Ik zit voor een projectje (wat maakt nog even niet uit) te denken aan een auto matzwart maken. Wie heeft er tips om dit op een nette en toch goedkope manier te doen?
Wat is beter? Een roller of toch spuitbussen of een compressortje pakken en de auto zo spuiten? Ik weet dat het heel duur bij de spuiter kan maar dat is totaal de bedoeling niet…
Xsara Coupe
Ik heb ooit een wagen satin zwart gespoten met spuitbussen (10stuks), zou het terug durven. (omdat het redelijk goed was)
Zorg ervoor dat je de wagen netjes afplakt want zomaar alles mee spuiten staat altijd slordig.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Als ik het ga doen gaan toch alle rubbers ed er uit, das een kleine moeite… Het moet idd geen super beunwerk worden…
Ik heb het alleen nog nooit zelf gedaan en zie wel is van die kevers rijden waar duidelijk de rollerbanen over staan. Dat vind ik dan weer minder. De auto is nu ook al verre van strak, dus wat dat betreft hoeft het geen concoursstaat te worden…
Xsara Coupe
Ps. Heb je misschien foto’s van die auto die je toen hebt gedaan? Ben wel benieuwd eigenlijk…
Wat voor een was dat?
Xsara Coupe
Met een roller gaat ook zeer goed. Ik heb 3 jaar geleden de BX ARMY hiermee in het leven geroepen.
Ik was 1,25 liter aan verf kwijt. Aanzienlijk minder dan bij spuiten.
Ook voor rollen geldt [net als bij spuiten]: Hoe beter geschuurd, hoe mooier het resultaat. Maar een gespoten oneffen ondergrond ziet er minder mooi uit dan een gerolled oppervlak die niet helemaal effen was.
Bij zomerse temperaturen is het het mooiste rollen, maar dat geldt net zozeer voor spuiten.
Test
Xsara Coupe schreef:Ps. Heb je misschien foto’s van die auto die je toen hebt gedaan? Ben wel benieuwd eigenlijk…
Wat voor een was dat?Xsara Coupe
Nee geen foto van die wagen (spijtig) het was een Hyundai Pony Coupe 1980, zo eentje maar een 3 deurs.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Rollerbanen?
Het geheim is en blijft goed voorwerk (schuren). Daarnaast kun je achteraf de boel ook nog heel goed beïnvloeden (korrel 2000 nat naschuren of polijsten met pasta)...
Zie ook de 50-dollar-paintjob… ;o)
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wauw! Wat een resultaat voor 50 dollar en wat doorzettingsvermogen!
Ik weet wel wat ik ga doen als ik ooit eens een projectje op m’n hals haal. Dat rollen zou ik gewoon proberen met dat matzwart. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Spuiten met spuitbussen kán, maar wáár ga je dat doen? Binnen? Je haalt nogal wat overhoop hoor. En dráág een mondkap!
Makkelijker en zéker goedkoper is het rollen.
Voorbereiding is hetzelfde, schuren met opeenvolgende korreldiktes, met waterproof.
Daarna gewoon een goeie kwaliteit verf uit de pot, goed lakrollertje en de auto tweemaal rollen beide malen in twee richtingen.
Voordeel is ook dat je minder secuur hoeft af te plakken.
Ik zou voor rollen gaan, maat eventueel een glanslaag eroverheen als de verf écht is uitgehard.
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lijkt me echt te gék, een matzwarte V6 exclusive Best een goedkope manier om van al die schades aan dat ding af te komen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gelukkig gaat het niet over mijn v6 Die krijgt tzt een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel andere behandeling
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Auto matzwart spuiten tips??
Xsara Coupe schreef:Ik zit voor een projectje (wat maakt nog even niet uit) te denken aan een auto matzwart maken….
Wat het is maakt wel degelijk uit. Een HY, een 2CV, een Porche (zoals in je avatar en dus geen 911 o.i.d.), die kun je best rollen. Een strakke XM zou ik spuiten, en goed ook. Tenzij je er een soort gedrocht van wilt maken, iets in de stijl van de onlangs overleden Criezel, tsja, dan kan dat ook prima.
Dus…. wat gaan we kwasten Macro!
Dus, 100% zeker is het nog niet dat het matzwart gaat worden, maar het gaat idd om een xm.. En dan niet om een super strakke exclusive maar om een minder mooie SX…
De boel wordt of weer netjes groen of matzwart… Misschien hier iemand die een shopje kan maken van een mat zwarte xm?
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik vind dat voor geen meter staan op een XM. Maar als jij daar gelukkig van gaat worden, dan moet je dat doen. Gebruik in ieder geval Owatrol door je (goede) verf. Hierdoor gaat het beter uitvloeien en krijg je een strakker resultaat.
Ga je er ook krijtjes bij leggen? Leuk voor de kids op de parking van de veemarkthallen.
Ik ben benieuwd of je de wagen ooit gedaan hebt en of er foto’s van zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017