Hoi,
Ik heb dus een GSA X3 tegenwoordig in het wagenpark erbij.
Wat moet daar eigenlijk voor benzine in? Ik heb uit gewoonte eigenlijk Euro 95 getankt, kan dat kwaad?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Re: Wat moet erin eigenlijk?
www.citrofiel.tk schreef:Hoi,
Ik heb dus een GSA X3 tegenwoordig in het wagenpark erbij.
Wat moet daar eigenlijk voor benzine in? Ik heb uit gewoonte eigenlijk Euro 95 getankt, kan dat kwaad?Hans
S6ers mogen volgens mij wel op ongelode Eurosuper (RON95). Er zijn geloof ik enkele GSA’s geleverd met een ECO blok ofzo, waarvoor dat opging.
De rest moet officieel op gelode super (ron98) maar doet het ook goed op superplus (ron98) zonder lood. LPG ging ook altijd prima met de klepjes.
Natuurlijk staat er nu altijd weer een groep mensen op die zegt dat ie het bij hun ook prima deed op ron95. Dat kan wel zijn, maar het is altijd meer geluk dan wijsheid dat het ook goed gaat. Een motor die er niet op gemaakt is kan er ook uitstekend op kapot pingelen. Een oudere motor met minder compressie (door slijtage) gaat ook minder snel pingelen dan een nieuwe.
Tegenwoordig is het trouwens nog wel lastig om een pomp te vinden die dat nog levert.
Is de mijne een S6er dan?
ops:
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
www.citrofiel.tk schreef:Is de mijne een S6er dan?
ops:
Dat zei ik niet. Ik zei dat ik dacht dat S6ers wel op op 95 mogen. Of jij een S6er hebt moet je op je kentekenbewijs nazoeken.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De GSA X3 is volgens mij alleen geleverd met 1299 eco blok.
In mijn GSA special zit hetzelfde blok en dat loopt alweer 4000 km’s probleemloos op euro 95. Wel gooi ik er preventief loodvervanger bij. Dit schijnt niet nodig te zijn maar ik verbeeld mij dat ze dan rustiger en zuiniger loopt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Eco blok G13/646 is er vanaf 1982. Daarvoor is het de G13/625.
Eco blok? Ik heb wel zo’n eco-knopje rechts naast het stuur tussen al die knopjes zitten.
Laatst was dit ingeschakeld en reede de auto zwaar belabberd op euro95.
Toen ik die functie weer uit-drukte en opnieuw startte leek hij weer normaal te presteren.
Ik zal het kentekenbewijs even checken.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
www.citrofiel.tk schreef:Eco blok? Ik heb wel zo’n eco-knopje rechts naast het stuur tussen al die knopjes zitten.
Laatst was dit ingeschakeld en reede de auto zwaar belabberd op euro95.Toen ik die functie weer uit-drukte en opnieuw startte leek hij weer normaal te presteren.
Ik zal het kentekenbewijs even checken.
Hans
Heeft niets met het eco knopje te maken dat ie dan slecht gaat lopen.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als je de econometer aanzet heeft dit geen invloed op het rijgedrag. Je schakelt er alleen lampjes mee aan of uit.
Het gele lampje brandt afhankelijk van het vacuum op de carburateur meer of minder fel. Meer verbruik=meer vacuum=feller lampje. Zodra de tweede trap inschakelt gaat het oranje/rode lampje ernaast branden.
Het leidingwerk wil nog wel eens wat rommel achterlaten in de carb. met inhouden en ander beroerd gedrag als gevolg. Het benzinefilter zit nml vlakbij de tank.
Zo nu en dan even schoonmaken van de vlotterkamer en de sproeiers voorkomt ditsoort toestanden. Sommigen lossen het op door een tweede filter vlak voor de carb. te plaatsen. Vind ik eigenlijk ook wel een strak plan…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Oké.
Bij mij branden er geen lichtjes als ik die eco-mode inschakel, dus die functie werkt misschien niet meer of de lampjes zijn kapot…
Dan zal het inhouden wel door de euro 95 komen zeker, hoe kan ik dat oplossen? Hij zit nu vol namelijk. Is er een toevoeging en waar is die te koop?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
www.citrofiel.tk schreef:Oké.
Bij mij branden er geen lichtjes als ik die eco-mode inschakel, dus die functie werkt misschien niet meer of de lampjes zijn kapot…Dan zal het inhouden wel door de euro 95 komen zeker, hoe kan ik dat oplossen? Hij zit nu vol namelijk. Is er een toevoeging en waar is die te koop?
