Hoi, ik heb een xantia uit ‘95, met al 470.000 km erop
Liep tot afgelopen week nog als een trein. Echter gisteren viel hij constant uit als ik boven de 50 reed en af rem. Als eerste ging mijn accu lampje aan en al snel volgde de rest vd lampjes. Ik kon hem hierna wel gewoon weer starten. In eerste instantie hielp het als ik op tijd (al voorafgaand aan het remmen) de koppeling in trapte, maar na 2, 3 keer hielp ook dat niet meer en viel hij gewoon stil…
Ook tijdens het rijden voelde ik af en toe wat weerstand, alsof een beetje haperde.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Welkom Miss Zelda, en da’s een beste km stand.
Over welk type Xantia hebben we het hier?
groet, Piet
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Beetje weinig info om zo maar een diagnose te stellen, hè?
Kan de benzinetoevoer of de ontsteking zijn, of wat anders…
Misschien helpt het bespelen van je Ocarina of time
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het eerste dat in mij opkomt is een niet goed werkende autochoke of een te laag afgesteld stationair. Als de auto afslaat gaat nml bijna de hele kerstboom branden.
Remmen = remlichtjes erbij + vaak ook even een klik van de HD pomp = extra kracht nodig van de motor.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:Het eerste dat in mij opkomt is een niet goed werkende autochoke of een te laag afgesteld stationair. Als de auto afslaat gaat nml bijna de hele kerstboom branden.
Remmen = remlichtjes erbij + vaak ook even een klik van de HD pomp = extra kracht nodig van de motor.
Zou je misschien kunnen bedenken dat een xantia van 1995 helemaal geen choke heeft? En dat je bij een Xantia helemaal geen stationairtoerental kunt afstellen, omdat zo’n auto helemaal geen carburateur meer heeft, maar een modern motormanagementsysteem?
@Miss Zelda: kun je missschien even aangeven om wat voor xantia het precies gaat, voor meer mensen iets doms gaan zeggen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Voor zover ik weet heeft ook een moderne benzinemotor een choke, automatisch, dat dan weer wel, maar het blijft een choke en daar kan best iets mis mee zijn.
En kun je het stationaire toerental in moderne auto’s echt niet instellen? Lijkt me vreemd. Als dat afstellen niet mechanisch kan, dan kan het toch zeker wel in de boordcomputer of ben ik nu gek?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Stappenmotor?
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
08 - 95 is 13 jaar. Dat in verhouding van 470dkm Is het niet een diesel?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
tis idd een diesel, 1.9
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Lekke pomp welk voor valse lucht zorgt?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:Voor zover ik weet heeft ook een moderne benzinemotor een choke, automatisch, dat dan weer wel, maar het blijft een choke en daar kan best iets mis mee zijn.
En kun je het stationaire toerental in moderne auto’s echt niet instellen? Lijkt me vreemd. Als dat afstellen niet mechanisch kan, dan kan het toch zeker wel in de boordcomputer of ben ik nu gek?
effe off-topic:
Je bent inderdaad gek. Een moderne benzine motor heeft geen choke. Zelfs een bx uit 1991 heeft al geen choke meer.Een moderne benzine motor heeft een computer die de samenstelling van het mengel kan regelen. Een choke heb je dan dus nergens meer voor nodig. En inderdaad, je kunt géén instellingen wijzigen in het ECU, tenzij je gaat chip-tunen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Miss Zelda,
Is het probleem begonnen na werkzaamheden aan de auto?
Gaat het probleem vergezeld met andere problemen: slecht starten, koelvloeistofverbruik of verhoogd brandstofgebruik?.
Uit je profiel kan ik niet uitmaken waar je in Nederland woont, er zijn waarschijnlijk meerdere leden die best even willen kijken naar je auto.
Maar als niemand weet waar de hulp nodig is zal niemand die toezeggen..
Ik weet niet of je zelf enige handigheid qua techniek in huis hebt dus zal het eerste advies zijn de dealer of garage te bezoeken.
Als ik het zou moeten gokken denk ik zelf aan een vervuild brandstof filter, een stop-solenoid die aan het overlijden is, een inspuitpomp waarvan de toerental-terugloopsnelheid te groot is of zoals eerder geopperd lucht.
Kortom meer info..
Groet, Piet Visser
ik heb hem inmiddels naar de garage gebracht, in Breda. Er zijn hiervoor geen werkzaamheden geweest aan mijn auto.
Hij moest ook voor 1-12 gekeurd zijn, dus dat laat ik ook maar meteen doen. Ik ben benieuwd, hij staat voor morgen in de planning…
heb hem gisteren opgehaald. Is een hoop aan gedaan, ook meteen voor de apk en kleine beurt. Distributieriem, lager achter, slangetjes, lampjes, ruitenwisser blad etc. De oorzaak van het probleem lag idd, zoals enkele al voorspelden, in de filters. Hopelijk kan ie er nu weer een jaartje tegen aan…
Mooi dat het opgelost is!!
Op naar het half miljoen
Groet, Piet
nog niet voorbij
Helaas zijn de problemen nog niet voorbij. De afgelopen dagen viel de auto weer een paar keer stil. Dus weer terug naar de garaga dan maar.
Het blijkt dat het vervangen vd brandstoffilter niet voldoende was. Er blijkt nog vuil in de tank en leidingen te zitten. Het toerental is wat opgeschoeft en er is nu een goedje in mijn tank gegooid wat de boel van binnen uit moet gaan reinigen. Dit heeft alleen zijn tijd nodig en dit betekent dus dat hij nog steeds regelmatig uit valt. Als de motor eenmaal warm is (bij ca 80c) dan loopt ie weer goed…
Heeft iemand een idee hoe lang dit kan gaan duren?
Het is namelijk erg vervelend als je de eerste 10 minuten van je rit bij elk stoplicht weet dat je auto ermee op gaat houden…