Dank je Patrick, erg duidelijk, nu weet ik dus dat ik de achterklep moet fixen ivm vocht!
Nog even over mijn lpg-hapering: heb zojuist eens goed gekeken, het is een AG 2000 DGC systeem. Via dit forum en overig internetten begreep ik dat ik dan mazzel heb, dat DGC beter schijnt te zijn dan DGI. De gasboer zei ook dat van DGI niets meer van onderdelen te verkrijgen zijn, in tegenstelling tot DGC… Nou ja, morgen weet ik meer over lpg.
Dat geluid: komt echt vanaf de cilinderkop, niet de uitlaat bij kantelen ofzo. Op de kop staat met zilverstift: “Kop verv, kleppen gestld + distr. verv. feb 7”
Dus dat is mooi, betekent dat de kop, kleppen en distributie nog maar 10.000 km geleden zijn gedaan. Het afgelopen jaar is er namelijk niet veel mee gereden, blijkens de km-stand van de apk-rapporten…
Goed nieuws: motor loopt weer als een zonnetje, op gas en benzine. Bleek dat de rubberen mof waar de gasring in zit iets scheef zat en valse lucht aanzoog / lpg ontsnapte. Het verbruik was ook erg hoog. Zag het zelf gelukkig. Dus de boel losgehaald, meteen stappenmotor en gasklephuis losgemaakt en gereinigd (was pikzwart vanbinnen, nu weer glanzend) en de boel weer netjes gemonteerd. Hij loopt nu keurig 1000 toeren, pakt goed op, schikt niks meer en heeft ook nog eens beter vermogen, en hopelijk een gunstiger verbruik dan 1:7.
Dat geluid was volgens een monteur een hitteschild dat resoneerde, niks ernstigs. Dus: karren met die bak!
Ben blij, dus toch een goeie koop, met een andere cilinderkop en distributie er al op!
Misschien nog eens de kleppen checken! Is dat een kwestie van kleppendeksel los, motor in z’n vrij, nokkenaspoelie verdraaien en meten?
Kop net gereviseerd dus dan ben je een mazzelaar. Je kunt wel ff voorruit, ook met een 8v.
Als je echt veel km’ers gaat rijden zou ik wel iedere 10 a 15.000 ff de kleppen controleren want de zittingen slijten gestaag heb ik gemerkt.
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Zoals ik al zei: 1.8 op gas met meer dan 2 ton gegroet…
En jij bent de ware mazzellaar dat de vorige eigenaar al de kop heeft laten vervangen.
Kun je weer een tonnetje vooruit.
Idd wel de klepspelling in de gaten houden, maar je hebt nu wel kans dat de kop ‘aangepast’ is voor gas als die vervangen is
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:
Idd wel de klepspelling in de gaten houden, maar je hebt nu wel kans dat de kop ‘aangepast’ is voor gas als die vervangen is
Is dat een kwestie van kleppendeksel los, motor in z’n vrij, nokkenaspoelie verdraaien en meten? Zelf gemakkelijk te meten?
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Zo iets is het wel ja. Enige verschil is dat bij een 8 klepper het luchtfilter op je kleppendeksel is gemonteerd. dat moet er dus eerst af.
En let er bij het terugmonteren wel op dat je de klepdekselboutjes niet te vast mag aandraaien. 10Nm is genoeg, anders breken ze af en dan heb je ook problemen.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Okiedokie, maar eens doen dan op een zaterdagmiddag ofzo.
Zou wel ff de bougies er uit draaien anders krijg je hem slecht rond. Moet je hem door de compressie duwen.
Pas op met het losdraaien van je kleppendeksel want de tapeinden van je nokas draaien wel eens mee. Dan gaat ie ongelijk los en kraakt het kunststof. Alles wat gewoon los gaat eerst losdraaien dan de meedraaiers gelijkmatig steeds een stukje zodat ie gelijkmatig op alle punten gelicht wordt.(’:shock:’)
0.4 uitlaatklep
0.2 inlaatklkep
beiden koud te stellen.
Met terug monteren van de kleppendeksel oppassen dat de ringetjes in de gaten van het kleppendeksel er netjes inzitten. (willen nog wel eens op het tapeind blijven hangen) en kraakt het wanneer je het deksel vast zet.
Zet ze niet te vast want als je een meedraaier hebt draai je zo het tapeind in het aluminium van je kop kapot. Beter haal maar vast een helicoil 7 mm als je daar aan kunt komen. Mijn ervaring is dat je er zo een kapot hebt. Mijn laatste kleppenstel actie 4 helicoils. Ik geloof dat er nu in ieder tapeind in de kop een helicoil zit. Voordeel is dat dat niet meer kapot gaat
(’:roll:’).
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Met een momentsleutel op 10Nm vastzetten. Spaart je een handvol helicoils
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
heb misschien toch te vroeg gejuigd: lpg-verbruik is 1:7 (snelweg)!!!
Da’s allesbehalve ok lijkt mij…
Ik haal 1 op 10 gemiddeld met mijn 8 kleppertje. maar dat is alleen snelweg. In de stad kom ik ook wel lager uit.
Zoeken in luchtlekkage inlaattraject, temperatuursensor, gasslangen.
verdamper etc
Gr Jaap