Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Dit weekend de Turbodiesel weer tot leven gewekt na 4 maanden stilstand. Leek allemaal geen probleem totdat ik mij afvroeg wat ik toch miste?? Aha de dashboardverlichting doet het niet, incl. verlichting klokje en verwarming, deurverklikkers.. Al rijdende merk ik ook dat de ruitenwissers en sproeiers het niet doen en, het gevaarlijkst, de remlichten doen het ook niet.
Onder het stuur gedoken de zekeringen gecheckt…allemaal heel.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en waar te beginnen?
Re: TZD Turbo met uitvalsverschijnselen na zomerslaap
cussylechatel schreef:Aha de dashboardverlichting doet het niet, incl. verlichting klokje en verwarming, deurverklikkers.. Al rijdende merk ik ook dat de ruitenwissers en sproeiers het niet doen en, het gevaarlijkst, de remlichten doen het ook niet.
Onder het stuur gedoken de zekeringen gecheckt…allemaal heel.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en waar te beginnen?
“Toevallig” zitten wel al die dingen die je noemt op zekering 3. Niet iets “te” toevallig?
Mag ik je toch nog eens dringend aanraden om die zekering eens gewoon klakkeloos te vervangen? Je ziet lang niet altijd goed of ze heel zijn.
Precies, toeval bestaat niet?!
Daarnaast, mocht dat het probleem toch niet (geheel) oplossen: loop alle draadboomstekkers áchter de zekeringen en relais eens na en druk ze goed aan, wil nog wel eens een ongemerkt en irritant probleem opleveren?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
O.K. bedankt voor het meedenken. Ik ga vanavond verder zoeken. Ik houd jullie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Het probleem lijkt opgelost. Blijkt dat ik bij het controleren van de zekeringen was afgegaan op de amperes en niet op de nummering. Die zekering van 25 ampere was inderdaad nog goed, maar de zekering ernaast, nr3, zat een steek in van maar 10 ampere. Deze was stuk. aangezien ik nooit een zekering heb vervangen zit deze van 10 ampere er al 7 jaar in terwijl er dus eigenlijk 25 ampere in moet zitten.
Op zich wel vreemd dat deze nooit errder was doorgebrand:
remlichten 2x 21w
derde remlicht 21w?
dashboardverlichting + klok+kachel 5*4w 20W
ruitenwisser + spoeiers
Dan zit je toch snel aan de 120W.
cussylechatel schreef:Het probleem lijkt opgelost. Blijkt dat ik bij het controleren van de zekeringen was afgegaan op de amperes en niet op de nummering. Die zekering van 25 ampere was inderdaad nog goed, maar de zekering ernaast, nr3, zat een steek in van maar 10 ampere. Deze was stuk. aangezien ik nooit een zekering heb vervangen zit deze van 10 ampere er al 7 jaar in terwijl er dus eigenlijk 25 ampere in moet zitten.
Op zich wel vreemd dat deze nooit errder was doorgebrand:
remlichten 2x 21w
derde remlicht 21w?
dashboardverlichting + klok+kachel 5*4w 20W
ruitenwisser + spoeiersDan zit je toch snel aan de 120W.
Er zit nog VEEL meer op. Maar je moet het maar net te gelijk gebruiken. En als het dan ook nog een trage zekering is dan brandt ie ook niet direct door als je even de piekstroom bereikt.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nou, 120 watt bij 12 volt is precies 10 ampere, dus het is altijd op het randje goed gegaan.
Eveneens ben ik tevens ook.
Inschakelpieken dan weer niet meegerekend.
Koud heeft een gloeilamp een weerstand van zo’n 10 ohm, tel er voor warm een kleine 50 ohm bij op.
Test