Ik heb momenteel een Citroën AX GTi en ben er op zich best tevreden mee, op wat kleinigheidjes na (een aantal kabels moeten vervangen worden en nog wat klein spul wat ik bij de volgende beurt en APK begin volgend jaar kan laten doen), alleen, hij is nu echt een beetje te klein.
Sowieso wil ik een Citroën en sowieso eentje met erg veel pit, maar een normaal uiterlijk. Ik heb in de AX een Group ‘n chip en dat rijdt geweldig.
Nu ben ik aan het rondkijken voor een Xsara: nieuwer, groter en er zijn versies met voldoende pit.
Nu heb ik wel een leuke zien staan met normale velgen (want ik zie ze tssk tssk met van die walgelijke velgen en vleugels eraan) voor een normale prijs.
Ik rij zelf niet veel, meer kleinere stukken, verbruik is niet echt belangrijk.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een Xsara?
Is de 2.0 vts 16v voor mij de juiste keuze?
Of kan ik beter naar een ander model kijken dan een Xsara of misschien wel een Xsara maar een ander type?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
Wil je wat groters dan je AX lijkt mij de Xsara VTS de beste keuze… Snel en betaalbaar (ligt aan je budget natuurlijk).
Ikzelf heb “maar” en 1.6i 16v, maar dat is voor mij snel zat. Dus kijk maar eens rond en maak eens een proefrit zall ik zeggen!
gr Richard


























Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Voor zover ik weet zijn er niet echt specifieke zaken waar je op moet letten, behalve dan dat dit soort sportieve auto’s vaak ook wat sportiever bereden worden, en niet iedereen is zo verstandig om de boel netjes warm te rijden voordat er geplankt wordt.
Houd er wel rekening mee dat de distributie om de 80k gedaan moet worden. Afhankelijk van de kilometerstand zal je dat dus moeten (laten) doen, maar dat is meteen een onderhandelingspuntje. Bovendien weet je dan achteraf dat het goed is gedaan, en kun je bijvoorbeeld waterpomp en spanrollen mee (laten) nemen.
De Xsara is natuurlijk een boel zwaarder, dat zul je echt wel merken. De wegligging is goed maar verre van hufterproof, maar dan ben je vanuit de GTi al wel gewend denk ik. Ik heb het echter altijd wel prettig gevonden om wat meer ‘blik’ om me heen te hebben.
Voor wat betreft opties is ABS wel prettig, maar airco zou ik er niet op hoeven als het echt als sportieve auto bedoeld is. Kan alleen maar kapot en is alleen maar extra gewicht om mee te zeulen, ook al hebben we het maar over een kilootje of 25.. Verder is het VTS-interieur erg mooi en prettig om op te zitten. Dat is dus al standaard.
Succes met de overwegingen in ieder geval
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die GTi is ook niet bepaald hufterproof, je ligt echt zo uit de bocht als je niet uitkijkt
Ik rij niet zo aso, maar vind het wel lekker om power over te hebben bij het inhalen enzo.
Ik heb hiervoor een BX 1.9 TZI gehad, ook niet echt een lichte auto, dus ik denk niet dat ik er echt problemen mee ga hebben.
Ik vervoer dagelijks een behoorlijke hoeveelheid pakjes en dat past af en toe maar nèt in die AX met de banken opgeklapt en de passagiersstoel vol. Daarom zal ik toch wat groter moeten, maar ik wil absoluut geen berlingo of zoiets. Zo veel heb ik ook weer niet.
Ik ben ook behoorlijk fan van de XM maar ik heb begrepen dat als je daar eenmaal problemen mee hebt het eind van je portemonnee sneller in zicht is dan het eind van de problemen, dus dat wil ik een beetje voor zijn.
Ik heb een vaste monteur die mijn AX onderhoudt en die heeft begin dit jaar ook de distributieriem + waterpomp vervangen en nog heel wat. Erg goed en niet zo duur.
Zodoende ben ik op de Xsara vts gekomen, volgens mij een behoorlijk pittige wagen, maar wel een wolf in schaapskleren, net als mijn AX, die is helemaal standaard qua uiterlijk en innerlijk, alleen echt een klein monstertje.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En een XM is ook geen GTi, meer een snelle limo. Zelfs de oude V6.24 schijnt niet als racemonster aan te voelen. De oude V6.12v (heb ik nu bijna 3 jaar / 35000km) en nieuwe V6.24v (mee proefgereden) in ieder geval niet.
Een Xantia Activa wel: harder geveerd, veel harder, en met potente TCT of V6.24v een ander gevoel dan een comfy XM (schijnt, heb zelf alleen 1.8i-16v en HDI gereden).
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier, heb jij die laatste xm es9j4 als handbak of automaat gereden? De handbak versie is tot 3500 toeren lekker krachtig maar rustig te rijden, boven de 3500 toeren barst die los. Weet alleen wel dat de kosten heeeel hard op kunnen lopen met zo’n auto!
Mijn xsara is veel betrouwbaarder… Enige problemen die ik tot nu toe heb gehad blijken te komen door mijn zelf ingebouwde xenon set. Spul stoorde alles in en rond de auto. En die auto heb ik 3.5 jaar.
De xm heb ik nu iets meer als 1.5 jaar, maar heeft me al 2 keer de aanschaf in onderhoud gekost en staat nu weer stil…
Xsara Coupe