Hans
Door euro95 zou hij gaan kunnen pingelen. Je kan kijken bij de betere automaterialenzaak of je ergens oktaanbooster op de kop kan tikken/
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
De lampjes gaan snel kapot, maar het draadje van de lampjes naar de carburateur kan ook gewoon los zitten.
Zelf gebruik ik al 100 000 km euro 95 in mijn 1984 GSA 1.3 (eco) met af en toe 98.
Ik geloof eerder dat jij een vuiltje in benzine hebt zitten dan verkeerde benzine, anders gewoon 350km wachten en de tank is leeg!
Trouwens 80% van alle benzine in Nederland komt van Shell, alle tankwagen vullen in Rotterdam de wagen en gaan naar alle tank stations. Het verschil tussen een witte pomp of merkpomp is de prijs aan de kassa!
Even nog een aanvulling, de boxer van de GS/A is ontworpen in de jaren 60 om over de hele wereld te worden verkocht. De kwaliteit van de benzine toen was stukken minder dan nu!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
mbender schreef:Even nog een aanvulling, de boxer van de GS/A is ontworpen in de jaren 60 om over de hele wereld te worden verkocht. De kwaliteit van de benzine toen was stukken minder dan nu!
Ik vind dit een wat onzinnige stellingname.
In de jaren 70 had je normale en superbenzine. Allebei loodhoudend. Toen was normale benzine ook duidelijk goedkoper. Een motor die op normale benzine kon draaien was dus een duidelijk verkoopargument omdat dit de gebruiker geld scheelt.
Maar er was nog wat anders: vermogen. Citroen peurde een voor die tijd niet onaardige 60 pk uit een 1.2. Dat ging alleen op superbenzine. Op normale benzine zou het blokje gaan pingelen.
Je kon dat altijd leuk zien bij Opel blokjes. die hadden nogal eens een krachtiger variant van het zelfde blok en een brave. De ene moest op normale benzine, de andere op superbenzine. Het scheelde duidelijk in vermogen.
Echter, normale benzine is RON 91. Nog weer een stukje laagwaardiger dus dan EURO super (RON95) die nu verkrijgbaar is. Het kan dus nog best zijn dat EURO nog net gaat, maar Normale benzine niet meer.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mbender schreef:De lampjes gaan snel kapot, maar het draadje van de lampjes naar de carburateur kan ook gewoon los zitten.
Er gaat geen draadje van het lampje naar de carburateur.
Er gaat een draad van je lamp naar het vacuumpotje op je linker binnenscherm in de buurt van je bobine.
Vanaf het vacuumpotje loopt er een vacuumslangetje naar je carburateur.
Maar het is niet automatisch dat als je een Eco motor (g13/646) in de auto hebt liggen dat de econoscoop ook aangesloten zit. De bekabeling ligt er vaak wel maar de lampjes en vacuumpot ontbreken.
Kijk, ik kan hier nog heel wat leren dat blijkt! Leuk!
Ik zal me eens verdiepen…
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
mpostma schreef:mbender schreef:Even nog een aanvulling, de boxer van de GS/A is ontworpen in de jaren 60 om over de hele wereld te worden verkocht. De kwaliteit van de benzine toen was stukken minder dan nu!
Ik vind dit een wat onzinnige stellingname.
In de jaren 70 had je normale en superbenzine. Allebei loodhoudend. Toen was normale benzine ook duidelijk goedkoper. Een motor die op normale benzine kon draaien was dus een duidelijk verkoopargument omdat dit de gebruiker geld scheelt.
Maar er was nog wat anders: vermogen. Citroen peurde een voor die tijd niet onaardige 60 pk uit een 1.2. Dat ging alleen op superbenzine. Op normale benzine zou het blokje gaan pingelen.
Je kon dat altijd leuk zien bij Opel blokjes. die hadden nogal eens een krachtiger variant van het zelfde blok en een brave. De ene moest op normale benzine, de andere op superbenzine. Het scheelde duidelijk in vermogen.
Echter, normale benzine is RON 91. Nog weer een stukje laagwaardiger dus dan EURO super (RON95) die nu verkrijgbaar is. Het kan dus nog best zijn dat EURO nog net gaat, maar Normale benzine niet meer.
Zo onzinnig is het dus niet om de ” normale” euro 95 van nu te vergelijken met de super van vroeger. Euro 95 heeft al een bijzonder hoog octaangetal in vergelijk tot decennia terug. Hoog zat voor een GS/GSA. Ook in mijn CX25 gaat (soms) gewoon euro 95, geen enkel probleem. Maar meestal LPG, dan hoef je helemaal niet meer over octaan te klagen.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )