Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Hoi,
mijn vriend heeft sinds enige tijd een 2CV uit 1986. Da’s leuk rijden, maar dat weten jullie allemaal.
Nu hebben we het plan opgevat om de 2CV ooit eens mee te nemen op vakantie als toerauto.
Nu wil ik dus een sleeptriangel daarvoor aanschaffen.
Echter, ik hoorde wat onrustig makende verhalen over een eigenzinnig gedrag van de 2CV achter de slepende wagen.
Ik zou dus graag eens zoiets proberen voor ik de triangel überhaupt (sous tête?) ga aanschaffen.
Van wie mag ik eens een keer een triangel lenen???
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Er is al veel over geschreven, zowel hier als op 2cv.nl. Voor zover ik mij kan herinneren valt deze constructie een beetje tussen alle regels door.
Dit voor zowel de verzekering als voor de wet. Een slepend voertuig is het niet, want die heeft een bestuurder. Een aanhangwagen is het ook niet, want het voertuig staat niet als zodanig geregistreerd. (en heeft geen werkende remmen) Ook zou de in de praktijk goed werkende stuur-methode voor verschillende twijfel zorgen als de politie de combinatie in een hokje moet plaatsen. En ik heb geen enkel idee hoe stroef of misschien wel gemakkelijk de verzekeringstechnische afhandeling zou verlopen bij een ongeval!
In de UK zijn ze er een stuk gemakkelijker in, heb ik eens begrepen.
Hoe dan ook, ik zou eens even de zoekmachine op http://www.2cv.nl aan de slag zetten, daar is het uitvoerig besproken.
Even iets anders, waarom kan de eend niet zelf naar het vakantieadres rijden? Geloof mij, het rijden in een eend is een groter feest dan rijden in een C-weetikveelwattus met een eend op sleep! (waar je dan ook niet hard mee kunt rijden)
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Ach, we hebben maar 2 weken en om dan in 3 dagen heen en 3 dagen terug te rijden, staat ons minder aan…
Ik ga eens op het 2cv-forum neuzen…
Thnxs so far!
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb begrepen dat het binnen de nederlandse wetgeving geen probleem is, mits het voertuig over een APK beschikt. Volgens mij heb ik het op dit forum gelezen, maar dat weet ik niet zeker…
Het zal dit draadje geweest zijn, maar ik heb het niet nagelezen…
Ree
Edit: toch maar even wel nagelezen:
Expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn. schreef:De door u omschreven constructie is ons bekend. Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.
Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw kitcar, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen. Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de kitcar moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd.Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de kitcar is derhalve niet toegestaan. OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing. Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de kitcar zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de kitcar een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combibatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.
Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering. Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte kitcar gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens. Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 80 km/u. Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de kitcar mag niet meer bedragen dan 5 meter.
Vertrouwende u vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord, het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
APK is geen probleem.
Iemand een idee hoe het met verzekering zit? We praten natuurlijk over 2 voertuigen dia als voertuig verzekerd zijn, maar waarvan er 1 als aanhanger vervoerd wordt…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Wij hebben daar vroeger veel 2pk’s mee naar huis gesleept .
alleen als je wat langere afstand , of hoge snelheid gaat doen ga je problemen krijgen met je versnellingsbak .
Ook mag je niet vergeten dat je dan een ONGEREMDE sleep achter je kont hebt .
Bij een noodstop ga je al een stevig trekkend voertuig moeten hebben om dat in goede banen te houden .
Als je dat echt van plan bent , huur een autotrailer , voordat je op je kop in de sloot steekt , of erger .
Ik spreek uit ervaring ops:
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
PS : in België wordt je gegarandeerd van de snelweg geplukt , om van de boete of inbeslagname nog maar te zwijgen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Mmm, dat stemt toch tot nadenken, ook al omdat Frankrijk en zo toch tot onze favorieten behoort…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Harm van Beek schreef:Ach, we hebben maar 2 weken en om dan in 3 dagen heen en 3 dagen terug te rijden, staat ons minder aan…
En je denkt dat je met een 2cv achterop je trekhaak sneller opschiet?
Het lijkt me niet dat het verantwoord is om met deze combinatie zo’n 120 km/h te gaan rijden.
De charme van de 2cv leent zich juist om de gehele tocht met zo’n autootje te maken vind ik.
Enfin, wel de goede sier maken in La France met een 2cv, maar niet de ontberingen dus.
Het nieuwe eendrijden….............
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IDD. Vanuit berkel ben je in 3,5 uur in frankrijk. Ook met een eend!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hmm zo’n twaalf jaar geleden ben ik toch verschillende keren in een dag naar zuidfrankrijk gereden met de eend hoor, kwestie van een beetje doorzettingsvermogen. Met een eend als aanhanger rijd je waarschijnlijk langzamer…
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Informeer anders eens naar mogelijkheden met de Autotrein. Voor zover ik dat heb begrepen uit een duits oldtimerblad kost dat zeker niet meer dan de brandstof voor dezelfde reis (tenzij je gas rijdt natuurlijk). Ik heb geen idee wat de mogelijkheden richting Frankrijk hiervoor zijn hoor.
Misschien wil Harm stiekum net even wat te veel meenemen om met de eend te gaan rijden….
Of hij zou er een palmabakje en een karretje achter moeten hangen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Aan de andere kant, in een eend begint je vakantie zodra je instapt en het torretje laat draaien! De reis is in zijn geheel een brok ontspanning welke je niet zult beleven als je enkel een eend in je spiegel van je C-nogwat ziet.
Kortom, gewoon doen! Avontuur bestaat nog, proef en voel de sfeer en beleef wat zo’n stukje nostalgie aan je vakantie toe kan voegen. En laat je vooral onthaasten door dat heerlijke roffeltje vanuit het vooronder. Dit kon wel eens een van je mooiste vakantie-avonturen worden!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Als je eens wil testen mag je de mijne wel lenen.
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Leuk mannen, maar wij doen idd aan het nieuwe eendrijden: het is fun in een kort tijdsbestek.
Mijn vraag is vooralsnog beantwoord, de keuze voorlopig bepaald.
En wat EW zegt: er moet meer bagage en mens meegenomen worden dan in een eend verantwoord is…
Ik ga de mij bekende mods vragen de sleutel om te draaien van dit draadje….
Enne Martijn, je hebt post!
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011