Als je xm stug veert, begin dan met controleren van de LHM. Is die vuil en bruin, ververs het dan, eventueel na een spoelbeurt met Hydroincage. Controleer de filters bovendien, en maak ze goed schoon.
Zorg er verder voor dat de bollen gecontroleerd worden op druk, je ze laat bijvullen of vervangen.
Levert dat alles geen resultaat, probeer dan de computer uit te (laten) lezen. Daarvoor kan je naar een garage, naar een medeforummer met een Lexia, of mijn kastje kopen/zelf klussen. 75% kans dat je nu het probleem hebt gevonden en het betreffende euvel kunt verhelpen, of dat na een reset de wagen weer soepel veert.
Is er nog steeds geen resultaat, haal dan de computer open en controleer de diodes. Als die zijn doorgebrand, vraag dan eens advies aan Lucas Unger, of Gompy.
Tot slot;
Inderdaad moet het lampje van de Hydroactief gaan branden bij starten, zowel bij type 1 als bij type 2. Een dealer die dat ontkent, weet te weinig af van de xm.
Er zijn een hoop garages die geen verstand (meer) hebben van xm’s, of specifieke problemen met de vering. Het forum is wat dat betreft een mega bron van informatie!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3877.jpg)
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
oke!
heb vandaag aan malle pietje gevraagt dat ie nog zo’n kastje heeft en die word gemaakt!
Verder ben ik al aan het zoeken geweest naar een motor voor de zwarte type 1 xm! maar heb er helaas nog geen 1
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9296.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
malle pietje schreef:
Is er nog steeds geen resultaat, haal dan de computer open en controleer de diodes. Als die zijn doorgebrand, vraag dan eens advies aan Lucas Unger, of Gompy.
De diodes die doorgebrand kunnen zijn, zitten niet in de veercomputer (VC). Ze zitten ingebouwd in de elektrokleppen. Als zo’n diode is doorgebrand, kan je dat niet zien, maar het kan als gevolg hebben dat één van de solid state relais (VN05N) in de VC doorbrandt. Dit is te zien, de printplaat onder de VN05N is dan bruin.
Als dit het geval is, dan moet allereerst de VN05N vervangen worden. Daarnaast moet een nieuwe diode worden aangebracht. Omdat de originele diode in de klep zit, is het veel makkelijker om de nieuwe diode in de VC te solderen en wel zodanig dat hij parallel aan de doorgebrande diode zit.
Ook als de VN05N’s nog goed zijn, is het verstandig om nieuwe diodes aan te brengen in de VC omdat je de staat van de originele diodes niet kan controleren. Dit is dan prefentief. Je voorkomt dat de VN05N’s beschadigd raken.
Klopt, dank voor de toelichting.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3877.jpg)
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
even een update voor de zwarte type 1 xm
vandaag een nieuwe motor opgehaald, echt weer een motor die bij de welbekende autoslopers weg komen.
draden door geknipt inlaat spruit stuk beschadigt enz
maar goed valt allemaal te vervangen!
foto’s volgen!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3877.jpg)
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3877.jpg)
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Om 11 uur vanavond na een week sleutelen…..........
de accu werd aangesloten! de sleutel word omgedraait…... daarna nog een stukje en in 1 keer komt de zwarte xm tot leven!!!!!!!!!!
het motortje snort vrolijk in het rond! loopt heel soepel stationiar en nog belangrijker geen harde getik meer!!!
nu alles ontluchten en zie hoe die rijd!
Wat is er eigenlijk gebeurd???
ten eerste een andere motor! van de oude motor de onsteking inlaadspuitstuk en bekabeling over gezet.
nieuwe distrubutieriem, waterpomp, spanrol.
nieuwe snaren, olie filter, olie, bakolie, boegie’s, hagelnieuwe koppeling.
wat nog te doen is de veer poten beter vast zetten (we moesten 1 moer er af slijpen) nieuwe termostaat. alle kabeles en slangen netjes vast zetten , het stoplampje zien uit te krijgen enz enz enz
als alles klaar is maak ik weer wat foto’s!
kortom weer een xm gered!!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Goed werk Siemen! Veel plezier er mee!
Nou ja, je vader het plezier en jij het werk…
Citroënloos
en hoest nu met je blauwe veerwerk ?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3877.jpg)
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
voor mijn blauwe xm (die nog steeds stug veert) krijg ik binnen kort een uitlees kastje. en dan zie hoe het verder gaat.
back to the black xm
vanavond alles ontlucht en alles draden wat vrij gehangen enz enz.
al gauw bleek dat de pomp kleine tikken en een onregelmatig geluid gaf!
na wat speurwerk vond ik de euvel een koelwaterslang had langs de poelie geschuurd en sproeide alles eronder.
na een uur liggen knoeien zat er een andere op en een andere snaar en was het tijd voor een proefrit!
wat heerlijk reed de auto , zweefde stuurde strak heelijk gewoon. maar ja de xm heeft net een ton op de klok!
morgen de grill er voor en wat schoon maken en dan kan het echte testrijden beginnen!
foto’s volgen
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3877.jpg)
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
vandaag een lange test rit gemaakt!
alles ging goed alleen was steen koud in de auto!
na wat onluchten enz bood geen uitkomst!
na een tijdje zoeken vond ik het probleem! de knoppen in het dashboard zijn stuk, dus tijd om te vervangen.
verder geeft de auto een storing aan als ik de richting aanwijzer aan doe!
er komt een uitroepteken tevoor schijn en op de afbeelding geeft de achterlichten (of remlichten) aan wat is dit?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Das waarschijnlijk gewoon een ouderwets massaprobleempje. Paar massadraden trekken. Daarvoor zijn hier voldoende experts in huis, zelf nog geen ervaring mee.
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3877.jpg)
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2253.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gaaf! Mooie wagens zo
Heb je trouwens mijn mailtje over de bx nog gekregen?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9296.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break