ik heb 3 jaar geleden ook de boel vetint tijdens de carrosserie restauratie en is mij zeer goed bevallen en pas het nog staads toe.
let wel voor je begint:
boel ook goed schoonmaken,
bij de starterset zit een soldeer pasta: die gebruiken want dan komt er tijdens het voor vertinnen een mooi laagje wat al goed heeft gehecht,
netjes te werk gaan en dan is het zeker beter dan plamuur: tin werdt vroeger al veel toegepast maar is bewerkelijker dan een dot plamuur erop smeren vandaar dat het “weg"geweest is,
je kan niet de tin van de dakdekkers en fitter gebruiken want dat is een andere verhouding,
na het voor vertinnen is het best de boel schoon te maken met een stuk RVS staal wol om de harsen en vervuiling weg te poetsen,
TIP: let bij het stoken goed op de kleur van de tin, dan zie je het smelpunt goed ( dof- glans)
je kan elk hout gebruiken als spaandel mits je het eerst bedekt met een laagje vet, hier voor kan je het best waxine lichtjes gebruiken die je smelt in een blikje en dan je spaandel er in dopen,
waarom: dan hecht het hout niet aan de tin en kan je het goed uitsmeren.
zo hier al vast wat tips en veel succes ermee,
het is mooi ambachtelijk werk.
gr. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.