Succes!
Ich bin ein Breaker
ik heb nu de schakelaar met stukje kabelboom en weet welke draden waar moeten.
maar nog even een vraagje. in het schema zie je dat de schakelaar van achterruitenwisser dezelfde draden nodig heeft als de achterruitverwarming schakelaar. kan ik deze daar van aftappen of moet ik naar de zekeringen kast?
waar kan ik die draden kopen?
Bij de automaterialenhandel hebben ze bijna alles wat je zoekt.
Ich bin ein Breaker
ik heb nu alles aangesloten maar er werkt niks. dus ik ben gaan doormeten in de schakelaar. ik heb op aansluiting 4 12V en wanneer ik hem indruk op aansluiting 1 12V aansluiting 2 heb ik los en ingedrukt 0V.
klopt dit? hoort er op aansluiting 1 geen spanning te staan?
verder zijn de draden naar achter goed dus als het correct is dat op 1 geen spanning staat is de achterruitenwisser motor kapot denk ik…
Graag reactie? nu ligt alles nog open
Je moet de spanning aan de motor meten, niet aan de schakelaar.
Er hoort een massadraad, een plusdraad en een pulsdraad te zijn. De massa en plus hoeven niet geschakeld te zijn, als je op de pulsdraad een plusje zet moet ie gaan draaien.
Als je dit direct op de motor meet en het pulsje start niet, dan heb je een vastzittende motor, of een kapot pulscontact.
Kijk ook even of die 12 volt er wel op blijft staan, een flinke overgangsweerstand kan ook roet in het eten gooien.
Ich bin ein Breaker
er zitten aan de ruitenwissermotor 3 draden. 1 gaat rechtstreeks naar de spanning andere 2 gaan via de schakelaar. direct op de spanning heeft achter nog 8 volt ... en de grijze heeft achter ook 8 volt (dat zal puls zijn want die geeft spanning als ik schakelaar indruk) en dan die overblijft is de massa neem ik aan maar die gaat ook naar de schakelaar.
en dan zit er nog een los aarde draadje die om het boutje zit bij de ruitenwisser en bij de aarde van de achterlichten gaat.
Test je wissermotor eens door de schakelaar er tussenuit te laten (direct doorkoppelen met 12V), dan weet je of het de motor is of mogelijk de manier waarop je de schakelaar hebt aangesloten?
Tot zo!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
8 volt achter is *niet* goed. Check of je overgangsweerstand hebt in de stekkerverbindingen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:8 volt achter is *niet* goed. Check of je overgangsweerstand hebt in de stekkerverbindingen.
En wat ik net in het schema van een 14RE (dus zonder intervalrelais) zie: de min-pool van de achterruitenwisser loopt via dat losse aarddraadje, de rest
is alleen maar sturing.
Dat schema vindt je hier (601 is het motortje, draad “V” aan m5 is de draad die nu losbungelt):
http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/bx_schema_2_14_1988_3.html
Je *moet* die massadraad dus aansluiten anders gaat het nooit werken, het is de enige minpool en de rest heeft alleen maar met de plus of puls te maken.
Ich bin ein Breaker
hoe kan ik overgangsweerstand meten?
die V draad aan m5 waar moet die vast zitten? dat is idd een los draadje wat met zo een oogje om het boutje van de ruitenwissermotor zit… kan ik die bij de aarde van de achterlichten doen?
Met een ohmmeter (alleen indien het circuit spanningsloos is), of door middel van spanningsval.
Overgangsweerstand meet je nu al, omdat er spanningsval is. Als je niet tegen massa meet maar op de motor zelf dan klopt die 8 volt op zich wel omdat je geen zuivere minpool in het circuit hebt.
Massapunt m5 is de massa-aansluiting bij het rechter achterlicht. ALs daar al wat zit kun je het erbij steken.
Ich bin ein Breaker
bij mijn rechter achterlicht zit niks. bij mijn linker achterlicht wel. kan ik daar die draad dan naartoe leggen? en klopt het dat die aarde draad om het boutje van de ruitenwissermotor zit?
en wat zou je kunnen doen mocht er te veel overgangsweerstand zijn?
Bij het rechter achterlicht zit volgens mij altijd een aardpunt, je moet alleen de verf even van het tapeind af krabben en er een moertje op draaien, of een schroefje erin draaien (ik heb ‘t even niet precies voor ogen).
Teveel overgangsweerstand krijg je door slechte stekkertjes of verbindingen. Die moet je verbeteren - naar gelang de oorzaak. Normaliter mag je op kabeltjes van dit soort hooguit pakweg 0.2 ohm meten.
Ich bin ein Breaker
er zit idd een gaatje voor een boutje in te draaien. daar kan ik mijn aarde draad aanmaken?
ik heb gewoon bij de brezan mijn bedrading gehaald. en verder heb ik het aangesloten met ‘amp stekkertjes’ en de bestaande kabelboom onderbroken met daarvoor bestemde stekkerblokjes…
ik zal morgen nog eens proberen als ik de aarde vastmaak wat hij dan doet…
en anders moet ik toch nog een keer me dashboard open maken voor een kapot lampje en me km-teller is net uitgevallen dus ben bang dat me kabel beschadigd is…