Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Vandaag een GS klusdagje gehad. Eerst aan beide kanten de binnenste stuurkogels vervangen. Dat ging prima. Daarna de uitlijning gecheckt en die leek ok. Toen een stukje gaan rijden en hij trok een heel klein beetje naar links. Terug en iets bijgesteld en nogmaals gecheckt, rijden en nu is het goed.
Het rijdt op korte oneffenheden lekker strak, niet meer dat gerammel. Heerlijk!
Verder het koplampframe en de keienvanger gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw in de verf gezet. De keienvangen is nog knetterhard, en dat wil ik graag zo houden. Alleen een paar roestadertjes en veel steenslag pitjes. Hij was alleen behoorlijk vettig en verre van wit. Na het schoonmaken heb ik hem met een scotch schijf kaal gehaald, ontvet en in de zinkspray en daarna in de primer gezet. Morgen nog een keer primer en dan een laagje anti-steenslag en dan in de lak. Koplampframe had veel oppervlakteroest. Alles zoveel mogelijk weggeschuurd met de boortol en toen in de ijzermenie en daarna in zwarte lak met owatrol gezet.
Hier wat plaatjes voor de liefhebbers:
Twee oude en 1 nieuwe (de andere nieuwe zat er al op)
Hier moet ie komen
Gedeelte gemonteerd, hierna spoorstang eraan
Koplampframe
Keienvanger, na het schoonmaken
Kaal
En in de zink.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Hallo allemaal, vandaag is de GS even uit de stalling gehaald voor de APK. Ik dacht dat alles ok was, helaas toch afkeur: wiellager rechtsachter.
Is dat makkelijk te doen, of heb ik speciaal gereedschap nodig? Heeft iemand tips voor demontage van het oude lager en montage van het nieuwe? Ik heb alleen ervaring met het vervangen van lagers van mijn Ami 8, maar die heeft trommels achter waar het lager inzit. Bij een GS zit het natuurlijk anders, maar aangezien ik mijn vraagbaak niet bij de hand heb zou ik graag alvast een tip krijgen van iemand die dit een keer gedaan heeft.
Een wiellager hoop ik via de postorder van de GS vereniging te kunnen kopen. Ben benieuwd of ze het hebben liggen..
Alvast bedankt!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat wiellager wissel je niet zomaar. Je hebt eigenlijk speciaal gereedschap nodig, als je dat niet hebt, moet je de buitenste ringmoer lostikken, nadat je de 2 borgingen hebt uitgeboord. Vind dat niet zo’n jofel klusje…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Zo, de GS is weer gekeurd. Met hulp het achterwiellager vervangen en we hebben weer 2 jaar APK op de GS. Wel een aantekening voor speling op de stuurkogel, terwijl ik die net allebei vervangen heb vorig jaar. Vreemd.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Mach2 schreef:Zo, de GS is weer gekeurd. Met hulp het achterwiellager vervangen en we hebben weer 2 jaar APK op de GS. Wel een aantekening voor speling op de stuurkogel, terwijl ik die net allebei vervangen heb vorig jaar. Vreemd.
Welke stuurkogel heb je dan vervangen , de buitenste of binnenste.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
De binnenste.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Mach2 schreef:De binnenste.
Dan zal nu wel een buitenste aan de beurt zijn , maar dat had je waarschijnlijk zelf al bedacht.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Dat is juist het gekke; het is weer de binnenste! Snap niet hoe dat kan…
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Zo even het stof van dit topic afblazen. De afgelopen jaren heb ik met veel plezier in de zomer gereden met mijn GS. Altijd netjes het reguliere onderhoud gedaan. Nu de APK (altijd in februari) weer aan de beurt was even de auto nagelopen. De auto rijdt nog steeds fantastisch. Ik heb er tot nu toe nooit problemen mee gehad. Ik dacht dan ook dat alles redelijk in orde was, maar de keurmeester vond van niet: banden slecht en wiellagers achter hoorbaar. Het werd ook wel hoog tijd voor wat groter onderhoud en een check op de brug. Dus de auto maar even geschorst en het meteen maar goed aanpakken. Kan ik voortaan op een handiger moment in de lente naar de APK. Wat ga ik in ieder geval doen:
- banden vervangen (4 nieuwe Michelins)
- wiellagers achter vervangen
- achterremblokken vervangen
- distributie, spanrollen vervangen
- t-mof vervangen
- fuseekogel vervangen
- kleppen stellen
- bodem en holle ruimten (nog helemaal keihard) preventief conserveren
- uitlaatbuis van y-stuk naar demper vervangen
Vandaag aan de slag gegaan. De banden zitten er op, gebalanceerd en wel. Verder heb ik de distributie gedaan en kleppen gesteld. Plaatje van toen ik de kinnebak en het front eraf had. Ging lekker snel, alles was goed gangbaar. Het was ook wel nodig, de riempjes voelden redelijk slap en de spanrollen kon je goed horen. Nu wachten op de lagers die via de GS vereniging postorder (geweldige service) besteld zijn en dan binnenkort verder….
Plaatje:
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Lekkere aanpak!
Maar ik las dat je eerder al een achterwiellager had vervangen? had je er dan een gebruikte opgezet of wel een nieuwe? In het geval van het laatste zou hij wel snel versleten zijn, dat kan eigenlijk niet toch?
Hetzelfde met je binnenste stuurkogels, waar had je die gekocht?
Het is soms moeilijk te voelen waar de speling zit, zou persoonlijk eerst de buitenste kogels nog eens controleren voordat je weer een stuurkogel koopt voor de binnenkant.
Succes met de werkzaamheden!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Haha, had je dezelfde keurmeester als ik toevallig? Banden, achterwiellagers waren bij mij ook afgekeurd afgelopen maandag..
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Over die wiellagers; ik heb er toen een nieuwe (Timken) opgezet. Dat ie nu alweer hoorbaar is, zegt misschien iets over de kwaliteit van het lager of van de montage, alhoewel ik alles volgens het boekje heb gedaan. Wie zal het zeggen. SKF kan ik niet krijgen, dus er gaat nu weer Timken in. Ik zal foto’s posten van de oude lagers.
Stuurkogel had ik ergens online gekocht, hij was gebruikt. Nu zit er een nieuwe in.
APK doe ik in Aalsmeer bij de Profile Tyrecenter.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Die binnenste stuurkogels waren toch nieuw? (zie begin van deze pagina) waar had je die dan gekocht?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ja je hebt gelijk. Ik weet alleen niet meer waar ik ze vandaan had. Volgens mij via Ebay bij een bedrijf in Duitsland (niet Daniel Engelhardt). Als je het echt wil weten kan ik nog even gaan zoeken….
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)