Als het woord ‘moedeboos’ (moedeloos + boos) nog niet bestond, dan heb ik het vanmiddag ontdekt…
Gisteren een nieuwe gebruikte startmotor gehaald. Vanmiddag oude gedemonteerd (plus spruitstuk en al die ellendige schroefjes waar een normale mannenhand niet bij kan…) en de nieuwe geplaatst. De hele boel weer in elkaar geschroefd en gevloekt. Starten: startmotor draait maar lijkt het vliegwiel niet te raken! Hoe kan dat nou? Het is precies dezelfde startmotor! Alles weer losgehaald en gekeken waar de fout kan zitten. Maar niks ontdekt. Startmotoren zijn identiek. De twee bouten waarmee de startmotor vast zit, bieden geen ruimte om hem strakker op het vliegwiel te zetten. Wat is er aan de hand? En wat kan ik er aan doen?
Hoe krijg ik die startmotor op de juiste manier tegen het vliegwiel? Is het mogelijk om de startmotor even te testen als de hele handel nog open ligt (spruitstuk, etc.)?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Zelf heb ik het pas gehad dat meerdere oude startmotoren altijd dezelfde klacht hadden tot 4 verschillende startmotoren aan toe. Allemaal gingen ze keihard draaien maar slingerden niet het vliegwiel aan.
Na enige tijd bezig geweest met dingen uitsluiten kwam ik erachter dat het echt aan de startmotoren lag. Ik heb ze toen allemaal ingeleverd bij een startmotoren en dynamo revisie bedrijf en gevraagd of ze er 1 goede gereviseerde van konden maken. Ik kreeg hem toen terug en deed het geweldig.
Wat je nog kan proberen is het (plastic) stelboutje dat op het scharnierpunt van de hevel zit te verdraaiien (dit zit niet op alle types, als je het hebt zit deze onder het startrelais, naast de bovenste bevestigingsbout, het is een 12-kantig plastic kopje wat je kunt zien). Het startrelais trekt bij bekrachtiging de hevel naar zich toe en daardoor het rondsel in het vliegwiel. Het scharnierpunt van deze hevel zit op een excentrisch boutje dat je kan verdraaiien waardoor je de hevel versteld en uiteindelijk het rondsel verder of minder ver de starterkrans in laat gaan. 9 Van de 10 keer zit dit gewoon goed en heeft dit weinig invloed maar probeer hier even mee te rommelen, misschien dat het je helpt. Zo niet zou ik hem laten reviseren.
Als ik het zo bekijk gaat het wieltje niet uit. Heb je hem wel goed aangesloten want ik denk dat de bendix niet aangestuurd wordt?
De startmotor draait rond maar ook het pion wieltje wordt naar buiten gedrukt zodat hij in je starterkrans grijpt. Ik denk dat hij wel rondgaat maar dat het uitduwen niet wordt aangestuurd of defect is.
Ff denken want het is lang geleden…. als je spanning zet op startmotor + gaat eerst de bendix uit als het goed is en dan gaat de startmotor draaien. Je kan met een startkabel controleren of het werkt buiten de auto.
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij de gs wordt het wieltje naar binnen getrokken. De zogenaamde bendix schuift em niet of de hevel is gebroken. Uitelkaar halen is de enige optie..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor alle tips. Ik kan weer verder…
Toch nog een vraag. Kan ik iets verkeerd aangesloten hebben waardoor die bendix niet schuift? En/of voordat ik die startmotor nu uit elkaar ga schroeven (of weer terugbreng naar de onderdelenboer, 50 km verderop…): als ik de startmotor nu (uit de auto) aansluit op de accu, moet dan die bendix ook gaan schuiven? Bogaard heeft het over een (gebroken) hevel: ik neem aan dat die in de startmotor zit, en dat dat dus iets anders is dan de hevel-met-stelboutje waarover Wunderbar het heeft?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Aansluitkabels kun je niet verkeerd aansluiten.
Kans is groot dat je relais kapot is. Weg brengen voor revisie is de enigste optie als je hem zelf niet uitelkaar durft te halen.
Of een andere 2e hands monteren en direct kijken of ie het doet na montage , zonder carburateur erop.
Als ie het dan doet kun je de rest afbouwen.
Nou, hij zit erin en doet het! Maar… te goed. Hij start door. Als de motor is aangeslagen draait de startmotor nog even door en hoor je een vreselijk gekraak. Kan niet goed zijn.
Toch maar laten reviseren dan? Net even wat rondgeneusd op internet en er blijken zich nogal wat charlatans met gigantische prijsverschillen op deze markt te begeven. Heeft iemand een betrouwbaar adresje in de buurt van Den Bosch? Of is de klus voor een doorsnee huis-tuin-en keuken-techneut met soldeerbout zelf te klaren?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een startmotor heeft twee delen. De bendix ( de spoel met relais ) en de motor zelf.
Als je gaat starten bekrachtig je de bendix, Die spoel trekt of duwt het tandwiel in de krans en sluit het relais. Dit relais bekrachtigd de eigenlijke motor.
Bendixen verouderen en vervuilen. In jouw geval lijkt het vervuiling. De bendix blijft hangen.
Een handige klussert haalt em uitelkaar en maakt em schoon. Als het een goed merk is kan je ook het relais plaatje ( dik koperen schakel plaatje ) vervangen of alleen omgekeerd weer monteren.
Check ook de lager van de startmotor zelf. Die verslijt vaak en veroorzaakt veel startmotor problemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je hem al uit elkaar had gehaald met dit resultaat en je weet het niet meer, kun je de startmotor ook in Empel langsbrengen bij:
Krabbers-van Liempt Fa - Auto-elektra en -elektronica
Haagstraat 2
Visser Auto elektra aan de Hedikhuizerweg zijn prutsers. Leuk pandje, maar zijn niet goed.