Is dit de 1.6 of de 1.8.
Onze huidige ZX 1.4 break is nog voor een jaartje door de keuring gekomen maar we willen deze volgend jaar gaan vervangen. Er zitten n.l. nogal wat kosten aan te komen. ? Ik ben inmiddels aardig thuis in de geheimen van het blok en het liefst stappen we volgend jaar in een Xsara, met een wat krachtiger motor. )
Vakanties richting bergen en fietsen mee vragen nogal wat, vandaar.
Ik wil ook het liefst iets bekends blijven rijden qua techniek en heb eigenlijk niet zo veel ervaring met de andere motoren van Citroen behalve dus die ouwe vertrouwde 1.4. Gaarne jullie reactie, wat lijkt er qua technische opbouw het meest op deze (1.4) motor.
ZX 1.4 break ‘95
De 1.6i TU in de Xsara lijkt er het meest op, hier en daar wat verschillen vanwege andere injectie, maar zaken als D-riem, koppeling, kleppenstellen, etc etc zijn allemaal hetzelfde, tenminste voor de 8-klepper. De 1.8i is een XU motor, deze is minder sleutelvriendelijk dan een 1.6i, maar ook weer niet heel erg lastig als je een beetje handig ben. De 1.8i is wel een stuk krachtiger dan de 1.6i, vooral als het op zware belasting aankomt, dan merk je het verschil tussen een TU en XU.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
De 1.4 is een TU motor in dit rijtje past ook de 1.1 en de 1.6, alsmede de 1.5 diesel
Als je verder zoekt is de 1.6 TU iets slechter dan de 1.4.
Dan heb je ook nog de XU lijn. De 1.6 1.8 1.9 en liter benzine. De 1.8 [turbo], de 1.9 [turbo] en de 2.1 [turbo] diesel. (<grof globaal gezien alles even op een bult, back to basics)
De 1.8 is de slechtste van het stel en niet aan te raden. De 1.6 is samen met de 1.9 de betere van stal.
Als je een degelijke opvolger zoekt, ook prijsbewust, zal je in de 1.6 XU of TU vallen. Of je zal echt voor power kiezen en de 2.0 nemen als dan niet met automaat.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Waarom is de 1.6TU slechter dan de 1.4?
Past een 1.6TU daar waar eerst een 1.4 hing?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Waarom is de 1.6TU slechter dan de 1.4?
Past een 1.6TU daar waar eerst een 1.4 hing?
waarom die slechter zou zijn weet ik ook niet. Ik denk dat het een persoonlijk iets is. Wat wel zou kunnen is dat de 1400 in verhouding een stuk zuiniger is dan de 1600 waar de 1600 niet heel veel meer opleverd dan een 1400.
Overigens @ goodolddiesel, bestaat er een 1800 turbo ??? Ik dacht dat de 1800i er alleen was in benzine vesie en dan met 8 of 16 kleppen waarbij de 16 klepper in die uitvoering weiniog voorkomt in een zx. In een xant zie je ze wel beidden genoeg.
en wat dat passen betreft, in principe passen al die blokken er gewoon in. Ze hebben allemaal dezelfde carrosserie. Waar je wel rekenen mee moet houden is het verschil in assen, uitlaat aansluiting electronica…
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
1800 turbo heeft alleen bx toch?
Met 1800 turbo bedoelen ze hier de 1.8 Turbo Diesel, volgens mij inderdaad in de BX terug te vinden.
Met de 1.6 TU is niets mis mee, verbruikt wel wat meer dan de 1.4i, maar dat is logisch als het om een grotere motor gaat, het verbruik is overigens niet schrikbarend veel, dat heb je zelf in de hand.
Grootste nadeel van een TU is dat deze niet echt koppel kan leveren bij zware belasting, een XU kan dat wel, en een diesel zeker.
Allen bedankt voor de snelle reacties.
Duidelijk! Hier kan ik wat mee.
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Het was idd een hele zin die eindigde met ‘diesel’
Dus ja 1800 turbo diesel.
Waarom ze slechter zijn? Ze zijn nog verder opgerekt.
De beste basis is de 1100, dit werd opgerekt naar 1400, maar vanwege betrouwbaarheid ging men voor de opgevoerde versie al terug naar 1300 (205 rally). Omdat het blok rechterop staat en dus minder diep is qwa inbouw heeft men dit blok nog verder opgerekt naar 1600cc.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:
De 1.8 is de slechtste van het stel en niet aan te raden. De 1.6 is samen met de 1.9 de betere van stal.
Hey!
Ik meen me te herinneren dat de ZX met de meeste kilometer op dit forum toch wel een 1.8i is.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
GoodOldDiesel schreef:Waarom ze slechter zijn? Ze zijn nog verder opgerekt.
De beste basis is de 1100, dit werd opgerekt naar 1400, maar vanwege betrouwbaarheid ging men voor de opgevoerde versie al terug naar 1300 (205 rally). Omdat het blok rechterop staat en dus minder diep is qwa inbouw heeft men dit blok nog verder opgerekt naar 1600cc.
Dat zal wel meevallen, zoveel horrorverhalen over een inelkaar gelopen 1.6 TU kom ik niet tegen.
Maarten Deen schreef:GoodOldDiesel schreef:
De 1.8 is de slechtste van het stel en niet aan te raden. De 1.6 is samen met de 1.9 de betere van stal.
Hey!
Ik meen me te herinneren dat de ZX met de meeste kilometer op dit forum toch wel een 1.8i is.
Die van mij heeft nog maar 369.345 km gelopen en op gas (g3)
Groetjes Harry
Dumnoz schreef:
Die van mij heeft nog maar 369.345 km gelopen en op gas (g3)
Bijna 369369 en ook 369963 , foto tijd dus.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Oke, hier zie waar ik hem vaak voor gebruik
375.000 komt dit jaar nog wel op de teller te staan
Groetjes Harry