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Xsara/Marco: alleen als automaat inderdaad. Maar sowieso: alleen een dikke motor maakt van een limo nog geen sportauto/GTi
Ik vond een AX 11 of GSA X3 al meer GTi-karakter hebben dan een XM V6-12v
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Dat ben ik helemaal met je eens! Maar voor een grote auto is een xm es9j4 handbak extreem snel. Sneller ook dan een prv 200pk xm…
Het blijft echter een rechte baan sprinter. Bochten ben ik idd met mijn xsara 1.6i 90pk nog sneller door…
Xsara Coupe
Lijkt mij zeker de beste keuze! Als je sportief wilt rijden blijf dan heeeeel ver uit de buurt van Citroëns met veerbollen, die zijn heerlijk comfi, maar rijden als een dwijl. Als je portemonnee dat toelaat zou ik zeker ook kijken voor een C4!
Persoonlijk vind ik de 1.6i-16v een goede compromis tussen verbruik en prestaties. Als je echt voor het beest wil gaan moet je natuurlijk de 168 pk 2.0i-16v hebben, maar die is wel behoorlijk dorstig…..
Ik heb zelf ook een ax gehad maar had altijd een beetje het idee dat ik in een bierblikje reed, je was zo’n beetje je eigen kreukelzone. De binnenruimte van de xsara vind ik een beetje tegenvallen, natuurlijk is hij ruimer dan de ax, maar verwacht geen grote auto! Je kan natuurlijk altijd nog kijken voor een break!
Ik heb meerdere malen dingen gelezen over de stuurbekrachtigingspomp, misschien goed om daar even op te letten. Verder heb ik wel eens ergens gelezen dat de ph1 wat wegliggingsproblemen had, met de ph2 en ph3 is dat helemaal opgelost.
Hoop dat je er wat aan hebt en succes met de eventuele aankoop!
1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference
Van wanneer tot wanneer zijn die phases precies en wat is zo’n 2.0 waard eigenlijk?
Beetje rondkijken op autosites kom ik op +/- 5000 euro voor een ‘99-er en +/- 7000 euro voor een 2002 versie.
Ik moet zeggen dat ik nog niet ècht goed heb gekeken, het is niet voor nu maar voor binnen enkele maanden.
Stuurbekrachtiging ben ik al lang niet meer gewend, die AX heeft dat niet, da’s nog echt spierkracht gebruiken bij het inparkeren
Verbruik is voor mij totaal niet interessant omdat ik qua aantal kilometers heel weinig rijd. Ik tank die AX nu 1x in de maand voor +/- 35 euro en dan zit ik voor de hele maand geramd, ook als ik regelmatig een draaikolkje in de tank creëer door dat ding tot 8000rpm door te trekken (wel als ‘ie warm is he
)
Break moet ik niet aan denken, ik vind die zoooo lelijk. Ik wil gewoon “iets” meer ruimte, ik wil nog geen wortelenbak.
C4 gaat mijn portemonnee nu nog niet accepteren denk ik.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
djkoelkast schreef:Van wanneer tot wanneer zijn die phases precies en wat is zo’n 2.0 waard eigenlijk?
Beetje rondkijken op autosites kom ik op +/- 5000 euro voor een ‘99-er en +/- 7000 euro voor een 2002 versie.
Ik moet zeggen dat ik nog niet ècht goed heb gekeken, het is niet voor nu maar voor binnen enkele maanden.Stuurbekrachtiging ben ik al lang niet meer gewend, die AX heeft dat niet, da’s nog echt spierkracht gebruiken bij het inparkeren
Verbruik is voor mij totaal niet interessant omdat ik qua aantal kilometers heel weinig rijd. Ik tank die AX nu 1x in de maand voor +/- 35 euro en dan zit ik voor de hele maand geramd, ook als ik regelmatig een draaikolkje in de tank creëer door dat ding tot 8000rpm door te trekken
(wel als ‘ie warm is he
)
Break moet ik niet aan denken, ik vind die zoooo lelijk. Ik wil gewoon “iets” meer ruimte, ik wil nog geen wortelenbak.C4 gaat mijn portemonnee nu nog niet accepteren denk ik.
Lees en leer: http://en.wikipedia.org/wiki/Citroën_Xsara
Ook boeiend: http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php?merkID=13&add;=&merkID1;=&cache=no
1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference












































Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met het bochtgedrag van de Xsara is niks mis mee (bespaar natuurlijk niet op je banden keuze).
Op de VTS is ABS volgens mij altijd standaard?
Op type 2 is zelfs ESP als optie te krijgen
De bollen Citroëns zijn eigenlijk niet zo geschikt om hard mee door de bochten te gaan, ze kunnen het soms wel, maar daar is het karakter niet naar. Doe ik met de CX ook niet, lange stukken hogesnelheid is daar in tegen veel relaxer dan de Xsara
De enige uitzondering hierin is wellicht de Xantia V6 Activa, zelfde blok als de XM met handbak dus. Deze schijnen wel hard door de bochten te gaan
Voordeel van de Xsara VTS is dat ze veel lichter zijn, en verbruik is denk ook net iets gunstiger dan de dikke bollen Citroëns
Wil je goedkoop en pittig kan je een 1.6 16v overwegen, deze gaan tot de 100 er ook prima vandoor. Op de snelweg wordt het wel iets minder, maar wat hoger in de toeren gaan ze ook nog wel ff door
Arjan Verkade schreef:Met het bochtgedrag van de Xsara is niks mis mee (bespaar natuurlijk niet op je banden keuze).
Op de VTS is ABS volgens mij altijd standaard?
Op type 2 is zelfs ESP als optie te krijgenDe bollen Citroëns zijn eigenlijk niet zo geschikt om hard mee door de bochten te gaan, ze kunnen het soms wel, maar daar is het karakter niet naar. Doe ik met de CX ook niet, lange stukken hogesnelheid is daar in tegen veel relaxer dan de Xsara
De enige uitzondering hierin is wellicht de Xantia V6 Activa, zelfde blok als de XM met handbak dus. Deze schijnen wel hard door de bochten te gaan
Voordeel van de Xsara VTS is dat ze veel lichter zijn, en verbruik is denk ook net iets gunstiger dan de dikke bollen Citroëns
Wil je goedkoop en pittig kan je een 1.6 16v overwegen, deze gaan tot de 100 er ook prima vandoor. Op de snelweg wordt het wel iets minder, maar wat hoger in de toeren gaan ze ook nog wel ff door
Op de snelweg wordt het iets minder??
1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference












































Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ligt eraan waar je het mee vergelijkt natuurlijk
Over het algemeen is het een verstandig keuze, best wat pit en zuinig
2.0 16v is toch wel wat dorstiger.
Haha, in een rechte lijn ben ik geen partij voor jouw CX, maar eerlijk is eerlijk, met 110 pk is hij bepaald niet onder gemotoriseerd. 190 doet hij probleemloos.. Op de autobahn heb ik hem ver boven de 200 gehad
Overigens is de activa ver van sportief, het idee is natuurlijk mooi, maar veel te traag voor het echt smijt werk…. Daarom koos Sebastiaan Loeb ook voor de Xsara
1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference


























Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En dan heb je ook nog de 136 pk tweeliter zestienklepper, geleverd in de phase II en III. In ieder geval een stuk zuiniger dan de 167pk versie, maar niet veel minder snel. Lijkt me een stuk geciviliseerder.
Trouwens, de Xsara weermee Loeb zijn rondjes reed had niets, maar dan ook niets met de Xsara van jou en mij gemeen..
Overigens vind ik de 1.6 16V iets te nerveus, moet veel teveel toeren maken en heeft maar weinig koppel onderin. Nu ben ik wat dat laatste betreft wel heel erg verwend, maar toch..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!