Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Even een BX-vraagje. Ik heb een knappe BX diesel op het oog (au…), maar met 380.000 km op de klok. Ik kan nu al inschatten dat daar nog zeker 120.000 bij moet… Los van goed onderhoud enz. want dat is een logische voorwaarde: haalt een atmosferische 1900 BX-diesel dat?? Wie van jullie heeft er al een half miljoen op gedraaid eigenlijk??
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Moeten ze makkelijk redden. Gewoon goed onderhoud plegen en laten plegen en de geschiedinis weten. Verder tijdens het rijden het blokje gewoon goed behandelen en niet gaan trappen bij koude motor.
Er zullen vast wel mensen zijn die dit al een keer gedaan hebben 5ton met een XUj9D(?) blok.
Een gewone 1900 diesel kan dat wel halen met het juiste onderhoud en het bijbehorende rijdersgedrag schat ik in. De vraag is meer, haalt de rest dat ook?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
gompy58 schreef:Een gewone 1900 diesel kan dat wel halen met het juiste onderhoud en het bijbehorende rijdersgedrag schat ik in. De vraag is meer, haalt de rest dat ook?
Als de koets het houdt… al het andere kan vervangen worden.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Met een dergelijke kilometerstand kun je al stellen dat ie in het verleden ook deugdelijk onderhoud heeft gehad. Hoe lang heeft de huidige eigenaar hem nu?
Het kan zomaar zijn dat de huidige eigenaar de BX gekocht heeft om een jaartje goedkoop te rijden en je nu opgezadeld wordt met allerlei problemen.
Als de huidige eigenaar er al jaren in rijdt is het een natuurlijk aanneembaar dat de BX ook al die tijd goed behandeld is.
In ieder geval gewoon de standaar BX puntjes nalopen bij deze auto, en kijken wat je er van vindt.
Het blokje moet het in ieder geval makkelijk aankunnen, als er een blok hufterproef is dan is het de 1.9D wel.
Er staat hier op het forum ook nog ergens een verhaal van een ZX met dezelfde motor die naar egypte geloof ik verhuisd is om daar als taxi ingezet te worden, na 1 miljoen kilometer kreeg hij zijn eerste motorrevisie…. dat zegt wel wat natuurlijk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:als er een blok hufterproef is dan is het de 1.9D wel.
Niet helemaal waar: in de Xantia is het blok wat gekieteld. Als het dan een leaseslet is geweest haalt ie de vier ton echt niet.
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kijk dat is hoopgevend. Ik moet het beestje nog gaan bekijken, maar de foto’s geven de indruk dat de auto wel netjes behandeld is.
Een 1.9D met een miljoen op de klok?? Dat zijn Mercedesachtige waarden! Dat is alleen maar positief
Hoe dan ook. Het lijkt erop dat ik deze wagen nog niet meteen op het getal op de meter moet afschieten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb net een 19td gekocht met 406.000 op de teller, de motor is behoorlijk fris ik zou er niet bang voor zijn met een km stand van 380k, echter als je gaat kijken doe je ogen goed de kost en laat je goed informeren.
Emiel
EW schreef:Mechuccio schreef:als er een blok hufterproef is dan is het de 1.9D wel.
Niet helemaal waar: in de Xantia is het blok wat gekieteld. Als het dan een leaseslet is geweest haalt ie de vier ton echt niet.
Dit gaat niet over een Xantia.
Ik heb in mijn eigen wagenpark nagenoeg alleen ex-lease BXen met imposante kilometrages (gehad). Het gaat erom of de auto met zorg is bereden en onderhouden. Desondanks loop je de kans dat na 4 ton het mooie er echt wel vanaf is.
De van begin af aan “privately owned” BX 19TGD break die ik had met 444KKm op de teller was niet echt de beste van het stel; desondanks was de motor nog in aardige staat, ware het dat er op het laatst flinke olielekkage was vanwege speling op de krukas, waardoor de krukaskeerring net iets teveel te doen had.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
In theorie zijn dit zeer goede motoren. Mits niet teveel op zijn kop gehad met veel zware belasting en koudebelasting.
Als die 380 heeft gelopen, dan heeft die niet lang geleden een driempje gehad en zou je er dus nog een 100dkm mee kunnen rijden voor de volgende riem eraan komt.
Maar kortom alles hangt van de geschiedenis af.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Of hij moet nog. Nieuwe riemen kunnen best wat langer mee; ik heb ze er momenteel rond de ton om zitten en ze kunnen tot 120000 (maar voor die tijd zijn ze al vervangen).
Ich bin ein Breaker
Ik doe vervangen bij 80.000, dan heb ik een uitloop tot 100.000. 120.000 vind ik wat veel.
Ik heb een hele vloot aan BX diesels, en ze zitten allemaal zo rond de 4 a 4,5 ton. Behalve de TGD breok, die zit nu op 521.xxx km
Test
120.000 is wel veel - maar de laatste riem die ik eraf haalde na ruim een ton zag er nog heel fris uit. In beweging blijven, da’s volgens mij ook een beetje het geheim.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik krijg haast het idee dat ik dringend die auto moet gaan checken…
Hoe dan ook: bij dit soort auto’s begroot ik standaard voor een D-riem. Dom om het niet te doen, je komt er geheid mee op de koffie. Verder ga ik er alleen vanuit dat het blok gewoon niet open hoeft, want als je er 60K per jaar mee moet draaien is zo’n klus altijd een haastklus. Dat werkt gewoon niet.
Ik ben nu toch wel erg benieuwd. Ik kan er eind van de week terecht, daarna meer over dit beestje…
Ik vraag maar trouwens omdat ik eens ergens gewerkt heb waar zo’n 1.9D in een Jumpy binnen 250K helemaal aan mot getrapt was…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:
Ik vraag maar trouwens omdat ik eens ergens gewerkt heb waar zo’n 1.9D in een Jumpy binnen 250K helemaal aan mot getrapt was…
Derk
Is dat in de Jumpy ook een XUD? Of is dat al de DW8?
En ik vermoed dat in de Jumpy hetzelfde geldt als voor de Xantia: aanzienlijk zwaardere auto.
En in werksituatie (bedrijfsauto, dus chauffeur vaak geen eigenaar?) wordt er vaak niet zachtzinnig mee omgesprongen (niet eerst netjes warm rijden)?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )