bogaard77 schreef:Ja dat gaat op de zelfde manier MAARRRR
een voor een! NIET ALLE BOUTEN LOSGOOIEN EN DAN WEER AANTREKKEN!Maak bout 1 los en trek em aan met 60. Maak bout twee los en trek em weer aan. enz. enz.
Losdraaien NIET met de momentsleutel!
Ja, was wel van plan ze een voor een te doen idd… vind het al spannend genoeg bij 1 bout laat staan bij ze allemaal tegelijk…
even nog iets….bij warme motor, zeg na half uurtje rijden, treed er af en toe een piepende geluid uit bij het aanslaan van de HD pomp. Soms niet altijd dus. Iemand een ID wat dat kan zijn?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met 60 maar? Ik meen toch dat het minimaal 65nm tot 70nm moest zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
DriverD schreef:
Waar gaat het grootste gedeelte van het aanhaalmoment in zitten? In de wrijving op de schroefdraad…
bedenking van een leek:
ik ben het volledig eens met je, maar ook met Walter :
een roestige schroefdraad en een roestig gat, gaan héél veel weerstand geven op elkaar en je bereikt je aantrekspanwaarde, zonder dat de bout voldoende diep zit.
(Overigens ook extra opletten dat er nooit vet in een blind gat zit: dat doet ook het aantrekkoppel onterecht hoog oplopen.)
besluit veronderstel ik: schroefdraad van bout en gat zeer goed reinigen vooraf, totdat de bout er met de vingers vlot indraait…(en ik zou wél minimaal wat keramisch/koper vet aanbrengen)
(blij met deze discussie want dit vraag ik me jaren af)
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er mag dus GEEN kopervet op! alleen de productie olie. Dus na remmenreiniger een heel klein beetje dunne olie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
wbogaerts schreef:Zeker voor de SM’s is dit een “hot topic ” omdat daar de cilinderkopbouten vrij in de koelwatermantel staan . Heb er laats een speciale ” draad opkuis ” tap voor gekocht uit America . Als je met een gewone laatse tap in de gaten gaat , begin je gewoon schroefdraad te snijden , waardoor de bouten dan te veel speling zouden gaan krijgen , wat helemaal niet de bedoeling is . Walter
Hoe is die verschillend van een gewone snij-tap? Ziet die er anders uit?
Wat ik nog wel gedaan heb, is een gewone passende bout overlangs over de schroefdraad, telkens op 120° een 2-3mm diepe voor in te slijpen. Die bout dan zo te gebruiken om de draad te reinigen, waarbij het vuil afgevoerd wordt in de voren.
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je een goede draad hebt zal de tap er alleen de prut uit halen. niet opnieuw snijden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>