Raar gedrag motor
robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 851
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 27 oktober 2008 09:16 PM

Hallo

De motor van mij bx 1.6 progress begint steeds meer rare symptomen te vertonen. Ik begin mij toch behoorlijk zorgen te maken over de staat van de motor ik heb er niet een 100% goed gevoel bij. Even op een rijtje gezet wat ik raar vindt.

- Als ik de motor start schiet die naar 2000 toeren voor ca.30 seconde.
- Daarna gaat die naar 1500 toeren voor ongeveer 10 minuten.
- Veel witte rook wel alleen als het koud is ik denk dat dit normaal is?
- Ratel bij het starten van de motor niet altijd en soms ook als hij koud is als ik rijd bij ongeveer 3000 toeren.
- Soms begint de motor in te houden bij stationair lopen hij gaat dan van 750 naar 1500 toeren en blijft daartussen schommelen soms moet ik gas bijgeven om hem niet af te laten slaan.
- Bij normaal optrekken begint hij soms ineens een schok te geven. Soms ook als ik konstant 100 rijdt bij koude motor.
- Hij verbruikt ongeveer 1 liter per 2000 kilometer volgens mij niet erg?

Nou ben ik bij een garage geweest voor de ratel maar als ik er dan ben doet die dat niet meer al een paar keer gebeurd en zo kunnen ze er niks over zeggen of het iets erg’s is.

Kan iemand mij geruststellen of sugesties geven wat deze klachten kan veroorzaken.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 27 oktober 2008 09:17 PM
  [ # 1 ]

Eerste punt heb ik ook bij de koude start, als het erg koud is geweest. Wel korter dan 30 seconde. Max 5 seconde. En die 1500 RPM heb ik dan ook eventjes, maar bij het eerste stoplicht staat de wijzer alweer netjes iets onder de 10.

Verder ook een beetje witte rook bij koude motor, maar dit lijkt mij vrij normaal.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 27 oktober 2008 09:26 PM
  [ # 2 ]

Slecht stationair lopen komt vaak door een vervuilde stappenmotor; bij een Progress is dat volgens mij een zwart blokje achterop het monopointhuis. Dat monopointhuis zelf kan ook nog wel eens voor rare klachten zorgen.
Regel op de sloop eens een ander monopointhuis, dan pak je ineens de stappenmotor mee.

Die 1 liter op 2000 km gaat waarschijnlijk over olie… Wink Voor een 1.6 is dat heel normaal, maar het is niet zoals het hoort. Meestal ligt het aan uitgedroogde klepseals (die kun je bij Hesselink laten vervangen voor 280 euro). Zolang je op tijd olie bijvult kan ‘t niet echt kwaad.

Over de ratel valt zo weinig te zeggen…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 27 oktober 2008 09:32 PM
  [ # 3 ]

Rondje kleppen stellen? Of hoeft dat al niet meer bij een Progress…
In ieder geval vind ik het lijken op klepperende kleppen.

[edit] en een monopointhuis heb ik nog wel liggen.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 27 oktober 2008 09:39 PM
  [ # 4 ]

Kleppen stellen moet nog wel Wink  Waarschijnlijk met plaatjes onder de stoters.

Profiel  
 
robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 851
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 27 oktober 2008 10:51 PM
  [ # 5 ]

@harm ik bedoelde olie ja anders wat die wel heel zuinig Laughing

Oke maar waar zit het monopointhuis is dat wat er bovenop de motor zit en waar die grote zwarte luchtlang er bovenop naar binnen toe gaat ja toch, en de stappenmotor moet er dan achterop zitten er buiten op?

Hoeveel moet zo een monopointhuis kosten Hilko en zit er dan een stappenmotor bij.

En Kleppen stellen is dat ook zelf te doen of kan ik beter bij een specialist langsgaan.

Ik hoop dat het hiermee verholpen wordt want ik heb net alle twee de octopussen laten vervangen en het mag nu even niet te veel meer kosten.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 28 oktober 2008 11:25 AM
  [ # 6 ]

Je hebt PB Wink

Klepspeling controleren is zelf te doen. Stellen ook, maar daarvoor moet er wel veel gedemonteerd worden (distributie, nokkenas).

Profiel  
 
robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 851
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 28 oktober 2008 07:44 PM
  [ # 7 ]

Ik heb even onder de motorkap gekeken. Ik denk dat ik de stappenmotor heb gevonden is dat een rond ding wat vanaf de voorkant van de auto rechts achterop het monopointhuis zit. Maar hoe krijg ik dit eraf. En het monopointhuis wat omvat dat tot waar loopt het en is dit moeilijk te vervangen.

Verder doet het diagnose lampje het maar heel af en toe als ik de motor afzet weet iemand welke stekkers ik hier eventueel voor schoon moet maken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook