ZX van vriendin laatst weer in gereden. Was me eerder nooit opgevallen maar als ik met 80 kmh eens een plotse uitwijk maak dan word ik bijkans uit de pasagierstoel gekatapulteerd door de wildheid van de slinger (heb ik in Peugeot bv niet). Mijn idee is schokbrekers. Als ik achterzijde omlaag duw (middels voet op trekhaak) dan gaat dat heel licht, dus vering is zacht. Als ik kijk naar nadeinen dan heb ik niet het gevoel dat dat lang doorgaat.
Inmiddels nwe achterschokbrekers gekocht en wilde toch ook maar voor nwe schokbrekers plaatsen. Groothandel heeft echter 2 typen en vraagt mij of de voorschokbrekers verschillend zijn links en rechts, maar dat weet ik niet.
Vragen:
- past versleten schokbrekers in beeld van wild uitwijkgedrag
- is de hoogte maat voor de achterschokbrekers (vraagbaak Olving) nodig om hoogte in te stellen of alleen om schokbrekers makkelijk te monteren?
- zijn de schokbrekers voor aan de linker kant en rechterkant gelijk of zijn ze verschillend? en is er een type aan te geven?
Wellicht ondersteuning van jullie kant.
bvd
gjspan
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Als het de 1.4 is die onder je lijstje staat, dan gaan we goed
Daar heb je schokdempers en schokdempers voor injectie motoren.
Deze heb je dan ook nog in gasgevulde uitvoering en oliegevulde uitvoering.
Daarnaast zijn er kennelijk wat betere versies oid want er worden ook een set aangeduid met specifiek links en rechts
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
dat specifieke links en recht heeft te maken met de veer plaat of zo iets en de locatie waar je de stabistang op vast zet.
NIET met de veer karakteristiek.
En of de wagen gemakkelijk inveert heeft in C niets met de schokdempers maar met de veren te maken.
Ik zou echter eerst naar de ophangingsrubbers kijken, vooral achteras.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
gompy58 schreef:dat specifieke links en recht heeft te maken met de veer plaat of zo iets en de locatie waar je de stabistang op vast zet.
NIET met de veer karakteristiek.
Idd normaal heeft dat met stabistokjes te maken, maar die heeft een 1.4 normaal niet.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Heb de achterschokbrekers vervangen, bleek aan een kant dat de ophangrubber van de demper helemaal uitgelubberd te zijn. Met de nieuwe erop is het gedrag al wel beter geworden maar ik ben nog niet tevreden . Zal nog eens verder kijken naar de rest van de ophanging.
Al het goede duurt (heel) lang…..
Ik neem aan dat je niet 1 maar beidde dempers achter tegelijk hebt vervangen ???!!
overigens, het is een persoonlijke tik, maar op de troens waar ik in rij afgezien van de xm dan is koni geel gemonteerd. Das wel een heerlijk iets hoor. ( zx 18i & AX gti)
ja zeker, wellicht nog grijs 1 op het forum maar wel al een doorgewinterde sleutelaar , blij dat je wel de herinnering doet
Al het goede duurt (heel) lang…..