1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
onregelmatig lopen
fonzie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 16 oktober 2008 05:35 PM

Mijn DS 2.1 IE loopt bij laag toerental erg onregelmatig. Stationair gaat wel, maar bij het wegrijden begint deze ernstig te haperen. Bij een hoger toerental is het wel weer goed.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 16 oktober 2008 05:54 PM
  [ # 1 ]

Tja, dat kan diverse oorzaken hebben: o.a. afstelling carburateur, vuil luchtfilter.

Aanvullende diagnosevraagjes:

- Heeft ze het altijd al gehad of is het sindskort?
- Is er verschil bij koude en warme motor?

Groet Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
fonzie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 16 oktober 2008 06:07 PM
  [ # 2 ]

Carburateur kan het niet zijn want die zit er niet op.
Nee niet altijd gedaan, eigenlijk sinds kort.
Warm, koud maakt niet uit.

Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 oktober 2008 06:11 PM
  [ # 3 ]

Als het electrich is , kan je er een kluif aan hebben .

Begin eerst maar eens met alle slangetjes ( naar de drukschakelaar , onderdrukmeting en zo ) te controleren of deze niet los of gescheurd zijn .

Ook kijk je dan best even de electriche stekkers op deze modules na of ze er goed in zitten ( onder de rubbertjes kijken )

Je hebt de vacuumslangen toch niet per ongeluk omgewisseld op aansluitingen aan het inlaatspruitstuk ??

@ Marcel ; dit is een injectie model , hier gaan we geen carburateur vinden Wink

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 16 oktober 2008 06:45 PM
  [ # 4 ]

Aj, niet goed gelezen Surprisedops:

Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
fonzie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 16 oktober 2008 06:58 PM
  [ # 5 ]

Waar zitten deze dingen allemaal????(Begin eerst maar eens met alle slangetjes ( naar de drukschakelaar , onderdrukmeting en zo ) te controleren of deze niet los of gescheurd zijn . Ook kijk je dan best even de electriche stekkers op deze modules na of ze er goed in zitten ( onder de rubbertjes kijken ) )
Voordat deze zo onregelmatig begon te lopen heb ik er niets aan gedaan.

Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.

Profiel  
 
snoek1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 17 oktober 2008 02:11 AM
  [ # 6 ]

begin eerst eens “simpel"met controle van bougies en ook bougiegaten (volgelopen met olie of water 4e cil)

DS 20 Pallas DY3 hydr.1972

Profiel  
 
fonzie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 23 oktober 2008 04:38 PM
  [ # 7 ]

OK dit zal ik 1 november even controleren.
Ik hou je op de hoogte van het resultaat.

Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 23 oktober 2008 11:42 PM
  [ # 8 ]

Hoi Fonzie,

Het zal inderdaad eerst een kwestie zijn van alle salngen en stekkerverbindingen die een IE versie nou eenmaal heeft langs te lopen, en te controlerne op ouderdom etc., etc.
Ik zou niet in het wilde weg wat aan instellingen gaan lopen veranderen, maar wat nog wel wil helpen is het (als je weinig sleutelervaring hebt) samen met een ervaren persoon nalopen van de basisafstellingen zoals in de werkplaatshandboeken staat omschreven.
Waar ik persoonlijk aan denk is ontsteking, of eventueel bij de hydraulique versies, een niet lekker werkende koppelingsregelaar. Deze zaken maken ook deel uit van de basisafstelling procedure, dus je komt ze dan toch wel tegen.
Rest mijn vraag, heb je een ieH of gewone handbak?
Suc6,

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
fonzie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 01 november 2008 04:28 PM
  [ # 9 ]

Vandaag even gekeken, maar waar de bougies in zitten zijn droog. Geen water en geen olie.
Het betreft een halfautomaat.

Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 05 november 2008 06:27 PM
  [ # 10 ]

En, de basisafstelling ook nog na kunnen lopen?
Het is in elk geval wel mooi dat je bougieschachten droog staan.
Of is het onregelamtige lopen nu over?

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
fonzie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 08 november 2008 01:38 AM
  [ # 11 ]

Nee helaas is het onregelmatig lopen nog steeds niet over.

Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 08 november 2008 02:24 AM
  [ # 12 ]

heb je je brandstoffilter(s) nu al eens bekeken?

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 08 november 2008 12:38 PM
  [ # 13 ]

Onregelmatig lopen of occileren wordt vaak veroorzaakt door valse lucht. Ik zou zeggen check alle slangen van het injectiesysteem op en om het blok eerst. En zoek goed op dit forum.

In de werkplaatshandboeken voor injectiemodellen moet ook het een en ander staan over het afstellen je stationaire toerental. Indien je die niet hebt kun je hier kun je deze troubleschooter gebruiken;

http://members.rennlist.com/pbanders/idle.htm

Een erg nuttige site Wink

Peter

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 08 november 2008 01:21 PM
  [ # 14 ]

En vlak de ontsteking niet uit…....
Het is bij warme en koude motor, dus inderdaad eeerst even alles controleren op goede verbinding, valse lucht etc. Inclusief de warboel aan slangen voor de carterontluchting…...
Ik vind de IE een heerlijke motor, als ie goed loopt….... En met een nieuwe 123 in mijn vooronder loopt het al stukken beter.
Wat betreft de basisafstelling, met een Hydrualique steekt dat ook behoorlijk nauw want daar komen koppelings moment ook nog bij kijken.
Aangezien het hier louter om stationair lopen gaat, met de pook in de vrij, zal er ergens iets mankeren aan de motor afstelling.
Met een IE soms erg lastig om uit te vogelen. Het is ook niet verwonderlijk dat de bijnaam van de injectieversies met Half- en volautomaat “de schrik van de werkplaats” is geweest…......
Loop met een ervaren sleutelaar eens de basisafstelling af met warme motor, nadat je alle slangen etc. hebt gecontroleerd. Één van de eerste zaken van die basisafstelling is ook controle van de ontsteking, en als je die niet meer goed afgesteld krijgt, weet je genoeg…... Vergeet niet, sommige onderdelen kunnen al meer dan 30 jaar aan je motor hangen…. en ja, dan wil er wel eens iets de geest geven…..

Heel veel succes!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
hlooman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 08 november 2008 02:34 PM
  [ # 15 ]

onregelmatig lopen

Fonzie,

mijn 23ie had hoog verbruik en liep onregelmatig bij stationair. Op gasklep zit een schakelaar met 4 pennen, tussen 2 pennen wordt kontakt gemaakt indien gasklep is gesloten, dit was bij mij niet het geval, ik heb de schakelaar open gemaakt en alle kontact delen met fijn schuurmiddel geschuurd. Bij het terug plaatsen heb ik met potmeter gecontroleerd of schakeling sloot bij gasklep dicht, (schakelaar is te draaien) 2 andere twee contacten geven pulsen naar de modulator om snelheid van bewegen van gasklep door te geven. Sindsdien rijdt mijn 23ie veel zuiniger van 1: 6 naar 1: 8,5 en stationair veel beter.

wellicht dat je hier eens naar kunt kijken

H. Looman

23ie

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook