoren: eerst compressie meten. 1,8 8v en lpg, weten jullie nog
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Overigens bedenk ik ineens dat de de bougiekeuze ook wel invloed heeft. De mijne rijdt gewoon slecht op de geadviseerde NGK bougies. Ik gebruik de goedkoopste Bosch Super Plus maar vervang ze wel elke 5000. Ze kosten een tientje de 4 dus dat is te doen.
Gr Jaap
Ben je al wat verder in het oplossen van je probleem?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
waterman771 schreef:alvorens over te gaan op het lukraak vervangen van onstekingsdelen en/of stappenmotoren: eerst compressie meten. 1,8 8v en lpg, weten jullie nog
Die houden niet zo erg van elkaar, hè?
Maar daarentegen zou hij dan onderhand op benzine ook beroerd moeten lopen, lijkt me.
Wat voor een LPG-installatie zit er in? Toch niet weer iemand met een AG…
Ries schreef:
Wat voor een LPG-installatie zit er in? Toch niet weer iemand met een AG…
Is daar wat mee dan?
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000